• mammabitch

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Ni som blir upprörda, vägrar ni gå igenom säkerhetskontrollen när ni ska flyga också - ni är ju inte terrorister.!

Missbruk blir allt vanligare i samhället, inte bara bland socialt utslagna pundare, och många som har kontakt med psykiatrin använder substanser som är narkotikaklassade. Dessa kan ge psykoser, depressioner  och andra symtom som liknar dem som förekommer vi olika psykiska sjukdomar. Dessutom kan det vara direkt farligt att kombinera vissa typer av psykofarmaka med droger.

Varför alltid anta det värsta och bli kränkt? Att du blir ombedd att lämna ett prov innebär inte att någon tror att just du knarkar  - hade det inte varit värre att kräva prov bara av dem som man misstänker?

Tyvärr så är det nog så att de (ganska få) som vägrar lämna prov väcker en misstanke om missbruk hos behandlare och det kan inga anmälningar ändra på oavsett vad som står i rutinerna.....

Och jadå , jag har inga problem med att själv lämna prov om det krävs( t.ex. vid narkotikasvinn) jag vet ju själv att jag inte använder någonting starkare än alvedon, men det kan ju inte mina arbetskamrater , chefer etc veta .

• mammabitch
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-08 18:47:55 följande:

Ändå är det bara de som söker psykiatrisk vård som testas. Det är ingen som skulle komma på tanken att spontantesta alla som söker vård på VC. 

Hade det handlat om narkotikaklassade mediciner hade jag haft större förståelse, där jag går skulle alla testas. Jag tar inga narkotikaklassade mediciner eller liknande. Det är inte behandlarna som kräver heller utan det är ett beslut uppifrån. 

Hur tycker du att testerna ska finansieras? Varifrån vill du ta pengar? Som det är nu dör folk som söker psykiatrisk vård för att det inte finns resurser, är det vettigt att då prioritera drogtester? 

Även på vårdcentral förekommer övervakade urinprov, men då vid förskrivning av vissa läkemedel(ex sömntabletter) eller vid misstanke om missbruk.

Att ta testerna är inte dyrare än andra prov som också tas regelbundet , beroende på behandling, och kräver inte högutbildad personal så resursåtgången är en icke-fråga

Jag kan ändå delvis hålla med om att regelbunden testning inte skulle behöva vara  obligatoriskt vid t.ex. enbart behandling med samtalsterapeut
  • mammabitch
    SweeneyToad skrev 2021-11-12 00:45:42 följande:

Glömde tillägga: En händelse gällande mina mediciner som stör mig: Jag skulle få min medicin, och då sa dem att jag inte fick lämna min lägenhet innan jag fick min medicin. Jag fick inte ens gå till mitt jobb...

Ingen utanför psykiatrin, med stöd av LPT, har rätt att hindra dig från att gå dit du vill om du inte tar läkemedel så i så fall gör de fel och en anmälan skulle leda till konsekvens för ansvariga.

Sen är det en annan fråga varför de vill att du ska ta läkemedel och om du utan läkemedel blir så sjuk att du inte fungerar på boendet så kan du i slutänden tvingas flytta - är själv inkopplad i ett sådant ärende just nu.
  • mammabitch
    SweeneyToad skrev 2021-11-17 16:31:23 följande:
    Vad menar du med så sjuk att man inte fungerar på boendet? Hur är man då, när man är så sjuk? Samt en som bor på boendet är så sjuk/CP att han/hon inte kan göra något själv, inte ens gå på toa själv, inte kan alfabetet osv.
    Och jag skulle inte bli sjuk utan mediciner. Jag har inte tagit mediciner hela livet. Det är bara när jag har haft LPT/ÖPT, och när jag efter LPT/ÖPT tvingas av personalen att ta mediciner. Utan mediciner mådde jag bra. 

Och om jag skulle tvingas flytta skulle jag bli överlycklig! Jag hatar att bo på ett muppboende. Jag står i många olika bostadsköer, och hoppas att kunna flytta snart. 
    Jag vet ju inte vad anledningen att man absolut vill att du tar läkemedel är, ett isolerat självmordsförsök brukar(i alla fall enligt min erfarenhet) inte föranleda ÖPT...
    I fallet jag syftar på blir en person mycket aggressiv mot sin omgivning utan läkemedel och kommer därför att tvingas flytta, gissar att det kanske inte gäller dig.
Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin