Mortiscia80 skrev 2021-11-12 06:41:08 följande:
Åh, Doyle var en tidig favorit! :) Jag fick en jättetjock bok med åtta eller så av berättelserna om Sherlock Holmes. I tonåren började jag läsa Agatha Christies böcker om Poirot, de tycker jag också fortfarande om. När jag tittar i mina bokhyllor är det förutom en del kärleksromaner främst deckare som står där, men om du vill läsa författare utan våldsfrossande så kan jag rekommendera både Elizabeth George och Elly Griffiths. Elizabeth George talar nog för sig själv, du känner säkert till henne redan, men hon beskrivs ofta som Christies moderna efterföljare och har skrivit över 20 böcker. Elly Griffiths har en hel serie böcker som handlar om en kvinnlig arkeolog, inte särskilt slående till utseendet men intelligent utan att bli mästrande. Hon samarbetar med Nelson, en kriminalkommissarie som även han har sina brister. Två helt normala människor med andra ord, och det kändes uppfriskande när jag hittade böckerna. Naturligtvis får han vara "man" någon gång men Ruth Galloway som hon heter står i stort sett på egna ben och bor också väldigt avskilt. Och hon har ingen offerkofta i sin garderob ;) En karaktär som är trygg i sig själv och sitt liv generellt.
Kate Morton är en författare som också är väldigt bra, hennes genre är svår att specificera för hon skriver förvisso om mellanmänskliga relationer, men det viktiga är alltid en underliggande hemlighet som läsaren har suttit med genom hela boken. Man får ledtrådar under vägen som inte säger mycket, småsaker som verkar så obetydliga, men slutet ger det stora avslöjandet på sätt man oftast inte hade kunnat föreställa sig. Välskrivet på flera plan med andra ord. Det är absolut ingen deckare men håller samma nivå av utmaningar för läsaren.
Jag har sneglat på Kirke av och till genom åren men inte kommit mig för att läsa den än, jag ska lägga till den i min minneslista på biblioteket :) Det är iaf samma uppfattning som jag har fått av boken, man får följa kvinnans perspektiv mer och se en helt annan bild av "hjälten". Det finns också böcker om Lilith med ungefär samma utgångspunkt, Adams första fru och världens första feminist får man påstå. Jag är osäker på författare där eftersom det finns flera som skildrat hennes historia, men det borde vara Robert G. Brown som skrivit den jag tänker på.
Tack för tipsen! Klart intressant med deckare utan våld. Men jag har lite fördomar om deckare/krim, de är ofta (känns det som) skrivna efter en mall med vissa stående inslag. Ett brott, i allmänhet mord, som följs av flera brott, ledtrådar som leder mot fel gärningsman, poliser med privata problem parallellt med utredningen, osannolika händelser och sammanträffanden och en brottsling som alltid åker dit på slutet men inte alltid genom polisens försorg. En bok jag fortfarande minns är Dröjaren av Ed McBain där den skyldige klarade sig, inte genom skicklighet utan tack vare polisens missar.
Jag läste mycket Agatha Christie och andra pusseldeckare som tonåring.
En bok i samma stil som Kirke är Facklan av Marion Zimmer Bradley. Den handlar om trojanska kriget och är skriven ur kvinnors synvinkel.