• Sun 7 Nov 2021 22:41
    9464 visningar
    11 svar
    11
    9464

    Varför och hur får jag bort det?

    Jag har en valp på snart 14 veckor. Hon är snäll och mysig. Men jag blir galen på hennes sätt. Hon kissar ute ibland fler gånger än andra beroende på hur tätt hon går ut. Men varje gång vi kommer in så tar det 30 sek ibland en minut så kissar hon inne iallafall.

    Varför?

    Dessutom så gör hon behov ibland i sängar dessutom i sängar där hon själv sover om nätterna?

    Hur får jag bort detta beteende på ett smidigt sätt innan hon får det som en sak som följer henne för livet.

    Mvh Rebecca

  • Svar på tråden Varför och hur får jag bort det?
  • Mon 8 Nov 2021 05:36
    #1
    Rebecca1987 skrev 2021-11-07 22:41:37 följande:

    Jag har en valp på snart 14 veckor. Hon är snäll och mysig. Men jag blir galen på hennes sätt. Hon kissar ute ibland fler gånger än andra beroende på hur tätt hon går ut. Men varje gång vi kommer in så tar det 30 sek ibland en minut så kissar hon inne iallafall.

    Varför?

    Dessutom så gör hon behov ibland i sängar dessutom i sängar där hon själv sover om nätterna?

    Hur får jag bort detta beteende på ett smidigt sätt innan hon får det som en sak som följer henne för livet.

    Mvh Rebecca


    Det kan ta upp till ett år innan hundar kan kontrollera blåsa/tarm så fortsätt bara gå ut ofta och gör ingen sak av att hon inte kan hålla sig inne. Gör hon sina behov inne på nätterna får du helt enkelt gå upp och gå ut med henne 1-2 g/natt.
  • Mon 8 Nov 2021 06:18
    #2
    Dexter dot com skrev 2021-11-08 05:36:20 följande:

    Det kan ta upp till ett år innan hundar kan kontrollera blåsa/tarm så fortsätt bara gå ut ofta och gör ingen sak av att hon inte kan hålla sig inne. Gör hon sina behov inne på nätterna får du helt enkelt gå upp och gå ut med henne 1-2 g/natt.


    Nej nätterna är helt fria. Men att hon inte kan hålla sig det vet jag. Men att kissa direkt när man kommer in är inget jag varit med om innan. När hon nyss gjort sina behov ute. Och bara sätter sig innanför dörren och kissar.

    Dessutom kissar på sin egen sovplats är också något som jag aldrig haft en hund som gör.
  • Mon 8 Nov 2021 06:19
    #3

    Du måste sänka dina krav. Precis som du skriver är hon faktiskt bara en valp. En valp kan inte kontrollera sin blåsa/tarm. Om hunden kissar inomhus betyder det att du går ut med hunden för sällan/är ute med hunden för kort period när ni väl är ute och att hon fortfarande har urin i blåsan när ni kommer in. Hunden kan uppenbarligen inte klara sig en hel natt och då är det ditt ansvar att gå ut med henne nattetid.

  • LFF
    Mon 8 Nov 2021 14:36
    #4
    Rebecca1987 skrev 2021-11-08 06:18:27 följande:
    Nej nätterna är helt fria. Men att hon inte kan hålla sig det vet jag. Men att kissa direkt när man kommer in är inget jag varit med om innan. När hon nyss gjort sina behov ute. Och bara sätter sig innanför dörren och kissar.

    Dessutom kissar på sin egen sovplats är också något som jag aldrig haft en hund som gör.
    En del valpar småkissar ute men den stora kissen kommer när de kommer in, där de känner sig trygga. Går ni till samma ställe hela tiden där hon får kissa? 

    En del valpar kissar på sin sovplats eftersom den är mjuk och det stänker inte omkring (därav också att de kan kissa i soffor/sängar/andra mjuka ställen). 

    Hur bor ni? Finns det möjlighet att lyfta upp henne och gå ut med henne så fort hon sätter sig inne för att kissa även fast ni just varit ute? På många hundar så avbryts kisseriet när man lyfter upp dem. 
  • Mon 8 Nov 2021 17:01
    #5
    LFF skrev 2021-11-08 14:36:30 följande:

    En del valpar småkissar ute men den stora kissen kommer när de kommer in, där de känner sig trygga. Går ni till samma ställe hela tiden där hon får kissa? 

    En del valpar kissar på sin sovplats eftersom den är mjuk och det stänker inte omkring (därav också att de kan kissa i soffor/sängar/andra mjuka ställen). 

    Hur bor ni? Finns det möjlighet att lyfta upp henne och gå ut med henne så fort hon sätter sig inne för att kissa även fast ni just varit ute? På många hundar så avbryts kisseriet när man lyfter upp dem. 


    Vi lyfter alltid henne när hon kissar och går ut. Och hon kissar bara på gräset vid bostaden. Går vi promenader så håller hon sig och kissar när hon kommer tillbaka. Vi går ut ca en gång i halvtimmen och hon kissar inte varje gång men vill ändå att hon ska få chansen. Men så fort vi kommer in så sätter hon sig. Även om vi varit ute i 20 minuter så har hon hållit sig och kissar inne istället.
  • Mon 8 Nov 2021 17:04
    #6
    lostandfound skrev 2021-11-08 06:19:10 följande:

    Du måste sänka dina krav. Precis som du skriver är hon faktiskt bara en valp. En valp kan inte kontrollera sin blåsa/tarm. Om hunden kissar inomhus betyder det att du går ut med hunden för sällan/är ute med hunden för kort period när ni väl är ute och att hon fortfarande har urin i blåsan när ni kommer in. Hunden kan uppenbarligen inte klara sig en hel natt och då är det ditt ansvar att gå ut med henne nattetid.


    Jo hon håller sig hela natten. Utan problem. Inte en ända olycka har hänt på natten sedan jag hämtade henne. Det är bara dagtid. Och då är vi ändå ute minst 20 min varje gång för att hon ska få sin tid. På dom 20 min gör hon inget. Men direkt innanför dörren kissar hon innan man ens fått av kopplet. Går man med henne ute en timme så kissar hon fortfarande inte mer än en gång när vi kommer ut sen blir det ingen mer. Och ja jag vet att hon är mitt ansvar. Därför ber jag om råd här då jag fått så många olika svar av bekanta om varför hon gör så som hon gör. Till och med veterinären tycker det är konstigt att hon kissar och bajsar på dagen där hon sover på natten.
  • Mon 8 Nov 2021 17:08
    #7

    Det låter som ett typiskt valpbeteende som växer bort med tålamod och att faktiskt tänka på vad som är problemet.

    Oftast är det så mycket intressantare ute och mer spännande att valpen inte riktigt får ro, eller så är det läskigt ute. Å då kissas det inne.

    Ha tålamod och jobba på. Och se till att det är tryggt ute att kissa. Man väljer rätt fläck och vaktar så att valpen får kissa ifred.

  • Mon 8 Nov 2021 17:15
    #8
    Lönnsirap skrev 2021-11-08 17:08:19 följande:

    Det låter som ett typiskt valpbeteende som växer bort med tålamod och att faktiskt tänka på vad som är problemet.

    Oftast är det så mycket intressantare ute och mer spännande att valpen inte riktigt får ro, eller så är det läskigt ute. Å då kissas det inne.

    Ha tålamod och jobba på. Och se till att det är tryggt ute att kissa. Man väljer rätt fläck och vaktar så att valpen får kissa ifred.


    Ja kämpa är väl det ända förhoppningsvis blir det bättre med tiden.

    Tack för ditt svar
  • Mon 8 Nov 2021 18:13
    #9
    Rebecca1987 skrev 2021-11-08 06:18:27 följande:
    Nej nätterna är helt fria. Men att hon inte kan hålla sig det vet jag. Men att kissa direkt när man kommer in är inget jag varit med om innan. När hon nyss gjort sina behov ute. Och bara sätter sig innanför dörren och kissar.

    Dessutom kissar på sin egen sovplats är också något som jag aldrig haft en hund som gör.
    Skulle tro att hon blir distraherad av alla nya intryck ute och slappnar av när hon kommer in dör det är lugnt och tryggt. Fortsätt som du gör så kommer det lösa sig med tiden!
  • Mon 8 Nov 2021 18:18
    #10

    Kan det vara så att hon fryser ute och därför har svårt att slappna av?

  • Mon 8 Nov 2021 19:38
    #11
    Räkan77 skrev 2021-11-08 18:18:41 följande:

    Kan det vara så att hon fryser ute och därför har svårt att slappna av?


    Ja det har varit så i början. Nu har hon täcke som håller värmen och skyddar mot regn. Däremot är hon inget jätte fan av att gå där det är blött om tassarna
Svar på tråden Varför och hur får jag bort det?