Inlägg från: Anonym (jobbader) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jobbader)

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Drottningen1970 skrev 2021-11-08 12:18:10 följande:
    Det är så på många håll men FÅR faktiskt inte vara så. Människor har inte tillräcklig koll på sina rättigheter och vården är dåliga på att upplysa.

Ja det är faktiskt så att det ska finnas en konkret misstanke för att man ska kunna villkora fortsatt vård och medicinering med UP.
    Man gör sånna tester ofta .En del patienter ljuger en del är missbrukare . Därför kan testar man bara för att kunna vara helt säker

Och nej man måste inte lämmna finns inget som tvingar en,MEN då kan man inte räkna med deras hjälp häller
  • Anonym (jobbader)
    Anonym (Lina) skrev 2021-11-08 13:05:48 följande:

De flesta kliniker har nog att någon står med inne eller har någon form av möjlighet till övervakning genom lucka istället.

Självklart ska de inte drogtesta alla på slump, dyrt och inte effektivt heller. Jag lämnade urinprov inför NPF-utredning och bara det är riktigt konstigt men bara för att man går hos psykiatrin ska det inte testas utan en ordentlig grund.

Stämmer inte. Dom tester man gör är vanliga stickor dom kostar ca 2-5 kr styck .Det är dyrt om man måste göra ett labbtest men inte vanligt urinprov 
  • Anonym (jobbader)

TS att du motsätter dig så starkt kan uppfattas som misstänktsamt må jag säga. Om du inte har nåt att dölja varför blir du så upprörd?

• Anonym (jobbader)
    Anonym (Gjort) skrev 2021-11-08 14:27:36 följande:
    Jag är inte TS, men kan svara för mig själv. Jag är en helt vanlig småbarnsmamma som, på grund av stress, fick lite svårt att sova. Jag försökte ta tag i det under flera år, men fick till slut ge vika och söka hjälp. Jag ville absolut inte ha mediciner, utan ville ha hjälp av en psykolog för att hitta verktygen för att kunna sova ordentligt. 

I mitt fall slutade det med en felaktig remiss till öppenpsykiatrin på grund av långa köer på vc. Väl där krävdes jag på urinprov av en oerhört otrevlig sköterska. Jag kände mig misstänkliggjord och hela förfarande var kränkande. Jag har inget att dölja, Alvedon är det starkaste jag tar i tablettväg, men jag fann det djupt olustigt att misstänkliggöras på det sättet. Jag är dessutom en privat person som inte uppskattar att kissa tillsammans med någon i rummet. 
    Och jag är en vanligt småbarnspappa som ocså fick remiss pga sömnsvårigheter 

Dom krävde mig på ett test trotts att jag är helt ostraffad . Nu var inte han som tog provet inte ett dugg otrevligt utan sa just det när jag frågade "Vi brukar ta prover för en del ljuger" En del missbrukare försöker få ut mediciner osv osv .Därför tar vi prov bara för att kunna utesluta 

Ok bra .I stället för att bli kränkt och helt till mig gav jag dom provet och dom hjälpte mig med mina sömnproblem. Dom vill ju hjälpa men pga alla inte är ärliga behövs även prover
  • Anonym (jobbader)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-08 14:35:18 följande:
    Vilket är olagligt. De får inte neka vård för att en person inte vill göra drogtest. Jag tycker det är så fult att hota med det. När man söker till psykiatrin befinner man sig i en väldigt utsatt situation och många känner inte till sina rättigheter, det blir ett indirekt tvång. 
    Nej det är inte olagligt att be om ett prov 
  • Anonym (jobbader)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-08 14:41:44 följande:

Googlar man ser man snabbt att det inte stämmer. Självkostnadspriset är 1150 kronor, anlita ett vinstdrivande företag kan det kostar 2000 kronor och uppåt. 

Jag tvivlar starkt på att en sticka skulle vara billigare än ett äpple och även om det vore så är det personalkostnaden, och omkostnader för lokalen som är dyrast. 

Googlar man kan man se att det säljs olika typer av drogtester överallt och ingen tar 2000 kr för dom 
  • Anonym (jobbader)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-08 14:35:18 följande:
    Vilket är olagligt. De får inte neka vård för att en person inte vill göra drogtest. Jag tycker det är så fult att hota med det. När man söker till psykiatrin befinner man sig i en väldigt utsatt situation och många känner inte till sina rättigheter, det blir ett indirekt tvång. 
    Dom nekar dig inte vård. Dom erbjöd och du ville inte ta emot och hällre käna dig kränkt . Du kan inte kräva att dom ska arbeta exakt efter dina vilkor så funkar det inte 
  • Anonym (jobbader)
    Anonym (Gjort) skrev 2021-11-08 14:45:12 följande:
    Jag blev inte heller helt till mig. Däremot tog jag illa vid mig och upplevde situationen som kränkande och otrevlig. 

I mitt fall hade jag hellre träffat läkaren först, som kunnat göra en bedömning av läget och eventuell behandling. 

Nu blev det ett inledande besök, innan jag istället fick tid på rätt instans. Och ett betydligt trevligare bemötande. 
    Varför ta illa vid sig? Som jag sa dom testar massor dom har inte liksom valt ut dig för att jävlas utan vill bara vara säkra

Hur ska dom avgöra om nån ljuger eller har ett missbruk annars?
  • Anonym (jobbader)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-08 14:49:39 följande:

En tjänst att behandla en desperat patient som en straffad fånge? 

Mottagningen jag går till fick backa efter anmälan. De kommer fortfarande skicka ut brev om drogtester men det ska framgå tydligt att det är frivilligt och att det inte blir några konsekvenser av att vägra. Då kan de som resonerar som dig ta drogtester och de som inte vill slippa. 

En annan sida är väldigt dyrt och psykiatrin har begränsade resurser, de som har gjort ett självmordsförsök får ofta åka hem nästa dag, köerna för att få behandling är flera månader och många nekas. Man ska ha oerhörd tur om man får terapi mm men drogtester ska prioriteras? Det går inte ihop. 

Stämmer inte . Så här säger IVO

Om proven är positiva eller om patienten vägrar lämna prov ska läkaren bedöma om medicineringen kan fortsätta#
  • Anonym (jobbader)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-08 16:12:39 följande:
    Anser du att JO och IVO också kör med sk fredagshistorier? 

Såhär säger IVO om slentrianmässiga drogtester: 

En regions information om krav på drogtest måste, enligt Ivo, omformuleras så att urinprovtagning inte framstår som tvingande

källa: https://lakartidningen.se/aktuellt/patientsakerhet/2019/07/ivo-kritiserar-region-for-felaktig-information-om-drogtest/

Informationen i samband med förskrivning av centralstimulerande läkemedel är olämpligt formulerad då patienter kan få uppfattningen att urinprovtagning inte är frivillig.

Källa: https://attention-vasteras.se/wp-content/uploads/2019/08/IVO-beslut-ang-urinprover.pdf

Det är fel att patienter tvingas till obligatoriska drogtester för att få centralstimulerande läkemedelsbehandling av adhd. Det slår justitieombudsmannen (JO) fast efter att ha prövat flera anmälningar.

källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jo-fel-att-krava-rutinmassiga-drogtester-for-adhd-behandling

Det är frilivlligt, men läkaren kan välja bort att behandla en patient som väggrar sammarbeta 

Sen måste jag säga att du bli så upprör är jävligt misstäksamt faktiskt . Sorry men så ser jag det. Du ber om hjälp du blir erbjuden men väggrar för du måste göra nåt som inte faller dig i smaken . Då kan man ju börja undra om du verkligen behöver hjälp från början eller om du har ett lik i gaderoben och derför vägrar
Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin