• Anonym (TS)

Sex nära inpå äl leder till pojke, långt ifrån äl leder till flicka. Stämmer det?

Som rubriker lyder, sex nära inpå äl-pojke, sex innan äldagen-flicka?

Har det stämt på er och kan man påverka barnets kön genom att testa detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-11-13 10:48
    ÄL= ägglossning

• Svar på tråden Sex nära inpå äl leder till pojke, långt ifrån äl leder till flicka. Stämmer det?
  • Anonym (Stämmer inte)

Jag har gjort en IVF, då ett ägg ligger i en burk och spermier får simma dit. Resultatet blev en flicka. Andra graviditet på vanligt sätt och sex strax före ägglossning. Också en flicka.

• Anonym (TS)
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2021-11-13 10:52:39 följande:

Jag har gjort en IVF, då ett ägg ligger i en burk och spermier får simma dit. Resultatet blev en flicka. Andra graviditet på vanligt sätt och sex strax före ägglossning. Också en flicka.

Åå spännande, roligt med två flickor :)
  • Anonym (Sanna)

Här har det både stämt och inte, så jag tror nog det primärt är slumpen eller saker vi helt enkelt inte vet om - t.ex. om vissa ägg kanske bara vill släppa in en viss sorts spermier.

Hur som helst har jag fött fyra barn. Kan berätta exakt datum för ägglossning och samlag som ledde till barnet.

Första var en pojke. Samlag på onsdag, ägglossning på söndag-måndag (positivt test söndag morgon, så ägget lär ju ha släppt inom 24 timmar). Han "borde" ju ha blivit en flicka, men icke.

Andra var en flicka. Samlag på torsdag, positivt ägglossningstest söndag på eftermiddagen. Hon borde ju ha blivit en flicka, och blev ju det.

Tredje var en pojke. Samlag samma dag som positivt ägglossningstest, så han borde ju ha blivit en pojke och blev det.

Fjärde var en flicka. Samlag samma dag som positivt ägglossningstest, så hon "borde" ju ha blivit en pojke.

Min man jobbar borta en hel del, det är därför vi bara ibland lyckats pricka ägglossningen bra, men det gick ju ändå så.

Så hos oss är det mer slump.

• Anonym (Myt)
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2021-11-13 10:52:39 följande:

Det här dödar ju myten om kön kopplat till när man har samlag eftersom ivf görs när man har konstaterad äl. Då borde du ha fått pojkar
  • Anonym (Prova)
    Anonym (Myt) skrev 2021-11-13 13:10:10 följande:
    Det här dödar ju myten om kön kopplat till när man har samlag eftersom ivf görs när man har konstaterad äl. Då borde du ha fått pojkar
    Man har inte äl alls när man gör IVF. Man plockar ut äggen en viss dag och sen får de befruktas av sig själva med spermier eller så gör man ICSI som innebär att en enda spermie sätts in i ägget. Det föds ungefär lika många pojkar som flickor efter IVF. Jag har 2 pojkar.

Ts: man kan bara prova och se. De flesta vet ju inte alls när exakt de har äl så bara där skiter det sig i regel.
  • Anonym (Ödet)

Det blir som det blir.Här var det mys 4-5 dagar innan ägglossning och det blev en flicka,som vi önskade då.

• Anonym (Hjärta)

Båda gånger sex på ÄL. En av varje.

• Anonym (N)

Hade ingen aning om när jag hade ÄL den här gången för min menscykel strulade , fick en liten blödning när jag skulle haft mens egentligen och sen blev jag tydligen gravid några dagar efter det.

Men iallafall så blev jag enligt KUB och RUL gravid på en fredag och vi hade sex natten till torsdag den veckan.

Är i vecka 28 nu och väntar en pojke :)

Har två flickor sen innan men är inte helt säker på hur det var med dom , inte 100 på när jag har haft ÄL eftersom jag inte har testat men hade iallafall regelbunden mens då och tror jag hade sex ungefär runt ÄL.

• Anonym (Myt)
    Anonym (Prova) skrev 2021-11-13 13:57:40 följande:

Man har inte äl alls när man gör IVF. Man plockar ut äggen en viss dag och sen får de befruktas av sig själva med spermier eller så gör man ICSI som innebär att en enda spermie sätts in i ägget. Det föds ungefär lika många pojkar som flickor efter IVF. Jag har 2 pojkar.

Ts: man kan bara prova och se. De flesta vet ju inte alls när exakt de har äl så bara där skiter det sig i regel.

Så man sätter inte in det befruktade ägget i kvinnans livmoder samma dag man har ägglossning?
  • Anonym (Myt)

Oavsett så är det slumpen som avgör könet. Den enda säkra metoden att få ett visst kön är att göra könsbestämd ivf

Svar på tråden Sex nära inpå äl leder till pojke, långt ifrån äl leder till flicka. Stämmer det?