Hemmaaktiviteter för 1,5-åring?
Jag är för tillfället hemma själv (isolerad) med mitt barn på snart 1,5 år. Jag tycker det är svårt att hitta på aktiviteter för barnet, i dagsläget blir det alldeles för mycket skärmtid och det har jag rätt dåligt samvete för. Men vet inte riktigt vad jag ska hitta på istället, fantasin och orken tryter... Jag är gravid, är ofta trött och har ont, så det begränsar ju en del, men skulle kunna göra betydligt mer än idag. Vi brukar ibland gå ut en sväng på dagen, men finns inte så mycket skoj här att göra (tycker jag), och att stå och titta på medan barnet utforskar ännu en vattenpöl (stoppar stenar och gamla löv i munnen) har jag lite tröttnat på, plus att det är ganska smärtsamt de dagar jag har svårt att stå. Vi bor avsides så finns inga lekparker eller liknande i närheten, isoleringen gör ju att träffa andra, öppna förskolan eller liknande är uteslutet.
I många andra kulturer leker man inte så mycket med barnen, utan barnen är med på de vardagssysslor som behöver göras och aktiveras och lär sig genom dom. Skulle vilja lite åt det hållet jag med, och tror även barnet skulle tycka det vore kul. Finns massor som behöver göras här hemma (röja, städa osv), men tycker det är såå tråkigt, och blir så mycket krångligare om barnet är med, så orken och motivationen tryter... Har funderat på att göra trolldeg för barnet att pyssla med medan jag grejar i köket, men kanske är för tidigt? Barnet vill väldigt gärna vara med när jag grejer i köket, men knivar, rått kött, het ugn och kokande vatten känns som rätt dåliga aktiviteter för ett litet barn... Böcker är väldigt poppis, men jag har lite tröttnat på att läsa samma böcker och peka på samma saker om och om och om igen... Funderat på om man skulle börja ta tag lite i allt julstök så det blir mindre stress inför jul, men då är det ju mycket det där med knivar och kokande vatten osv, plus att känns lite trist med hemmagjorda pepparkakor om det ändå ser ut som skit här hemma, då har ju det tråkiga röjandet och städandet högre prio...
Snälla hjälp mig med lite inspo för att komma bort från tv:n!