• hannalli

    Vilket namn tycker ni är finast?

    Hej! Vilket utav namnen är vackrast? Tvillingsystern kommer få namnet Cleo/Kleo.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn tycker ni är finast?
  • Jagäterkeso

    Livia. Passar temat där den ena är forntida egyptisk och den andre från antikens rom. Liv låter som hon är norsk och gillar stickade koftor.

  • fluu

    Liv. Helt opartiskt och så....;) Min dotter heter Liv. Jag älskar att namnet har flera lager. Det är vackert och ljuvt samtidigt som det är starkt och rivigt. Det passar hela livet och har inga direkta smeknamn. Det är enkelt och gångbart.

    Livia är på alla sätt ett bra namn. Jag gillar det bara inte personligen och jag begriper inte varför.

    Leia är inte alls min grej. Alldeles för puttinuttgulligt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne

    Livia kände jag för just i stunden. Liv är väl annars det jag skulle svarat men romerska namn är ju riktigt episka. Leia har tyvärr inte samma dignitet.

  • GGN

    Varför inte Olivia i så fall, varför krångla till det?

    Men Liv tycker jag är finast.

  • trollhona

    Leia.

    De andra två namnet kommer bli konstiga med systens. Det kommer bli Kle & Olivia eller Kle & Oliv när man säger dem ihop. Leia är det enda som fortfarande låter rätt och inte blir fel oavsett vilket namn man säger först.

  • Xenia
    trollhona skrev 2021-11-14 21:08:43 följande:

    Leia.

    De andra två namnet kommer bli konstiga med systens. Det kommer bli Kle & Olivia eller Kle & Oliv när man säger dem ihop. Leia är det enda som fortfarande låter rätt och inte blir fel oavsett vilket namn man säger först.


    Men det går ju lika bra att säga Livia och Cleo eller Liv och Cleo.
  • Xenia

    Jag röstade på Livia. Dels gillar jag det bäst, del passar det stilmässigt bäst ihop med Cleo. Ni kan också använda Liv som kortform.

    Inget fel på Leia i sig, det låter bra ("leja") men rent personligen förknippar jag det för mycket med prinsessan Leia i Star Wars.

  • Maymom

    Liv är finast men kan hålla med ovanstående om att det och livia kan låta konstigt ihop med Cleo, även Liv o Cleo blir en konstig klang, låter nästan lite som mul o klöv (-sjukan).

    Ur det perspektivet passar leia bättre, om ni nu är säkra på att den andra är en Cleo. Å andra sidan så kommer de ju inte sitta ihop utan ha varsin identitet, så känns barnet som en Liv så ta det. (Li är också fint annars och Tea tycker jag passar med Cleo, onödig åsikt kanske)

  • trollhona
    Xenia skrev 2021-11-18 14:55:19 följande:
    Men det går ju lika bra att säga Livia och Cleo eller Liv och Cleo.
    Klart att det går men också lite jobbigt de första 18 åren att hela tiden behöva tänka på vilket namn man sätter först. Gäller ju inte bara föräldrar utan även lärare, pedagoger, kamrater mm.
    Hade det bara varit en syster hade jag nog inte reagerat mer men nu är de ju tvillingar, det innebär att deras namn alltid kommer sägas ihop de första åren.
  • Xenia

    Lika gärna kan man säga "varför inte Livia istf Olivia, varför krångla till det?" Särsklt som Olivia är längre (4 stavelser) än Livia (3 stavelser). Det är ju inte som att Livia är en förkortad variant av Olivia. Livia är ett eget namn, ett gammalt romerskt namn.


    GGN skrev 2021-11-14 07:50:07 följande:

    Varför inte Olivia i så fall, varför krångla till det?


  • patriciaaah

    Nu har ni säkert redan bestämt namnet men jag tycker att Liv är absolut finast (får jag en dotter i framtiden ska hon heta just Liv. Leia gillar jag inte alls och Livia låter liksom halvt.

Svar på tråden Vilket namn tycker ni är finast?