• Anonym (Uttråkad)

Vad tycker ni om sexscener i vanliga böcker, filmer och tv-serier (alltså inte porr!)?

Jag har varit hemma sjukskriven och sett mycket på tv. Plöjt ett antal tv-serier. Jag har bara insett att jag tycker det är så fruktansvärt meningslöst med långa sexscener på tv. Och läser jag en vanlig bok så skummar jag långa beskrivningar av sex. 
    Det är liksom bara meningslöst, det tilltalar mig inte alls. Vill jag se eller läsa om sex ur ett sexuellt syfte så finns ju olika typer av porr, sexnoveller osv, men sånt här som är någon form av mellanting tillför ingenting. Jag blir bara obekväm och undrar hur skådespelarna upplever det...

Vad tycker alla andra om dessa?

• Svar på tråden Vad tycker ni om sexscener i vanliga böcker, filmer och tv-serier (alltså inte porr!)?
  • mammabitch

Hm, delar spontant in böcker med kvinnliga "hjältinnor" i olika kategorier

Första kategorins ansikte får bli  Ayla i Grott.björnens folk -serien: trasslig bakgrund, men osannolikt stark ,god och vacker. Alla män faller som käglor. Långdragna sexscener där både hjältinnan och hjälten är osannolikt välskapade och perfekta i sängen. Jag gäspar och vänder blad.

Nästa kategori är Hunger games Katniss. Även här en god och stark ung kvinna, men fokuset ligger inte på relationen även om den finns med i bakgrunden hela tiden. Mycket lite beskrivningar av fysisk perfektion och sexuella handlingar
    Hm bättre

Sen har vi Jana Kippo i Jag for-serien. Allmänt tilltrasslad och ställer till det för sig i de flesta relationer. Sex är  ofta närvarande, men  lika mycket destruktivt som upplyftande . Här finns inga odelat lyckliga slut. Klart läsvärt.

• Tecum
    Mortiscia80 skrev 2021-11-12 06:41:08 följande:
    Åh, Doyle var en tidig favorit! :) Jag fick en jättetjock bok med åtta eller så av berättelserna om Sherlock Holmes. I tonåren började jag läsa Agatha Christies böcker om Poirot, de tycker jag också fortfarande om. När jag tittar i mina bokhyllor är det förutom en del kärleksromaner främst deckare som står där, men om du vill läsa författare utan våldsfrossande så kan jag rekommendera både Elizabeth George och Elly Griffiths. Elizabeth George talar nog för sig själv, du känner säkert till henne redan, men hon beskrivs ofta som Christies moderna efterföljare och har skrivit över 20 böcker. Elly Griffiths har en hel serie böcker som handlar om en kvinnlig arkeolog, inte särskilt slående till utseendet men intelligent utan att bli mästrande. Hon samarbetar med Nelson, en kriminalkommissarie som även han har sina brister. Två helt normala människor med andra ord, och det kändes uppfriskande när jag hittade böckerna. Naturligtvis får han vara "man" någon gång men Ruth Galloway som hon heter står i stort sett på egna ben och bor också väldigt avskilt. Och hon har ingen offerkofta i sin garderob ;) En karaktär som är trygg i sig själv och sitt liv generellt.

Kate Morton är en författare som också är väldigt bra, hennes genre är svår att specificera för hon skriver förvisso om mellanmänskliga relationer, men det viktiga är alltid en underliggande hemlighet som läsaren har suttit med genom hela boken. Man får ledtrådar under vägen som inte säger mycket, småsaker som verkar så obetydliga, men slutet ger det stora avslöjandet på sätt man oftast inte hade kunnat föreställa sig. Välskrivet på flera plan med andra ord. Det är absolut ingen deckare men håller samma nivå av utmaningar för läsaren.

Jag har sneglat på Kirke av och till genom åren men inte kommit mig för att läsa den än, jag ska lägga till den i min minneslista på biblioteket :) Det är iaf samma uppfattning som jag har fått av boken, man får följa kvinnans perspektiv mer och se en helt annan bild av "hjälten". Det finns också böcker om Lilith med ungefär samma utgångspunkt, Adams första fru och världens första feminist får man påstå. Jag är osäker på författare där eftersom det finns flera som skildrat hennes historia, men det borde vara Robert G. Brown som skrivit den jag tänker på.
    Tack för tipsen! Klart intressant med deckare utan våld. Men jag har lite fördomar om deckare/krim, de är ofta (känns det som) skrivna efter en mall med vissa stående inslag. Ett brott, i allmänhet mord, som följs av flera brott, ledtrådar som leder mot fel gärningsman, poliser med privata problem parallellt med utredningen, osannolika händelser och sammanträffanden och en brottsling som alltid åker dit på slutet men inte alltid genom polisens försorg. En bok jag fortfarande minns är Dröjaren av Ed McBain där den skyldige klarade sig, inte genom skicklighet utan tack vare polisens missar.

Jag läste mycket Agatha Christie och andra pusseldeckare som tonåring.

En bok i samma stil som Kirke är Facklan av Marion Zimmer Bradley. Den handlar om trojanska kriget och är skriven ur kvinnors synvinkel.
  • Mortiscia80
    Tecum skrev 2021-11-12 20:09:04 följande:
    Tack för tipsen! Klart intressant med deckare utan våld. Men jag har lite fördomar om deckare/krim, de är ofta (känns det som) skrivna efter en mall med vissa stående inslag. Ett brott, i allmänhet mord, som följs av flera brott, ledtrådar som leder mot fel gärningsman, poliser med privata problem parallellt med utredningen, osannolika händelser och sammanträffanden och en brottsling som alltid åker dit på slutet men inte alltid genom polisens försorg. En bok jag fortfarande minns är Dröjaren av Ed McBain där den skyldige klarade sig, inte genom skicklighet utan tack vare polisens missar.

Jag läste mycket Agatha Christie och andra pusseldeckare som tonåring.

En bok i samma stil som Kirke är Facklan av Marion Zimmer Bradley. Den handlar om trojanska kriget och är skriven ur kvinnors synvinkel.
    Ja har man läst tillräckligt många böcker så känns det mesta som en klyscha till slut ;)

Apropå skyldiga som klarar sig vidare så har jag läst en av böckerna (femte? av nio hittills) som ingår i en serie om en psykopat, skrivna av Buthler och Öhrlund. Lite ovanligt att boven i dramat går vidare på det sättet. Jag undrar om du skulle tycka om serien Dexter, känner du till den, eller vad föredrar du för slags serier? Efter åtta års uppehåll (!) har de nu släppt en nionde säsong, jag ska snart börja titta på den.

Jag kom att tänka på en till författare, Andrew Taylor. Han skriver s.k. spänningsromaner så det är både drama och mystik utan att hamna i deckarträsket. "Nattvandraren" och "Det blödande hjärtat" är de jag har läst hittills och har minst en till oläst i bokhyllan. Han är svår att få tag i på svenska men har skrivit väldigt många böcker annars.

Marion Zimmer Bradley har ju skrivit "Avalons dimmor" som sedan filmatiserades, en av mina favoriter! Jag kan tänka mig att hon är läsvärd i övrigt också :) Trojanska kriget låter iaf lovande, så jag ska leta upp den och se om den inte ska läggas till läslistan.
  • Tecum
    Mortiscia80 skrev 2021-11-12 20:39:59 följande:
    Ja har man läst tillräckligt många böcker så känns det mesta som en klyscha till slut ;)

Apropå skyldiga som klarar sig vidare så har jag läst en av böckerna (femte? av nio hittills) som ingår i en serie om en psykopat, skrivna av Buthler och Öhrlund. Lite ovanligt att boven i dramat går vidare på det sättet. Jag undrar om du skulle tycka om serien Dexter, känner du till den, eller vad föredrar du för slags serier? Efter åtta års uppehåll (!) har de nu släppt en nionde säsong, jag ska snart börja titta på den.

Jag kom att tänka på en till författare, Andrew Taylor. Han skriver s.k. spänningsromaner så det är både drama och mystik utan att hamna i deckarträsket. "Nattvandraren" och "Det blödande hjärtat" är de jag har läst hittills och har minst en till oläst i bokhyllan. Han är svår att få tag i på svenska men har skrivit väldigt många böcker annars.

Marion Zimmer Bradley har ju skrivit "Avalons dimmor" som sedan filmatiserades, en av mina favoriter! Jag kan tänka mig att hon är läsvärd i övrigt också :) Trojanska kriget låter iaf lovande, så jag ska leta upp den och se om den inte ska läggas till läslistan.
    Jag föredrar serier med avslutade avsnitt, typ den myspysiga kultserien Morden i Midsomer. Dexter känner jag inte till men tackar för tipsen.

Avalons dimmor har jag också läst, den är bra och det var så jag fick korn på Bradley. Som ung läste jag mycket fantasy men det är som med deckare, det känns stereotypt. Sen har fantasyförfattare en ovana att skriva långa serier, minst tre i alla fall, och det blir lätt segt och omständligt. Undrar om det fortfarande är Tolkiens ande som svävar över genren och att det därför ska vara minst trilogier?

Numera läser jag helst samtida relationsromaner, dokumentärromaner och en och annan biografi. Men jag är ganska kräsen efter ett helt livs läsande och tycker att det är svårt att hitta bra böcker.
  • Tecum
    Anonym (bum) skrev 2021-11-12 08:54:28 följande:
    Människan är en enkel varelse som finner nöje i enkla ting.

50 Shades skiljer sig inte från Harlequinböckerna eller från Grottbjörnens folk eller från annan "enkel" tantsnusk till litteratur 
    Jag tycker mig se en viss skillnad. Harlequin handlar  om kärlek och passion med en del sexscener. 50 Shades handlar om sex och dominans med inslag av kärlek.
  • Anonym (bum)
    Tecum skrev 2021-11-12 21:25:31 följande:
    Jag tycker mig se en viss skillnad. Harlequin handlar  om kärlek och passion med en del sexscener. 50 Shades handlar om sex och dominans med inslag av kärlek.
    Harlequin har porrat till sig med sin serie Harlequin Dare

www.harlequin.se/serier/dare
  • Aniiee
    Tecum skrev 2021-11-12 21:25:31 följande:

För att citera Erika Mitchell (EL James): It's basically a love story, with some kinky sex in it.

Hon vet på allvar inte vad hon har skrivit....
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Aniiee

Nä, på tal om... Jag ska nog ta och läsa om Border. Eller The Bond. Det är lagom sexigt för mitt humör...

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Tecum
    Anonym (bum) skrev 2021-11-12 23:01:21 följande:
    Harlequin har porrat till sig med sin serie Harlequin Dare

www.harlequin.se/serier/dare
    Ok, kände inte till den serien. Men det är väl en följd av succén med 50 Shades, det finns några böcker på bibblan som också är tydliga efterföljare. Ett bevis på att den typen av sex säljer och det är kvinnor som köper och läser.
  • jeanette02
    Dr Nail skrev 2021-11-12 08:30:06 följande:

Håller med - tråkigt och/eller cringe och ingen vill se det egentligen. Det börjar även producenterna förstå vilket man ser på att i film och serier blir det mindre och mindre sånt. Hur många sexscener har Squid Game?

En sexscen har Squid Game. Så befriande med den serien som inte alls är sexualiserad nästan. Våldsam ja, men inte dessa trista sexanspelningar i tid o otid som ofta är annars i alla möjliga typer av filmer.

Det kunde likväl ha anspelat mycket på sex+våld och utsatta kvinnor. Men gjorde inte det. Bra där.
Svar på tråden Vad tycker ni om sexscener i vanliga böcker, filmer och tv-serier (alltså inte porr!)?