• Anonym (Undrar)

Exet galen efter att barnen fick träffa min nya under en nödsituation

För en tid sedan blev jag väldigt sjuk. Jag fick bland annat hög feber och hade svårt att andas i annat läge än liggande. Jag var flera gånger nära att svimma.

Jag var ensam med barnen som jag har varannan vecka. Jag frågade honom om han hade möjlighet att hjälpa till, men det kunde han inte. Mina föräldrar var bortresta, men startade genast sin hemresa för att avlasta mig. Ingen annan var intresserad av att hjälpa någon som var sjuk (fullt förståeligt).

Sen ett drygt halvår har jag träffat en ny man. Barnen hade ännu inte träffar honom, även om vi planerade detta på jullovet. Han erbjöd sig genast att komma över och se till att barnen fick mat och kom i säng ordentligt. Allt gick jättebra. Barnen var förtjusta i mammas kompis, de blev mätta och jag slapp svimma. Sent på natten kom mina föräldrar och han åkte hem till sig. Dagen efter blev jag inlagd med lunginflammation.

Mitt ex är nu helt galen över det som skedde. Han upprepar gång på gång att man inte kan lita på mig, att jag svikit ett förtroende (vi hade bestämt att vi skulle träffa nya partners innan barnen) och att jag hade tusen lösningar, men valde den sämsta. Dessutom hade jag kunnat bita ihop, menar exet. Han hotar med att försöka dra ner mitt umgänge och få boendet, eftersom man som sagt inte kan lita på mig.

En av anledningarna till att jag lämnade honom, var att han ständigt tryckte ner mig och ville berätta på vilka sätt jag var dålig och opålitlig. Därför blir jag fortfarande osäker av hans utbrott.

Gjorde jag verkligen så fel, och har han något att komma med kring detta?

• Svar på tråden Exet galen efter att barnen fick träffa min nya under en nödsituation
  • Anonym (Nej)

Och ditt ex behöver inte träffa den eller de killar du tänkt presentera för barnen, apropå det. Ska han behöva godkänna dem då? Och om han säger nej, ska du sluta träffa/dumpa killen eller....? NEJ. Du styr ditt liv, han är inte en del av det längre, och han får lita på ditt omdöme både när det gäller vilka män du träffar och när det är lämpligt att träffa dina barn.

• Trudy86

Vilken Karl du har hittat som ställer upp i vårt och torrt. Han ska du vara rädd om.

Usch vad jag kände igen mig i din berättelse. Mitt ex reagerade nästan på samma sett när han fick veta att jag hittat en ny. (Sen när han hittade en ny berättade han inget och han lätt barnen träffa henne utan att jag äns viste om att han hade henne)

Du gjorde inget fel. Du såg till att barnen hade det bra och det var det viktigaste. Varför ditt ex reagerar så kraftigt är desto svårare att förstå sig på. Visa har svårt för förändringar och jag tror ditt ex är en utav dem. Eftersom han blev arg för att du hittat ny så var det en förändring som han själv inte varit med och valt. Ge honom lite tid att lugna sig. Sen prata med honom och fråga vad han menade med 1000 lösningar. På min honom även om att när ni träffades så hände det och man kan inte välja om man blir kär/attraherad i någon. Det är något som händer. Livet hände även om man håller sig borta. Man kan lova att inte träffa någon ny men helt plötsligt så står någon fram för än och man vill inte gå iväg.

Antar att han själv inte har någon ny och det skaver lite i honom. Men han bestämmer inte om du får ha någon eller ej. Du är vuxen och fattar beslut själv. Och han borde veta att du aldrig skulle utsätta barnen för någon fara. Du gjorde rätt. Du behövde hjälp med barnen och det ville din nya göra. Ditt ex borde vara glad att du hittat någon som ställer upp för barnen.

• Anonym (D)

Han är en idiot.

Det är inte precis som ni presenterat din kille som mammas nya efter en vecka och hånglat framför barnen.

Du kan tala om för honom att alternativet hade varit att ringa till soc och förklarat att du var så sjuk att du höll på att svimma. Resultatet hade troligen varit att de sett till att du kommit till sjukhus tidigare och barnen fick vara på jourhem tills dina föräldrar kom tillbaka om pappan inte svarat när soc ringde. 

Risken hade t.om. varit att dina föräldrar inte hade fått ta hand om barnen direkt utan fått vara kvar på jourhem över natten.

Istället fick barnen vara kvar hemma i trygghet och träffa en ny kompis till mamma. Senare kan de lugnt få veta att mamma fått starkare känslor för kompisen och att han jättegärna vill lära känna dem bättre.

Behöver inte vara svårare än så. 

Rekommenderar faktiskt att du försöker få en samtalskontakt och/eller pratar med kvinnojouren för att komma ifrån hans kontrollerande beteende som fortfarande påverkar dig. 

• sextiotalist
    Anonym (Ee) skrev 2021-11-12 10:55:07 följande:

Enda anledningen till att ditt ex vill träffa ny partner innan barnen är pga att han vill ha koll.

Mitt ex är sådan att han måste veta allt om de jag träffar för att försöka hitta något som gör de olämpliga för mig och barnen. Självklart säger jag inget men han använder sociala medier mm för att hitta saker. Sjukligt beteende..

Låter läge som att minimera all kontakt med honom. Begränsa hans insyn i dina sociala medier
    Och sedan behöver man inte lägga upp allt heller?
  • Anonym (Z)
    Drottningen1970 skrev 2021-11-12 09:01:37 följande:

Nu är jag helt med på att man ska undvika att introducera nya partners för tidigt, men i det här fallet var det ju en nödsituation.

Er överenskommelse som om att exet ska träffa en ny partner innan barnen låter däremot jätteskumt?

Spot on, som vanligt med Drottningen.

TS menar du verkligen att exet ska träffa din nya partner innan denne ska träffa barnen? Det var i så fall bland det märkligaste jag hört. Dags att skapa lite sund distans till exet kanske?
  • Mimosa86

Nej, du kan ju hota tillbaka att då kommer du kräva att dra ner på hans umgänge eftersom han uppenbarligen sket i att hans barn var ensamma med en mamma som riskerade att svimma av och som fick åka till sjukhuset. Av bekvämlighet äventyrade han sina barns säkerhet.

Och förresten, du avgör själv om du vill att han träffar din nya man eller inte. Det är ingen överenskommelse du behöver ställa upp på.

Du gjorde allt Indien makt för att lösa en akut situation för barnen skull. Han gjorde det inte.

Vilken skitstövel

• Anonym (Ee)
    sextiotalist skrev 2021-11-12 11:33:06 följande:

Låter läge som att minimera all kontakt med honom. Begränsa hans insyn i dina sociala medier

Och sedan behöver man inte lägga upp allt heller?

Jag har begränsat honom så genom mig hittar han inget. Inte vän med honom och har inget offentligt.

Räcker tex med att en person söker på regnr på bil och då får veta namn och sen söka på nätet..
  • Anonym (Rätt)

Du gjorde rätt. Konstigt det där att barnens pappa kan säga nej men andra skulle ställa upp direkt.

Jag blev sjuk under en resa och visste inte om jag skulle kunna köra hem själv. Barnens pappa sa nej innan det ens blev skarpt läge men min vän och fd pv planerade för att köra 27 mil enkel resa för att hämta mig. Jag hann bli frisk och kunde köra hem. Det gav mig en tankeställare över hur mitt ex är funtad.

• Anonym (Låt han)

Låt han försöka uppfylla sina hot. Du har inte gjort nå fel så ingen kommer granska dem. Snarare han som har gjort fel där han utsatt sina barn för risk där du var så sjuk så att barnen kunde ha drabbats illa för att du inte fick hjälp och var/är så sjuk. Tror nog att anhöriga som och vänner kommer förstå att du var tvungen att be din nya om hjälp i denna situation. Dessutom så sa du ju även att det var en vän.

Försök att bara hålla dig cool och lugn och inte brusa upp dig (svårare än sagt) men du har inget som du kan beskyllas för. Vad skulle du annars ha gjort? Kollapsat framför dina barn så att dom hade blivit skräckslagna ?

• Anonym (Undrar)

Tack för alla svar! Att träffa varandras nya var faktiskt mitt förslag. Jag har en vän som gjorde så och vi diskuterade det redan innan separation kom på tal. Men för mitt ex är en överenskommelse helig. Vi hade bestämt det och då kan inget rucka på det.

Efter separationen har exet haft en långt bättre respekt för mig och vi har till och med kunnat umgås tillsammans med barnen och haft trevligt ihop. Det är bland annat för att umgänget följt väldigt givna ramar. Så fort något avviker, kan han inte hantera det utan att bli elak. Nu i efterhand tror jag att min föredetta har någon typ av autism.

Det är skönt att läsa era svar. Det är också en trygghet i att veta att han inte kan komma nånstans med sina försök!

Svar på tråden Exet galen efter att barnen fick träffa min nya under en nödsituation