• Nyfiken013

    Underhållsstöd

    Hej! Har ett barn som har fyllt 18 som bor heltid hos mig sen ett par år tillbaka.
    Aldrig krävt underhåll av den andra föräldern, och tyvärr har vi ingen fungerande kommunikation.

    Mitt barn går sista året på gymnasiet och fick reda på av FK att man som förälder är underhållsskyldig tills gymnasiestudierna är avklarade, men att man som myndig får söka det själv.

    Nu har den andra föräldern sagt att personen inte vill betala, och att det är något mellan barnet och just den föräldern. Och att jag uttryckligen ska "skita i det"

    Jag tycker det är lite jobbigt och ekonomin blir ju lidande då jag får bära hela ansvaret för alla kostnader.

    Nu har barnet sökt underhåll så vi får väl se vart det slutar men är det någon som har en liknande erfarenhet ? Och tänker jag fel som anser att underhållet ska gå till föräldern ? Mvh

  • Svar på tråden Underhållsstöd
  • Anonvm
    Nyfiken013 skrev 2021-11-13 16:45:12 följande:

    Hej! Har ett barn som har fyllt 18 som bor heltid hos mig sen ett par år tillbaka.
    Aldrig krävt underhåll av den andra föräldern

    Jag tycker det är lite jobbigt och ekonomin blir ju lidande då jag får bära hela ansvaret för alla kostnader.

    Nu har barnet sökt underhåll så vi får väl se vart det slutar men är det någon som har en liknande erfarenhet ? Och tänker jag fel som anser att underhållet ska gå till föräldern ? Mvh


    Det kan väl inte ha undgått dig att du har rätt till underhållsstöd/bidrag om barnet bor heltid hos dig?

    Ett myndigt barn ska givetvis mottaga underhållet om det är aktuellt med underhåll. Sen är det upp till dig som har ditt vuxna barn boende hos dig att ställa krav på att "barnet" är med och delar vissa kostnader.
  • Tow2Mater

    Du orkade/brydde dig inte om att ansoka själv, men nu när barnet sökt underhållet vill du att det ska gå till dig?

    Tycker som ovan, vill du barnet ska betala en del till dig, får du ju ta upp det med det nu myndiga barnet.

  • Nyfiken013

    Varför så otrevliga svar ? och anonymt ? Undrar bara om någon har liknande erfarenhet och det är ju dessutom barnet som har sökt detta för att hjälpa mig då den andra föräldern konsekvent har vägrat.

    Nåja. Trevlig kväll på er.

  • nernu
    Nyfiken013 skrev 2021-11-13 20:08:24 följande:

    Varför så otrevliga svar ? och anonymt ? Undrar bara om någon har liknande erfarenhet och det är ju dessutom barnet som har sökt detta för att hjälpa mig då den andra föräldern konsekvent har vägrat.

    Nåja. Trevlig kväll på er.


    Vad räknar du med för svar när du själv inte orkar ta fighten med ditt ex men när barnet gör det mot sin förälder så vill du ha pengarna?
  • Tow2Mater

    Det finns ju massvis av trådar här på FL som handlar om underhåll. Vägrar en forälder att betala underhåll tar man det via Forsäkringskassan. Ett telefonsamtal bort. Tråkigt om du trots all info missat detta.

  • Nyfiken013

    Skärp er nu och svara på det jag faktiskt frågar istället för att hitta på era egna tolkningar till varför :)

  • Anonvm
    Nyfiken013 skrev 2021-11-13 20:08:24 följande:

    Varför så otrevliga svar ? och anonymt ? Undrar bara om någon har liknande erfarenhet och det är ju dessutom barnet som har sökt detta för att hjälpa mig då den andra föräldern konsekvent har vägrat.

    Nåja. Trevlig kväll på er.


    Vem svarar anonymt? Det är ju inte ens möjligt?

    Vad den andra föräldern vägrar spelar ingen roll....
    Ansöker om underhållsstöd gör du hos FK, de startar då en "utredning" ang barnets boende, visar den att barnet bor mindre än 12 nätter/månad hos den andra föräldern så börjar de betala ut underhållsstöd till dig. De kräver sen tillbaks pengarna av barnets andra förälder.

    Detta går dock enbart att söka 1mån retroaktivt, så du har missat många sköna tusenlappar genom åren som gått..

    Det otroligt om du missat detta, det är första tanken som ploppar upp i skallen på separerade föräldrar som inte kan enas kring barnens boende och försörjning.
  • Nyfiken013

    Sen är det ju som så att man som förälder självklart har försörjningsskyldighet för sina barn så länge dom går i skolan oavsett vart dom bor. Och lika självklart är det att föräldern ska betala direkt till den andra föräldern.

    Gör man inte det får "barnet" söka och enbart för att den ena inte är vuxen...

  • Anonvm
    Nyfiken013 skrev 2021-11-13 20:22:31 följande:

    Sen är det ju som så att man som förälder självklart har försörjningsskyldighet för sina barn så länge dom går i skolan oavsett vart dom bor. Och lika självklart är det att föräldern ska betala direkt till den andra föräldern.

    Gör man inte det får "barnet" söka och enbart för att den ena inte är vuxen...


    Nyfiken013 skrev 2021-11-13 20:24:58 följande:

    Ytterligare ett barnsligt svar från någon "anonym" 
    som inte heller svarar på det jag undrar. Fjant!



    Det är inte det minsta självklart att barnets andra förälder ska betala underhåll till dig för ett myndigt barn som fortfarande studerar.

    Om du har ett myndigt barn boende hos dig så är det en uppgörelse mellan dig och barnet i fråga.

    Hade du resonerat likadant om barnet ifråga studerade på annan ort och bodde i studentboende? Hur resonerar du i så fall att det är självklart att barnets andra förälder ska betala dig pengar varje månad för ett barn som inte bor hos någon av er?
  • Anonvm
    Nyfiken013 skrev 2021-11-13 20:46:37 följande:

    Varför skriver du anonymt ? Är du ett troll ?


    Syftar du på mig?

    Titta i så fall lite närmare, bara ett tips.
  • Magical
    Nyfiken013 skrev 2021-11-13 20:18:55 följande:

    Skärp er nu och svara på det jag faktiskt frågar istället för att hitta på era egna tolkningar till varför :)


    Vi har en ungdom som varit i exakt den sitsen, men vi anser det både bra och självklart att pengarna skulle gå direkt till sonen när han blev 18 och han skickade in ansökan till FK. Mamman slutade betala till pappan (min man) utan att säga något så där blev det ju lite pinsamt, men när sonen skickade in ansökan fick hon börja betala igen tills han hade tagit studenten, direkt till honom. 
    Jag har egna ungdomar men de har bott halva tiden så där har det förstås aldrig varit tal om något underhåll över huvud taget. 

    Vi valde i vårt hushåll att sonen kunde behålla pengarna och spara dem till körkortet. Sedan, efter studenten när han började jobba har han börjat betala en del hemma.

    Har du knaper ekonomi så får du prata med ditt barn om det och se om ni kan komma fram till en deal där ungdomen betalar en del av pengarna till dig. Men att du tänker att pengarna ska fortsätta gå direkt till föräldern när man inte ens är vårdnadshavare längre, går så klart inte ihop med reglerna om att man är myndig vid 18. Att det sen finns en lag om att man är försörjningsskyldig tills personen tar studenten är en helt annan lag. Både pappan och du är försörjningsskyldiga tills ungdomen tar studenten. 

    Det kanske är lite trist att du valt att inte kräva underhåll under flera år men antar då att du klarat det ekonomiskt, för annars hade du väl sökt det (det är ju rätt enligt lag så hade du sökt så hade du fått det, oavsett vad ett grinigt ex hade sagt). Nu när barnet är 18 och du nu tycker att pappan ska betala, så verkar du bli irriterad på lagen som säger att pengarna inte ska gå till den förälder där ungdomen bor? 

    Så ja, du tänker fel om att underhållet ska gå till dig eftersom din ungdom nu är 18, men jag hoppas du och ungdomen har så bra kommunikation så att ni kan prata om detta. 
  • Kusinen

    Vad är det för liknande situation som du funderar på? Att ha förlängt underhållsstöd via FK? Det kommer inte vara några som helst priblem för barnet att få om hen bor enbart hos dig och den andre föräldern inte betalat ut underhåll direkt till nån av er nyligen. Det är väldigt smidigt att ansöka så det ska nog bara flyta på.

    Det som kan vara bra att känna tillär att om barnet har för hög frånvaro från skolan så att CSN dras in, dras även underhållsstödet in.

Svar på tråden Underhållsstöd