• Anonym (Dåligt samvete)

Hemmaaktiviteter för 1,5-åring?

Jag är för tillfället hemma själv (isolerad) med mitt barn på snart 1,5 år. Jag tycker det är svårt att hitta på aktiviteter för barnet, i dagsläget blir det alldeles för mycket skärmtid och det har jag rätt dåligt samvete för. Men vet inte riktigt vad jag ska hitta på istället, fantasin och orken tryter... Jag är gravid, är ofta trött och har ont, så det begränsar ju en del, men skulle kunna göra betydligt mer än idag. Vi brukar ibland gå ut en sväng på dagen, men finns inte så mycket skoj här att göra (tycker jag), och att stå och titta på medan barnet utforskar ännu en vattenpöl (stoppar stenar och gamla löv i munnen) har jag lite tröttnat på, plus att det är ganska smärtsamt de dagar jag har svårt att stå. Vi bor avsides så finns inga lekparker eller liknande i närheten, isoleringen gör ju att träffa andra, öppna förskolan eller liknande är uteslutet.

I många andra kulturer leker man inte så mycket med barnen, utan barnen är med på de vardagssysslor som behöver göras och aktiveras och lär sig genom dom. Skulle vilja lite åt det hållet jag med, och tror även barnet skulle tycka det vore kul. Finns massor som behöver göras här hemma (röja, städa osv), men tycker det är såå tråkigt, och blir så mycket krångligare om barnet är med, så orken och motivationen tryter... Har funderat på att göra trolldeg för barnet att pyssla med medan jag grejar i köket, men kanske är för tidigt? Barnet vill väldigt gärna vara med när jag grejer i köket, men knivar, rått kött, het ugn och kokande vatten känns som rätt dåliga aktiviteter för ett litet barn... Böcker är väldigt poppis, men jag har lite tröttnat på att läsa samma böcker och peka på samma saker om och om och om igen... Funderat på om man skulle börja ta tag lite i allt julstök så det blir mindre stress inför jul, men då är det ju mycket det där med knivar och kokande vatten osv, plus att känns lite trist med hemmagjorda pepparkakor om det ändå ser ut som skit här hemma, då har ju det tråkiga röjandet och städandet högre prio...

Snälla hjälp mig med lite inspo för att komma bort från tv:n!

• Svar på tråden Hemmaaktiviteter för 1,5-åring?
  • Elsis

När min äldsta var i den åldern funkade trolldeg när jag satt tillsammans med henne. Har man ett barn som stoppar mycket i munnen är det kanske inte så lätt. Vi gjorde också ofta kollage tillsammans, dvs jag klippte bilder ut tidningar och reklam, hjälpte henne att ta på klister och så tryckte hon fast på ett papper. Nu finns det ju mycket reklam med julmotiv så ni kan ju tillverka julkort. Vattenfärg kan också vara roligt, eller fingerfärg. Har ni plats är det ju bra att måla i badrummet eller vid diskbänken.

Sedan har mina barn i den åldern gillat att leka mycket ?matlagning? med kastruller och serviser. Dukat och ätit i det oändliga, även matar nallar och dockor, efter att jag visat hur man gör.

• Anonym (Trött)

Med all respekt för att du är gravid och trött, men om barnet tycker om att hoppa i vattenpölar och leta pinnar så är väl det en jättebra aktivitet. Och nej, särskilt kul är det inte men man får göra det för sitt barns skull.

Det är klart att barnet kan vara med i vardagsaktiviteter, men i den åldern försökte jag hitta en balans så jag inte ägnade en heldag till hushållssysslor utan gjorde lite då och då. Alla barn är olika och mitt barn behövde komma ut 2 gånger om dagen för att få stimulans, frisk luft och sova bättre.

Tycker det låter som om du behöver ändra inställning och sluta tänka så negativt om allting. Det är klart att allt inte är roligt men man får göra det bästa av situationen och sprida lite positiv energi till barnet. Det känner ju att du inte är direkt engagerad i dina aktiviteter

• Anonym (G.)

Jag oxå hemma, gravid med fjärde barnet. Dock inte isolerad men avstängd från mitt arbete pågrund av smittorisken. Har barn som är 8,5 år, 6,5 år samt en på 20 månader. De stora går i skolan och yngsta går 15 h på förskolan. De dagar vi är hemma leker vi tillsammans med hans grejer en stund, läser böcker en stund, är ute och leker en stund (kanske inte de roligaste för mig men han gillar det), den får han var med på det jag gör. Dammsuga, rensa, städa osv. Jag ger honom en trasa och sen hjälper han till helt enkelt. Visst jag får torka lite efter honom men jag får även gjort de jag ska göra. När vi lagar mat så har han en egen kastrull med saker på golvet, ibland får han labba lite med ex havregryn. Tycker egentligen inte alls det är svårt att ha med honom på något även om det tar lite extra tid ibland. Kan tillägga att min son inte är ett dugg intresserad av varken iPad eller tv. (Hade vart smidigt ibland).

Tror du får ändra din inställning lite och anpassa saker på barnets nivå. Klart man inte ger en 1,5 åring en kniv, eller låter den va vid ungen/spisen. Men de kan få egna köksredskap att leka med som de inte skadar sig på. Sen är det väll lite så det är att ha barn, man får göra saker som är skittråkiga för att de älskar det.

• Anonym (Sol)
    Anonym (Trött) skrev 2021-11-11 08:28:44 följande:

Med all respekt för att du är gravid och trött, men om barnet tycker om att hoppa i vattenpölar och leta pinnar så är väl det en jättebra aktivitet. Och nej, särskilt kul är det inte men man får göra det för sitt barns skull.

Det är klart att barnet kan vara med i vardagsaktiviteter, men i den åldern försökte jag hitta en balans så jag inte ägnade en heldag till hushållssysslor utan gjorde lite då och då. Alla barn är olika och mitt barn behövde komma ut 2 gånger om dagen för att få stimulans, frisk luft och sova bättre.

Tycker det låter som om du behöver ändra inställning och sluta tänka så negativt om allting. Det är klart att allt inte är roligt men man får göra det bästa av situationen och sprida lite positiv energi till barnet. Det känner ju att du inte är direkt engagerad i dina aktiviteter

Vettigt inlägg. 
  • Anonym (Dåligt samvete)

Självklart ger jag inte barnet en kniv att leka med, men när jag grejar i köket vill barnet absolut vara precis där jag är, och lagar man mat så är det mycket kniv, varm spis osv. Det står ett leksakskök i köket, men det är inte så intressant... Har även ställt in ett litet bord och stol, lite ritsaker, leksaker, böcker osv i ett försök och få kunna laga mat utan barnet i "riskzonen", men funkar väldigt sällan.

Och ja, såklart barnet ska få vara ute och leka i alla vattenpölar ibland, men de dagar jag har ont och har svårt att stå och gå är det inte lätt att få till. Då spelar det liksom ingen roll om jag slutar "tänka så negativt om allting", smärtan är där ändå.

• Anonym (H)

Nu brianstormar jag lite åt dig.

Trolldeg - helt ok! Vill barnet smaka så är det så salt att hen inte vill äta mer av det sen ???? bygg figurer tillsammans. Gör handavtryck, torka i ugn och låt barnet sen måla det med färg. Perfekta julklappar sen!

Måla. Ta fram en större träskiva, tejpa fast ett papper på och ta fram lite vattenfärger eller fingerfärger. Sätt barnet på badrumsgolvet naket och så kan du själv ta en varm dusch (på en pall?) och bara prata/umgås. Kladda det så kan man bara tvätta bort efteråt. Det kan barnet hjälpa med.

Sätt barnet i duschen med två baljor vatten och sedlar, dl-mått etc. Ha en diskborste, små plastdjur/figurer och lite babyschampo. Låt hen diska lite. Vattenöek är ofta uppskattat.

Pyssla. Köp hem en del klistermärken och kritor. Låt barnet själv få testa ta av märken, annars tar du av dem och låter barnet klistra på dem på ett papper. Min dotter älskade det vid 1,5 år.

Hink och spade utomhus på lekplatsen funkade med min då 1,5 åring. Så får man frisk luft.

Duplo? Dottern älskade det från start vid knappt 1,5 år.

Rulla boll på golvet till varandra. Om du klarar av att sitta på golvet?

Bygga en koja av kuddar och filtar. Låt barnet ha en ficklampa och några böcker att mysa med. Gör skuggfigurer med ficklampan och skapa en saga som bara ni hittar på.

Baka kakor eller bröd? Barn älskar att få kladda med smet, hälla i mjöl i bunken etc.

Spela spel? Babblarna har något som är från 2 år, men tror säkert en 1,5åring kan uppskatta dem också.

Sen får man ju ibland bara låta saker vara lite jobbiga också. Ta med en liten ihopfällbar stol när ni är iväg, så du kan sitta ifall barnet vill hoppa i vattenpölar. Låt barnet trycka på knappen till tvätt och diskmaskinen. Fylla tvätt i maskinen eller tömma besticken/matlådorna från diskmaskinen. När vi lagar mat älskar våra barn att få smaka allt. Kryddor, grönsaker. Allt som man då kan äta innan det tillagas. Barnet kan få en trasa och få torka av soffbordet medan du torkar av allt annat (och sen avslutar med soffbordet eftersom det inte brukar bli så bra :D). Låt barnet testa dammsuga medan du tittar på. Spelar ingen roll om det blir bra. Kul att få hjälpa till!

• Anonym (H)

Ett tips om du vill laga mat själv är att ha barnet vid diskhon och låta hen "diska". Dvs ha en diskborste, lätt rinnande vatten, en sprayflaska med vatten och liiite diskmedel och några redskap. Superkul att hålla på med medans mamma fixar med knivar och varm spis/ugn.

• Tow2Mater

Låt barnet vara på fsk om du inte klarar av att ta ut det. Att det finns sandlåda, bollar, och andra leksaker utomhus tycker jag man har ett ansvar att gora om ni inte har tillgång till lekpark. Du kan ju ha en stol bredvid.

• Anonym (Q)

Tänk lite på hur de lägger upp dagen på en förskola. Inte för att du behöver ha det superstrukturerat och inrutat, men för att rutiner hjälper er båda. Det är ok att ta till surfplattan eller andra skärmar då och då, men använd dem när du verkligen behöver en liten paus och inte slentrianmässigt. 15 minuter när du behöver andas eller ringa ett känsligt telefonsamtal är helt ok - hela eftermiddagen, not so much.

Använd dig av lekar och aktiviteter som låter dig som trött och gravid sitta, medan barnet får kuta runt. Såpbubblor, ballongtennis, dansstopp, kurragömma (där du gissar olika platser) ... Att vara ute är ett mycket effektivt sätt att trötta ut barn, så länge de inte är fastspända i vagnen hela tiden. Stoppa barnet i badet en stund medan du sitter bredvid med en kopp kaffe.

För barn i den här åldern räcker det med helt korta stunder. 10 minuter och så har ni ändå gjort det och ditt barn har fått uppleva det. 

När jag gör hushållsarbete så vill jag helst vara effektiv och få det avklarat snabbt och ordentligt. Det är inte något som funkar om man tänker sig att involvera småttingar. Jag måste vara ok med att det är en aktivitet för barnet och se det mer som en lek eller en övning i mindfulness för att inte bli tokig. Då kan det faktiskt kännas riktigt meningsfullt. "Farlig" matlagning och andre icke-barnvänliga moment gör jag när barnet sover (eller är framför en skärm). 

• Anonym (Teddy)

I den åldern gav jag mitt barn ett antal leksaker och så lekte han mest själv. Likadant när vi var ute, jag släppte ner honom från barnvagnen och sen roade han sig kungligt på egen hand.

• cosinus

Diska som någon skrev/tvätta potatis. Man behöver garanterat byta tröja efteråt men det kan det var värt.

Sortera tvätt både i och ur tvättmaskinen

Dammsuga alternativt åka med på dammsugaren (om ni nu inte har centraldammsugare då faller det sista)

Ute så får man ju lite acceptera att barnens intressen av att hoppa i vattenpölar eller från samma sten 250 ggr i rad inte sammanfaller med exakt det man själv vill göra. Men man kan ha på en podd i ena örat och lyssna på under tiden samtidigt som man hör barnet. Försök hitta ett ställe där du kan sitta ner under tiden.

På helgerna kan man göra utflykter till dagisgårdar där ingen är och det är inhägnat.

Om böcker uppskattas kanske du kan köra både ljudbok och fysisk bok samtidigt om du inte fixar att läsa hur mycket som helst. Jag själv har problem att jag blir torr i rösten och börjar hosta ganska fort om jag behöver läsa länge.

Svar på tråden Hemmaaktiviteter för 1,5-åring?