• Anonym (One night stand)

    Oplanerat gravid vet inte vem pappan är

    Var till vårdcentralen i fredags.

    Det förstörde min helg.

    Vet inte vad jag ska göra måste be om hjälp.

    Jag är lite kraftig och äter p piller.

    Men kontakta läkaren då jag mått jätte illa i flera månader och

    Och gått upp mer i vikt.

    Så trodde jag var sjuk och det var nått allvarligt.

    Men då säger läkaren att jag skanträffa barnmorskan och jag förstår inget.

    Hon säger att jag är gravid och inte sjuk.

    Hon säger att jag är i vecka 24 + 4 .

    Sen säger hon grattis.

    Jag bara bryter ihop jag är ju bara 19 år och har inte tid med bara nu.

    Och jag äter ju P piller det här ska ju inte kunna hända.

    Värsta är

    Vem är pappan???

    Jag hade 4 one night stand ni vet bara ha roligt sen inget mer.

    2 har jag numret kvar till då de var gulliga mysiga och jag ville mer och 2 vet jag inget om.

    Hur gör man nu.

    Barnmorskan sa att jag skulle åka hem och smälta det över helgen.

    Men hur ska jag berätta för mamma och pappa?

    Jag bor hemma fortfarande och pluggar.

    Vad behöver man köpa?

    Hur gör man med allt?

    Vad behöver man till en bebis?

    Vad säger man till barnet?

    Kan ju inte säga att man hade lite roligt och vet inte vem pappan är .

    Jag kan ju inte va den första snälla snälla alla hjälp mig.

    Hjälp är inte redo och bered på att bli mamma.

  • Svar på tråden Oplanerat gravid vet inte vem pappan är
  • Anonym (Hanna)

    Åh! Stackare! <3 Kan inte föreställa mig hur det måste vara när det är försent för en abort? Jag tror jag själv är gravid men inte så långt gången så just nu väntar jag på min mens annars blir det ett test. Så nervös och orolig men får vara glad att jag fortfarande kan göra nått åt det om det skulle vara positivt.

    All styrka till dig<3

  • Anonym (Sanna)

    En sak i taget.

    Situationen är som den är. Det går inte att få ogjort så nu handlar det om att acceptera och inte älta vad som gick fel.

    Och ta med dig detta. Det är inte ett dödsbesked du fått. Du har inte cancer. Du är gravid och kommer få något som kommer vara det mest värdefullaste du någonsin haft. Och du kommer klara det.

    Studier och allt det andra kan man göra sen. Du kan pausa eller studera på halvfart om det är en lugn bebis.

    Det ordnar sig. Allt ordnar sig.

    Berätta för dina föräldrar. Ibland blir det så här. Livet händer. Man kan inte styra allt. Och fråga vilket stöd du skulle kunna få från av dem och vad de tycker du ska göra. Var inte ensam i detta.

    Det kommer bli bra TS

  • Friger

    Det kommer att gå bra! Jag var yngre än dig. Mina föräldrar hoppade inte högt av glädje men... Dom accepterade saken rätt snabbt. De flesta gör det.

    Du behöver ju faktiskt bara berätta om en av killarna för dina föräldrar.

    För soc är det lika bra att berätta sanningen. Bekymra dig inte. Det du gjort är inte olagligt. Dom har tystnadsplikt men kommer att försöka ta reda på vem som är pappan. Lyckas dom inte så blir det fader okänd.

    Inget unikt och det går bra för dom barnen också med rätt uppfostran.

    Vill barnet ta reda på faderskapet själv i framtiden så tar det inte många minuter med dagens släktforskningssidor.

    Soc får inte använda dessa släktforskningssidor. Därför är deras metoder lite som att sy med grytvantar på händerna.

  • Anonym (One night stand)

    Tack för alla råd och tips.

    Gällande faderskap så är det nog omöjligt.

    Då 2 av killarna har jag ingen kontakt med vet inte vad de heter eller nått då det bara va en one night stand på fyllan.

    De kännes dumt att fråga de andra 2.

    Men skrev ett sms om att de behöver göra ett test då de eventuellt ska bli pappa sa också att de kan säga ifrån sig vårdnaden.

    Men 1 svara.

    Skrev :

    Va fan jag är bara 17år.

    Sen inget mer ???????? gjorde ett försök.

    Gällande mamma och pappa har jag bestämt mig efter jag läst vad ni skrivit att de kan vara ett bra stöd så har idag lagat lite extra god mat och tänkte säga det i dag till middagen om jag vågar

  • Anonym (Händer)
    Anonym (qwerty) skrev 2021-11-08 15:57:34 följande:
    Gör abort.
    Ts är i v.25. Det är förbjudet med abort sen länge.

    Ts: du är vare sig den första eller sista som råkar bli gravid med ett ons helt oplanerat och får veta det sent. Det brukar gå bra ändå! Ta en dag i taget och en sak i taget. Det är flera månader kvar innan du ska föda så det praktiska hinner lösa sig. Alla saker och kläder går köpa på secondhand. Det enda jag inte rekommenderar begagnat är babyskydd till bilen.

    Du klarar det här! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Dahlia)
    Anonym (One night stand) skrev 2021-11-08 08:51:08 följande:

    Tack för tipsen.

    Men kan man inte strunta i kommunen?

    Hur ska man lättast säga det till mamma och pappa?

    Ja barnmorskan sa att jag skulle få prata med en kurator.

    Hon da också nått om att man kan säga att barnets pappa är okänd.

    Vet inte riktigt vad hon menar då det blev så mycket då.


    Faderskapet borde utredas. Det är viktigt för barnets hälsa senare i livet att veta vem pappan är, med tanke på ev. ärftliga sjukdomar osv. 

    Det är direkt elakt att ta ifrån barnet den kunskapen, om den går att få tag i nu bara du skärper dig lite.

    Tänk hur du själv hade känt om du ett helt liv skulle sitta och säga "jag vet inte" när vården frågar olika saker om dina föräldrars hälsa, som är viktigt för den situationen du är i?

    Dags för dig att sluta vara ego och växa upp jävligt fort, tycker jag. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Händer) skrev 2021-11-08 16:43:24 följande:
    Ts är i v.25. Det är förbjudet med abort sen länge.

    Ts: du är vare sig den första eller sista som råkar bli gravid med ett ons helt oplanerat och får veta det sent. Det brukar gå bra ändå! Ta en dag i taget och en sak i taget. Det är flera månader kvar innan du ska föda så det praktiska hinner lösa sig. Alla saker och kläder går köpa på secondhand. Det enda jag inte rekommenderar begagnat är babyskydd till bilen.

    Du klarar det här! {#emotions_dlg.flower}
    Det går att söka tillstånd för sen abort.
  • Anonym (E)
    Anonym (One night stand) skrev 2021-11-08 15:46:40 följande:

    Tack för alla råd och tips.

    Gällande faderskap så är det nog omöjligt.

    Då 2 av killarna har jag ingen kontakt med vet inte vad de heter eller nått då det bara va en one night stand på fyllan.

    De kännes dumt att fråga de andra 2.

    Men skrev ett sms om att de behöver göra ett test då de eventuellt ska bli pappa sa också att de kan säga ifrån sig vårdnaden.

    Men 1 svara.

    Skrev :

    Va fan jag är bara 17år.

    Sen inget mer ???????? gjorde ett försök.

    Gällande mamma och pappa har jag bestämt mig efter jag läst vad ni skrivit att de kan vara ett bra stöd så har idag lagat lite extra god mat och tänkte säga det i dag till middagen om jag vågar


    Oavsett ålder får man stå för sina misstag. Du får ju ta hela bördan själv annars, och du har till o med försökt skydda dig. Du ska iaf fortfarande uppge de två du vet om när det ska göras faderskapsutredning. Vet du inte ens namnet på de andra två....? Bra iaf att du kontaktade de två du vet, de behöver väl landa lite i tanken så får vi se vad som händer.

    Du kommer få enskild vårdnad automatiskt om ni inte kommer överens om annat så det behöver du iaf inte fundera över.
  • LillaTjockaBertil
    Anonym (qwerty) skrev 2021-11-08 17:30:59 följande:

    Det går att söka tillstånd för sen abort.


    Inte så sen. Det är mellan vecka 18-22 som räknas som sen abort
  • Anonym (Händer)
    Anonym (qwerty) skrev 2021-11-08 17:30:59 följande:
    Det går att söka tillstånd för sen abort.
    Knappast av de skälen. Och verkligen rena vansinnet oavsett. 
  • Anonym (One night stand)

    Mamma och pappanblec chockade men glada.

    De lovade att hjälpanmignoch stötta mig.

  • Anonym (xyz)
    Anonym (One night stand) skrev 2021-11-09 08:53:07 följande:
    Mamma och pappanblec chockade men glada.
    De lovade att hjälpanmignoch stötta mig.
    Fina föräldrar du har. Lycka till med allt.
Svar på tråden Oplanerat gravid vet inte vem pappan är