Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Separation - fördelning av bohag?

Det som gäller för bohag, och då bara det ni köpt gemensamt, är dagens andrahandsvärde, alltså inte särskilt mycket. Försök komma överens om vilka möbler du ska ta med dig och att du kan få några tusenlappar över det, mer är det inte. Var nyss med om en bodelning (inte jag personligen men 100 % insikt) och där värderades bohaget i en mindre villa till 5000:- totalt, alltså 2500:- per part.

• Anonym (K)
    Anonym (Linn) skrev 2021-11-07 11:16:42 följande:

Jag känner en person som var i liknande situation som dig. Hen trodde på allvar att möblerna som var 20-30 år gamla skulle värderas efter inköpspris och hen skulle få pengar efter det. Hen blev besviken kan jag säga...

Det ni har att gå efter är vad ni skulle få ut om ni sålde varje möbel på Blocket. Eller vad försäkringsbolaget skulle ge er efter att de dragit av pengar för varje år som möbeln använts. Det blir alltså oftast väldigt små summor.

Ni kan diskutera några av de större eller mer värdefulla möblerna och försöka komma överens om en summa som båda är ok med. Sedan spelar det ju in vem som köpte möbeln, om det är en speciell möbel som en av er fått i gåva eller arv osv. Då kan man ju vara schysst och inte bråka om just den möbeln.

Arv och gåvor ingår inte i bodelning för sambos, bara det "gemensamt införskaffade" som det kallas.
Svar på tråden Separation - fördelning av bohag?