Inlägg från: Anonym (AA) |Visa alla inlägg
  • Anonym (AA)

Alkohol

Fick ett återfall?

Han är missbrukare och gör som missbrukare gör.

(Uppväxt med alkohol och våld. Kvinna 55)

• Anonym (AA)
    Maja88 skrev 2021-11-09 09:56:17 följande:

Han var nykter i flera år och sen flyttade vi och han blev såhär efteråt. Hur kan det slå slint bara sådär?

Därför att han är missbrukare. Varje dag livet ut oavsett om det händer bra eller dåliga saker runt om. Det kommer alltid finnas anledningar att ta ett återfall.

Det är ingen mening att försöka förstå eller bädda för att det inte ska ske igen

Det enda man kan göra som anhörig är att bestämma om man tänker fortsätta att leva med det eller inte.

Medberoendet är starkt och man kanske tror att man hjälper missbrukaren när man istället stjälper.
  • Anonym (AA)
    Anonym (Fl) skrev 2021-11-09 11:24:57 följande:

Varför flyttade ni? Ville han flytta? Tänkte att han efter flytt fick återfall..

För hans del verkar det som flytten inte alls var en sådan bra idé.

Det har inget med flytt att göra. Folk flyttar varje dag utan att kaosa som han gjort fyra ggr nu. Rattfylla, skadegörelse....

En missbrukare får inte återfall....det är inte något som bara råkar bli.... Alla är nyktra när de öppnar dörren till Systemet. Far hem. Öppnar flaskan. Dricker. Man har inte plötsligt 5 öl i sig och inte vet hur det gått till.

Ett återfall tar man och det är ett medvetet beslut men man struntar i konsekvenserna. Hjärnan är "kidnappad"

Därför kan man supa bort familj, arbete och tillslut livet.
  • Anonym (AA)
    Anonym (Fl) skrev 2021-11-09 11:45:16 följande:

Något gjorde iaf att det triggade igång detta nu. Om han lyckats vara nykter länge och det sedan slår slint så handlar det ju om något som han antagligen inte tog så bra innerst inne.

Eller äntligen en ursäkt att "må dåligt" och fly in i spriten.

Man kan även planera och "förtidsnjuta" av ett återfall flera månader i förväg.

Elle så drabbas man av högmod. "Nu kan jag kontrollera mig, en öl bara till maten klarar jag. "Varför ska inte jag kunna ta en öl på firmafesten som de andra gör?"

Stora förändringar kan vara en prövning men det är ändå bara en ursäkt.

Är man nykter flera år är risken ännu större att man tror att man är "botad"

Det är mindre risk i en ny nykterhet att man vågar testa sig själv.
  • Anonym (AA)
    Anonym (Anhörig) skrev 2021-11-09 11:53:27 följande:

Det är just det som är återfallet.

Du ska inte tro att en missbrukare som precis gett upp för ett återfall traskar glad i hågen in på systemet.

Och en händelse kan visst trigga igång ett återfall.

Jag tvivlar på att någon missbrukare är "glad i hågen". Personen går trots allt dit och köper sin drog.
Svar på tråden Alkohol