• Wed 10 Nov 2021 21:13
    2142 visningar
    11 svar
    11
    2142

    Står fan inte ut längre.

    Jag fattar inte ens var jag ska placera tråden, för det finns ju typ hundra kategorier och tusen underkategorier, men det fick bli här.

    Jag håller på att få ett nervöst sammanbrott och måste skriva av mig. Jag skiter till och med om jag blir outad vid det här laget. Jag pallar inte med den här situationen längre och fattar inte hur jag ska ta mig ur den.

    För ett par år sedan så bytte jag karriär, helt enkelt för att passen på mitt förra jobb var så löjligt långa - typ 13-14 timmar i sträck. Man kände sig både extremt trött och nedbruten av all stress efter varenda pass, så jag valde att helt enkelt sadla om. För att bli lyckligare och slippa känna att livet bara rinner iväg.

    Jag studerade i ett par år, läste upp betyg och kämpade mig igenom en inte alltför lång yrkesutbildning. Sedan fick jag snabbt en ny anställning inom den nya bana jag valt. Allt bara gick vägen, så jag har väl egentligen inte så mycket att klaga över.

    Nu till min situation. Jag är extraanställd sedan ett och ett halvt år tillbaka, men får ändå tillräckligt med pass för att kunna försörja mig på de pass jag får. Är singel, så har endast mig själv att ta hand om. Men jag har ju inget fast schema! Jag vet liksom aldrig när jag ska jobba, för att passen hela tiden ramlar in med extremt kort varsel. Jag kan liksom aldrig riktigt planera mitt liv och min fritid, eftersom att det bara ramlar in nya pass hela tiden. Enbart detta håller på att driva mig till vansinne, eftersom att jag hela tiden har "kommer jag kunna vara ledig imorgon, eller kommer det ramla in ett pass igen?" gnagandes i bakhuvudet.

    Men det är inte det värsta. Arbetspressen är löjlig, passen landar på nästan 11 timmar, och jag förväntas att själv rodda mellan 5-6 olika arbetsuppgifter samtidigt nonstop hela dagarna. Jag jobbar dessutom med människor, och förväntas därför alltid vara på tipptopphumör, hälsa alla kunder välkomna och erbjuda hjälp i samma sekund de stiger in i butiken. Man får inte ha en dålig dag, för då skriver stammisarna brev till chefen om hur värdelös man är.

    Jag ska alltså vara ensam i en butik hela dagen, där kunderna väller in en efter en på löpande band hela dagen utan avbrott och erbjuda allihop en strålande service - samtidigt som jag även ska ta hand om kassan eftersom att det inte finns någon kassapersonal - där det ALLTID står MINST EN otålig kund som bara vill betala och gå därifrån. Står man ute i butiken och pratar så blir kunderna i kassan sura, och står man i kassan så blir kunderna ute i butiken sura. Det är alltid någon som är missnöjd, eftersom att man inte kan vara på flera platser samtidigt.

    Detta ständiga springande mellan service ute i butiken och kassan är det som stressar upp mig mest. Man kan ju för fan aldrig slappna av. Det är ständig stress - både tidsmässigt och mentalt.

    Ovanpå detta så kommer det enorma leveranser - varenda dag - som man själv ska ta hand om. Allt ska upp på hyllorna samma dag, för nästa dag kommer en minst lika stor leverans till. Det tar liksom aldrig slut. Man är själv där, helt utelämnad åt sitt öde, med hundratals kunder som allihop ska vara lika nöjda och glada när de lämnar butiken - samtidigt som stressen konstant kryper under huden utan att man får visa det.

    Ovanpå detta så har jag en massa säljkrav på mig. "Glöm inte att tipsa alla kunder om veckans vara", "glöm inte att tipsa alla kunder om alla kampanjer", "glöm inte bort att det är säljtävling, 3 för 2, så tipsa alla kunder", "glöm inte bort att fråga alla kunder om de är medlemmar i kassan", "förra veckan sålde vi dåligt, så nu måste du jobba hårdare med merförsäljning".

    Hur i helvete ska det gå till, när jag hela tiden måste fokusera på annat och är själv i butiken, och samtidigt stå och hälsa alla kunder välkomna - utan kassapersonal eller någon som hjälper till med monsterleveransen som kommer varje dag?

    Jag har jobbet i huvudet HELA TIDEN, kan ALDRIG SLAPPNA AV, vet aldrig när jag ska vara ledig, kan inte planera mitt liv, är konstant stressad, och har alla dessa säljkrav på mig.

    Idag var jag fast på jobbet i nästan 12 timmar, och all energi bara försvann. Lågan bara slocknade. Jag orkade inte ens vara trevlig mot kunderna sista timmarna, alla kunde se att jag var i princip gråtfärdig, och ändå så var många av kunderna snäsiga mot mig och tyckte att jag gjorde ett dåligt jobb. Jag känner nu hur jag nästan är på väg att utveckla panikångest. Jag orkar inte med den här situationen längre. Jag orkar bara inte.

    Till och med nu när jag skriver detta så ramlar det in förfrågningar om nya pass igen, med kort framförhållning som vanligt. Jag skämtar inte. Hela mitt liv kretsar kring jobbet nu, om man ens kan kalla detta för ett liv. Jag känner mig som en jävla slav, och jag känner att det förväntas av mig att tacka ja till alla pass hela tiden. Jag orkar inte tänka på jobbet HELA TIDEN.

    Jag har sökt andra jobb, men kommer ingenvart med det. Jag orkar fan inte det här längre. Till och med sent på kvällarna när jag lämnat arbetspasset för dagen och försöker koppla bort allting så kommer dessa sms från cheferna på telefonen.

    Vad ska jag göra? Jag håller på att gå in i väggen, och jag ser ingen väg ut ur situationen. Kollegorna och kunderna verkar ha noll förståelse för vilken jävla press jag känner på mig hela tiden.

    Jag kan ju inte bara säga upp mig heller, för då blir jag ju arbetslös och vräkt från lägenheten.

  • Svar på tråden Står fan inte ut längre.
  • Trx
    Wed 10 Nov 2021 21:20
    #1

    Så här ska du inte ha det.
    Ta kontakt med läkare och få en sjukskrivning på en gång. 
    När du fått tillbaka energi kan du fundera över hur du ska gå vidare. 

  • Wed 10 Nov 2021 21:21
    #2

    Kan du fortsätta studera, välja ny bana igen?
    Tänka utanför boxen när du söker jobb, alltså nya områden där dina kunskaper kan användas?
    Flytta till en annan stad?

    Och det första du ska göra: se över ekonomin så du har råd att säga nej till en del pass. Flytta till något mindre. Byt försäkringar och abonnemang så du får billigare. Säg upp saker som är onödiga.

    Kan du berätta mer om hur den delen ser ut idag? Och vad har du för utbildning och tidigare erfarenhet?

  • Wed 10 Nov 2021 21:36
    #3
    Trx skrev 2021-11-10 21:20:56 följande:

    Så här ska du inte ha det.

    Ta kontakt med läkare och få en sjukskrivning på en gång. 

    När du fått tillbaka energi kan du fundera över hur du ska gå vidare. 


    Jag håller med om att jag inte kan ha det så här längre, för jag skulle inte önska denna stress ens på min värsta fiende. Det är dock inte läge att sjukskriva sig, för jag har åtagit mig pass ända fram till slutet av året (förutom de pass som ramlar in sent på kvällarna).

    Jag kan liksom aldrig ens sjukanmäla mig, som ordinarie personal gör hela tiden - eftersom att det är ju jag som täcker upp för de som är sjuka och vabbar, och allt vad fan de nu håller på med hela tiden. Det är ju helt otroligt att ordinarie personal är borta så mycket hela tiden. Men de är väl lika trötta själva och tycker det är bekvämt att jag finns där och alltid täcker upp för dem.

    För ett par veckor sedan kände jag ett tryck över bröstet och fick overklighetskänslor. Så nära var panikattacker då. Idag bara gick all must ur mig, och det var en plåga att tvingas vara bland folk de sista timmarna. Ville bara hem och dra något gammalt över mig. Nu sitter jag här och skriver detta i ren desperation. Jag vill inte tillbaka till jobbet imorgon igen. Jag vill inte vara bland alla dessa kunder. Jag vill bara vara ifred och slippa tänka på jobbet.
  • Wed 10 Nov 2021 21:43
    #4
    Mortiscia80 skrev 2021-11-10 21:21:57 följande:

    Kan du fortsätta studera, välja ny bana igen?

    Tänka utanför boxen när du söker jobb, alltså nya områden där dina kunskaper kan användas?

    Flytta till en annan stad?

    Och det första du ska göra: se över ekonomin så du har råd att säga nej till en del pass. Flytta till något mindre. Byt försäkringar och abonnemang så du får billigare. Säg upp saker som är onödiga.

    Kan du berätta mer om hur den delen ser ut idag? Och vad har du för utbildning och tidigare erfarenhet?


    Jag vill inte gå in för mycket på detaljer om vilka utbildningar jag har.

    Det jag kan säga, med 100% övertygelse, är att jag inte vill jobba med kundservice igen samt att jag aldrig kommer utsätta mig för en extraanställning på det här sättet igen.

    Det är en mardröm. Jag tror inte kollegorna riktigt fattar just hur stressad jag känner mig, för jag är inte lika öppen med det till dem som jag är nu i den här tråden.

    Jag vill inte jobba med kunder och försäljning längre. Jag vill bara vara ifred, ha en arbetssyssla att fokusera på i lugn och ro, och ett fast schema. För det jag går igenom nu är en mardröm.
  • moaguu­un
    Wed 10 Nov 2021 21:49
    #5
    +2
    desperat81 skrev 2021-11-10 21:36:10 följande:

    Jag håller med om att jag inte kan ha det så här längre, för jag skulle inte önska denna stress ens på min värsta fiende. Det är dock inte läge att sjukskriva sig, för jag har åtagit mig pass ända fram till slutet av året (förutom de pass som ramlar in sent på kvällarna).

    Jag kan liksom aldrig ens sjukanmäla mig, som ordinarie personal gör hela tiden - eftersom att det är ju jag som täcker upp för de som är sjuka och vabbar, och allt vad fan de nu håller på med hela tiden. Det är ju helt otroligt att ordinarie personal är borta så mycket hela tiden. Men de är väl lika trötta själva och tycker det är bekvämt att jag finns där och alltid täcker upp för dem.

    För ett par veckor sedan kände jag ett tryck över bröstet och fick overklighetskänslor. Så nära var panikattacker då. Idag bara gick all must ur mig, och det var en plåga att tvingas vara bland folk de sista timmarna. Ville bara hem och dra något gammalt över mig. Nu sitter jag här och skriver detta i ren desperation. Jag vill inte tillbaka till jobbet imorgon igen. Jag vill inte vara bland alla dessa kunder. Jag vill bara vara ifred och slippa tänka på jobbet.


    Alltså man får sjukskriva sig trots att man är uppbokad. Man får bli sjuk. Din hälsa är viktigare än jobbet. Ingen kommer dö, det värsta som kan hända är att de blir arga men det är inte ditt fel.
  • Wed 10 Nov 2021 22:01
    #6
    moaguuun skrev 2021-11-10 21:49:55 följande:

    Alltså man får sjukskriva sig trots att man är uppbokad. Man får bli sjuk. Din hälsa är viktigare än jobbet. Ingen kommer dö, det värsta som kan hända är att de blir arga men det är inte ditt fel.


    Ja, jag måste nog kanske börja fundera på det trots allt, för det här går ju inte bara ut över mig själv - det går ju ut över hela verksamheten. Jag får nog börja lägga fram till chefen att det här inte fungerar längre, och att den konstanta stressen gör att jag inte längre kan göra ett bra jobb. Jag är helt utmattad.

    Ingen mår bra av att det går omkring ett åskmoln på golvet. Det smittar ju av sig på andra också. Det blir bara en negativ spiral av alltihop.
  • Wed 10 Nov 2021 22:02
    #7

    Tack för feedback och tips, ni som svarat.

    Skönt att få skriva av sig lite.

  • Wed 10 Nov 2021 22:26
    #8

    Som en början när du pratar med chefen, skulle du kunna be om fastare tider? Eller är det bara vikariat du får?

    Kundtjänst, försäljning och liknande kan vara både stressigt och själsdödande så nej, det är lika bra du söker dig till något annat.

    Finns det några områden du kan tänka dig? Om du tänker fritt.

    Om jag vore du skulle jag sätta mig på Platsbanken och bara plöja igenom alla kategorier, inte så djupt man kan komma men vissa saker vet man direkt att man inte vill jobba med, andra kan öppna upp för nya tankar som man inte ens funderat på förut. Och titta mer på yrkesutbildningar, de är i regel korta och det går fort att sadla om.

  • Lolloo­o543
    Thu 11 Nov 2021 09:45
    #9
    -3

    Alltså. Du har ett ARBETE! Som många hade mördat över att få så de kan få mat på bordet. Sluta vara så otacksam och bor i hop. Tror du vi andra vill vara på våra jobb?! Alla är på gränsen till ett sammanbrott! Men man biter ihopa och ler för det är PENGAR. Inkomst.

  • Thu 11 Nov 2021 11:43
    #10
    Lollooo543 skrev 2021-11-11 09:45:21 följande:

    Alltså. Du har ett ARBETE! Som många hade mördat över att få så de kan få mat på bordet. Sluta vara så otacksam och bor i hop. Tror du vi andra vill vara på våra jobb?! Alla är på gränsen till ett sammanbrott! Men man biter ihopa och ler för det är PENGAR. Inkomst.


    Jag har haft jobb innan och inte varit nära ett totalt sammanbrott på det här sättet. Detta är inte normalt. Det är inte hälsosamt. Jag HINNER INTE MED ALLA KRAV som ställs på mig för att jag måste göra ALLT SJÄLV. Förstår du?

    Det är inte så att jag vill vara arbetslös och sova på gatan, men jag vill inte heller ha ångest varenda vaken minut av varenda dag resten av livet. Livet är för kort.
  • Thu 11 Nov 2021 12:03
    #11

    Första steget tänker jag är att börja prata om stressen med dina kollegor och din chef. Är det bara du som måste ta de här långa ensam-i-butiken-passen eller gör alla det?

    Är skyddsombudet på arbetsplatsen bra? Prata i så fall med den. Ring i anat fall till ditt fack och be om råd. Kanske är det här ett problem som funnits jättelänge och chefen skiter i det, kanske är chefen inte helt medveten om hur situationen är för er i butiken. Hur du går vidare är lite beroende av det.

Svar på tråden Står fan inte ut längre.