• Ajamf

    Fråga om föräldrapenning

    Hej,

    håller på att undersöka min rätt till föräldrapenning men blir inte helt klok på hur det fungerar.. Jag har just nu en tillsvidaretjänst på 80% där jag har arbetat sedan februari 2021. Jag planerar att påbörja studier till våren och läsa en kurs om 30hp. Har nyligen fått reda på att jag är gravid (BF 31 Maj) och undrar huruvida jag har rätt till föräldrapenning som baseras på den inkomst jag har just nu, innan studierna. Jag kommer även att ha ett extrajobb vid sidan om studierna, men lär inte vara på så många procent...

    Hur kan jag tänka? Borde jag skjuta på studierna och fortsätta på mitt nuvarande jobb för att få en något bättre peng eller går det att lösa? 

    Hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig att reda ut ett å annat.. Ska ringa försäkringskassan till veckan och höra mig för men tänkte kika om nån varit i samma sits och har nåt bra tips!

  • Svar på tråden Fråga om föräldrapenning
  • Anotherone

    Du bör ringa dem direkt istället och specifikt förklara din situation; datum, anställningsform, omfattning på tjänst, vad du gjort innan osv. Det är så många parametrar som spelar in så det är bättre att få svar av FK. 

  • Anonym (G)

    Ring fk och ring mer än en gång.

    Studier på minst 50% skyddar sgi

    Du kommer ha arbetat nästan ett år när du påbörjar studierna och kommer alltså ha en sgi som sedan skyddas av studierna (se till att gardera dig genom att arbeta fram till dagen före studiestart)

  • Anonym (G)

    Och jag antar att du inte säger upp dig från nuvarande arbete utan ansöker om tjänstledighet för studier?

    Sedan kan det vara värt att fundera om det verkligen är värt att läsa en först termin för att sedan ta ett uppehåll

Svar på tråden Fråga om föräldrapenning