• Wed 10 Nov 2021 04:12
    6297 visningar
    5 svar
    5
    6297

    Ont i magen, covidvaccin, v15

    Jag tog covid vaccinet igår, andra sprutan. Vill inte ha något har pga detta men i natt har jag börjat få ont i magen, har haft ont i magen innan i veckan pga att det växer så mycket men har även fått en biverkning av vaccinet som gör att jag blir extremt lös i magen. (Ursäkta för info) tror ni jag behöver vara orolig? Jag vet ju nämligen inte om jag har ont pga sprutan eller bebis? är i vecka 15 (14+3) har inte någon blödning eller något annat tecken på att det skulle kunna va fel.

  • Svar på tråden Ont i magen, covidvaccin, v15
  • Anonym (Ring 1177)
    Wed 10 Nov 2021 05:04
    #1
    +1

    Jag tycker att du ska ringa 1177 istället för att fråga här.
    Det finns så mycket tomtar här som svarar utifrån sin egen agenda och bortser från fakta.

    Jag tror absolut inte att det har med sprutan att göra men är inte vårdutbildad, har dock hört mycket på P1 om vaccin och graviditet. Senast igår pratade de om det i P1, och det sades absolut ingenting om magont som biverkan.

  • Wed 10 Nov 2021 09:26
    #2
    Bellibusan skrev 2021-11-10 04:12:10 följande:

    Jag tog covid vaccinet igår, andra sprutan. Vill inte ha något har pga detta men i natt har jag börjat få ont i magen, har haft ont i magen innan i veckan pga att det växer så mycket men har även fått en biverkning av vaccinet som gör att jag blir extremt lös i magen. (Ursäkta för info) tror ni jag behöver vara orolig? Jag vet ju nämligen inte om jag har ont pga sprutan eller bebis? är i vecka 15 (14+3) har inte någon blödning eller något annat tecken på att det skulle kunna va fel.


    Jag vet inte om jag missförstår men hur vet du att din dåliga mage är en biverkning av vaccinet? Eftersom första och andra dosen brukar tas med ca fyra veckors mellanrum, och du tog den andra dosen igår, borde du ha tagit även första sprutan under din graviditet. Det innebär ju i sådana fall att det torde vara svårt att veta om ditt mående, eller biverkning som du kallar det, faktiskt är en biverkning från vaccinet eller ej.

    Jag hann inte vaccinera mig innan jag blev gravid och jag har ändå haft en totalt kass mage, något jag aldrig brukat ha innan graviditeten. Så din lösa mage (eller magont för den delen) behöver inte bero på vaccinet, den kan lika gärna bero på graviditeten. 

    Jag tycker inte du ska oroa dig!
  • Anonym (Tvek)
    Wed 10 Nov 2021 11:21
    #3

    Jag är konstig i magen till och från när jag är gravid utan vaccin. Inte alls säkert att det finns en koppling. Varken med smärta eller konsistens på avföring.

  • Anonym (Tvek)
    Wed 10 Nov 2021 11:21
    #4

    Jag är konstig i magen till och från när jag är gravid utan vaccin. Inte alls säkert att det finns en koppling. Varken med smärta eller konsistens på avföring.

  • Wed 10 Nov 2021 12:32
    #5
    svansmamman skrev 2021-11-10 09:26:03 följande:

    Jag vet inte om jag missförstår men hur vet du att din dåliga mage är en biverkning av vaccinet? Eftersom första och andra dosen brukar tas med ca fyra veckors mellanrum, och du tog den andra dosen igår, borde du ha tagit även första sprutan under din graviditet. Det innebär ju i sådana fall att det torde vara svårt att veta om ditt mående, eller biverkning som du kallar det, faktiskt är en biverkning från vaccinet eller ej.

    Jag hann inte vaccinera mig innan jag blev gravid och jag har ändå haft en totalt kass mage, något jag aldrig brukat ha innan graviditeten. Så din lösa mage (eller magont för den delen) behöver inte bero på vaccinet, den kan lika gärna bero på graviditeten. 

    Jag tycker inte du ska oroa dig!


    Jag tog första dosen i juni :) men blev ett ganska stort hopp eftersom jag blev gravid. Och då reagerade jag med dålig mage också. Vaccin sätter sig ofta i magen på mig, inklusive sjukdomar. Ända sen jag va liten. Jag har pratat med min barnmorska och även 1177 och dom tror det är vaccinet eftersom jag varit helt tvärtom sen första dagen jag blev gravid. Så oron har lagt sig! Så länge jag inte får någon blödning ska det inte vara någon fara. Jag tror det skapar så mycket oro i hur folk pratat om vaccinet i samband med graviditet som skrämmer mig lite. Idag och just nu mår jag faktiskt bra. Sen står det tydligen online att man kan få en lös mage av vaccinet, så lär nog vara det helt enkelt :)
Svar på tråden Ont i magen, covidvaccin, v15