Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF

    Jobb - Mardrömsupplevelser! Berätta!

    Välkänt bemanningsföretag. Allt fungerade så länge jag var barnlös. Fick långa uppdrag (som jag önskade), de kortare perioder jag var utan långuppdrag blev jag utskickad till centralt belägna arbetsplatser samt fick veta tidigt om jag fick uppdrag eller inte.

    Blev gravid och föräldraledig. Hade en kontinuerlig diskussion med min konsultchef om att jag ville byta inriktning (var receptionist, ville jobba administrativt efter min föräldraledighet) och hon var helt på det klara med det och skulle göra allt för att jag skulle kunna byta grupp. Föräldraledigheten närmade sitt slut och mer och mer undanflykter kom om varför jag inte kunde byta grupp utan behövde söka intressanta tjänster "som alla andra" (de marknadsför sig som att man enkelt kan byta bana om man så önskar). 

    Kom tillbaks skarpt till jobbet och alla "intressanta" tjänster som var av mer administrativ inriktning som min grupp fick in var på deltid, kunde jag inte tänka mig att gå ner på deltid? Förklarade att det inte var aktuellt och vips så fick jag inga långa uppdrag, blev sällan utringd tidigt (snarare närmare 9-tiden än 7-tiden) och helst så långt bort hemifrån man bara kunde komma (=andra sidan av Stockholms län) med motiveringen "det är så avtalet ser ut, du ska vara beredd att resa en timme utifrån HKs placering". Där och då började jag söka nytt jobb på allvar. Den sista droppen var när jag såg en mycket intressant tjänst ligga ute på hemsidan där en annan konsultchef i "min" grupp var ansvarig och jag inte blivit tillfrågad om den. Ringde upp henne och frågade varför eftersom det var precis den typen av tjänst jag berättat för min KC att jag ville ha och som hon skulle ha informerat sina kollegor om. Fick svaret "Oj, det var ju tråkigt. Det visste jag inget alls om". Min KC hade alltså inte bemödat sig om att berätta det för sina kollegor.

    Så, det blev nytt jobb, på ett annat bemanningsföretag, där jag blev anställd för ett specifikt uppdrag med löfte om att jag fick fast anställning på bemanningsföretaget efteråt (istället för projektanställning). Träffade min nya KC mer under 2 år än jag träffat min tidigare under 5 år. De var måna om mig som anställd och när tiden närmade sig för avslutande av uppdraget jag börjat med så hade de redan nya på gång. Ett av dem började jag på och där fick jag sen fast anställning som administratör. 

Svar på tråden Jobb - Mardrömsupplevelser! Berätta!