Upprörd, drogtester inom psykiatrin
Ni som blir upprörda, vägrar ni gå igenom säkerhetskontrollen när ni ska flyga också - ni är ju inte terrorister.!
Missbruk blir allt vanligare i samhället, inte bara bland socialt utslagna pundare, och många som har kontakt med psykiatrin använder substanser som är narkotikaklassade. Dessa kan ge psykoser, depressioner och andra symtom som liknar dem som förekommer vi olika psykiska sjukdomar. Dessutom kan det vara direkt farligt att kombinera vissa typer av psykofarmaka med droger.
Varför alltid anta det värsta och bli kränkt? Att du blir ombedd att lämna ett prov innebär inte att någon tror att just du knarkar - hade det inte varit värre att kräva prov bara av dem som man misstänker?
Tyvärr så är det nog så att de (ganska få) som vägrar lämna prov väcker en misstanke om missbruk hos behandlare och det kan inga anmälningar ändra på oavsett vad som står i rutinerna.....
Och jadå , jag har inga problem med att själv lämna prov om det krävs( t.ex. vid narkotikasvinn) jag vet ju själv att jag inte använder någonting starkare än alvedon, men det kan ju inte mina arbetskamrater , chefer etc veta .