Orelgelbundna tider hur gör ni?
Hur gör ni som jobbar oregelbundna arbetstider? Hade vela ha varannan vecka men jobbar sena kvällar ibland och nätter. Hur gör ni andra med tanke på att många måste va i samma situation? Skolbarn i lågstadiet.
Hur gör ni som jobbar oregelbundna arbetstider? Hade vela ha varannan vecka men jobbar sena kvällar ibland och nätter. Hur gör ni andra med tanke på att många måste va i samma situation? Skolbarn i lågstadiet.
Jag och min nuvarande man (som jobbar skift) var separerade en tid när vi hade yngre barn. Eftersom jag jobbade måndag-fredag och inte hade något emot det så gick vi helt enkelt efter hans schema. Jag skulle kunnat ställa till skit för honom "bara för att" men det skulle bara gå ut över barnen och stressa honom. Det fanns liksom ingen anledning. Så vi gjorde ett schema som rullade utifrån hans tider. Det var nån gång då och då som det inte gick och då hade vi tur att mormor/farmor kunde ställa upp och hämta om det blev "glapp" på ett par timmar eller så (detta var innan covid). Annars är det ju så att en kommun är skyldiga att erbjuda barnomsorg om invånarna behöver det om jag förstått saken rätt. Så om jag hade propsat på att köra strikt varannan vecka hade han antingen fått justera sitt schema så att han inte hade några nätter varannan vecka, ta löpande hjälp av sina föräldrar eller höra av sig till kommunen och flagga för behov av omsorg på udda tider.
Arbetsgivaren har skyldighet att lägga schema så arbetstagaren kan sköta både jobb och familjeliv, så länge det inte blir påtagligt för verksamheten. tex att just du måste jobba då annars skiter sig hela verksamheten. Finns lagar som styrs av föräldrabalken och finns en diskrimineringslag också.
Annars? jag har mitt barn varann vecka och jag kommer styras av pappans schema just för att han jobbar kvällar och tidiga mornar. Han kommer alltså inte kunna hämta eller lämna på dagis. Jag kan pussla lite med mitt schema och har även valt att gå ner i arbetstid så barnet inte får så långa dagar på förskola. Jag kommer även ställa upp för barnet under pappaveckorna om det behövs. Bra om man kan hjälpas åt för det handlar ju i slutändan om barnens bästa.
Jag har nattis till mina barn. Här kan man ha nattis tills barnen är 12, så det är inte bara för småbarn.
Tack för era svar. Pappan kan tänka sig ta en eller två nätter på min vecka men tänker det blir rörigt för barnet ? Är det så ? Eller tror ni barnet anpassar sig ? Har inget emot att ha barnet på hans vecka heller en natt eller så. Vi kommer bo några minuter ifrån varandra.
Är det inte bättre pappan har barnet än nattis ?
Kan aldrig tänka mig att det är bättre för barnet att vara på nattis än hos en av sina föräldrar.
Det är enbart min åsikt, har ingen erfarenhet då jag lever med mitt barns andra förälder.
Men om han kan ta ett par nätter på din vecka, kan han inte ta de första eller sista så ni skjuter på veckorna? Behöver väl inte vara exakt samma dag ni skiftar och kanske inte exakt lika många dagar varje gång heller?
Det verkar ändå som om ni båda är måna om att lösa det så bra som möjligt för ert barn
Alltid bättre hos föräldrarna om det går att lösa. Kolla med din arbetsgivare om du kan önska skiften så ni kan lösa det bättre. Kanske så att barnen iaf sover två nätter i rad hos pappan så det inte blir så hattigt.
Barnens pappa jobbar oregelbundet och vi har också lagt barnschemat efter hans arbetstider, vilket innebär att barnen är i olika intervaller hos oss mellan 1-10 nätter hos samma förälder per gång. Än så länge har det funkat bra.
Har en (oväntat) förstående och hjälpsam exman som täcker upp. Skall definitivt betala tillbaks det om han hamnar i samma sits.
Arbetsgivaren har skyldighet att lägga schema så arbetstagaren kan sköta både jobb och familjeliv, så länge det inte blir påtagligt för verksamheten. tex att just du måste jobba då annars skiter sig hela verksamheten. Finns lagar som styrs av föräldrabalken och finns en diskrimineringslag också.
Annars? jag har mitt barn varann vecka och jag kommer styras av pappans schema just för att han jobbar kvällar och tidiga mornar. Han kommer alltså inte kunna hämta eller lämna på dagis. Jag kan pussla lite med mitt schema och har även valt att gå ner i arbetstid så barnet inte får så långa dagar på förskola. Jag kommer även ställa upp för barnet under pappaveckorna om det behövs. Bra om man kan hjälpas åt för det handlar ju i slutändan om barnens bästa.