• Mon 15 Nov 2021 11:05
    2476 visningar
    3 svar
    -1
    3
    2476

    Ångrar att man skaffat barn

    Hej,

    Jag arbetar på Sveriges Radio och är intresserad av att få kontakt med föräldrar som ångrar att de skaffat barn. Jag förstår att det är ett känsligt ämne och kommer självklart inte dela några uppgifter utan tillåtelse. 

    Jag är även intresserad av att komma i kontakt med personer som vuxit upp med föräldrar som ångrat sig. Skriv gärna till mig här om ni känner igen er och vill veta mer.

    Vänligen,
    Julia

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-11-15 11:28
    Man kan också maila mig direkt på julia.rigaud@sr.se

  • Svar på tråden Ångrar att man skaffat barn
  • Mon 15 Nov 2021 11:09
    #1
    +2
    Radioinslag skrev 2021-11-15 11:05:01 följande:

    Hej,

    Jag arbetar på Sveriges Radio och är intresserad av att få kontakt med föräldrar som ångrar att de skaffat barn. Jag förstår att det är ett känsligt ämne och kommer självklart inte dela några uppgifter utan tillåtelse. 

    Jag är även intresserad av att komma i kontakt med personer som vuxit upp med föräldrar som ångrat sig. Skriv gärna till mig här om ni känner igen er och vill veta mer.

    Vänligen,
    Julia


    För att öka din trovärdighet bör du nog ange namn och dina kontaktuppgifter på SR. Gärna vad du ska ha information till. Stäm av med din chef om era riktlinjer kring att söka männsikor att intervjua.

    Tyvärr förekommer det en del bluffar här som försöker få information från folk genom att säga att de är journalister, forskare eller studenter.
  • Mon 24 Jan 2022 22:28
    #2
    Hej, bra ifall denna fråga tas upp i media. 
     
    Förutsätter "ångrar barn" att man först velat skaffa barn - för kan man egentligen ångra något som man aldrig ville från början?
     
    Det är väldigt sällsynt med något uppmärksammande alls av de många människor som blivit föräldrar mot sin uttryckliga vilja. 
     
    Enligt Folkhälsomyndighetens studie, här uppmärksammad i Aftonbladet www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJK3w6/manga-blir-foraldrar-mot-sin-vilja är det ca 7-8% av de svarande som blivit förälder ofrivilligt.
     
    En del fall beror på misstag, sena upptäckter och preventivmedel som inte fungerat, men det händer även att människor blir lurade/pressade/tvingade till föräldraskap.
    Det är många män som blir lurade av kvinnor de litar på, men också kvinnor råkar ut för liknande - att någon annan ser till att ta kontrollen över deras livsval på ett eller annat sätt.
     
    Attityden är - åtminstone i sådana här forum - allt som oftast "skyll dig själv", "du har slarvat", och ett präktighetsosande "som man bäddar får man ligga".
    Ibland heter det ungefär - Är du inte redo för barn borde du fatta att du inte ska ha relationer alls för inte ens sterilisering är ju 100% säkert.
    Samtidigt har de som skriver dömande kommentarer föga troligt levt enligt den devisen själva, men eftersom de haft tur och sluppit hamna i situationen kan de känna sig gränslöst duktiga. 
     
    Det allmänna budskapet till tonåringar och unga vuxna borde följaktligen vara "Akta dig för allt i världen för relationer - lev i strikt celibat tills du är redo att skaffa barn och ta livslångt ansvar för om du befattar dig med en partner kan du aldrig lita på att det inte händer."
     
    Men istället är budskapet man matas med som ung "ut och hitta pojk/flickvän, det normala är att ha mer eller mindre lösa förhållanden på löpande band fr o m gymnasieåldern, om du inte gör som alla andra så är du udda och konstig, skaffa preventivmedel bara så kan inget hända dig."
     
     
    Problemet är bara att de där medlen inte är 100% pålitliga,  och framförallt skyddar de dig inte mot lögner, manipulation och relationsvåld - något som många unga vuxna i relationer utsätts för (www.svt.se/nyheter/inrikes/vald-i-unga-relationer-vanligare-an-man-tror )
     
    Om man förmår en person skaffa barn mot sin vilja genom lögner/påtryckningar/manipulation som ett medel att kontrollera, få makt över denne eller uppnå egna syften som att fixa anknytningsskäl för uppehållstillstånd så blir det en svårsmält situation, som väl inte omfattas av någon samtyckeslag eller annan lag heller(?)
     
    På senare år har kunskapen om våld i relationer lyckligtvis breddats bland allmänheten, men ändå finns mycket av okunnigt skuldbeläggande av den som blir utsatt särskilt för psykiskt våld, manipulation/gaslighting och mental nedbrytning, där omvärlden inte vill se att personens livsval inte varit så frivilliga som det verkat utåt. 
     
    Samtidigt är det sedan tabu att inte tycka barn är det "underbaraste som hänt i livet" särskilt om du är kvinna eller för den delen tonårstjej.
    Om du uttrycker att du inte känner som man "ska" är det återigen du som problematiseras snarare än att någon frågar sig ifall omständigheterna runt dig varit sunda.
    Man förutsätter hellre att du gjort en helomvändning och helt plötsligt vill skaffa barn oavsett hur olägligt det är, än att man funderar på om det kan finnas något förtryck bakom.
    Och om du ger sken av att må dåligt istället för att vara lyrisk över situationen så är det bara du som har psykiska besvär.
     
    Det blir en dubbel skuld, först att du ska "skylla sig själv" för ett påtvingat föräldraskap som kanske inneburit ruinerade livsplaner, ekonomiskt beroende, utsatthet, och på detta skulden för att inte ha känslor som följer mallen och som inte går att tala om av rädsla för dömanden.
     
    Du förlorar rätten att vara sig själv, du får inte stå för dina verkliga känslor och får inte ha upplevt påtvingandet som det trauma det är för det enda tillåtna är att tycka det är underbart. 
     
    Trots alla "vi måste prata om ..."  med upplyftande av olika känsliga ämnen i media på senare år har detta om ofrivilligt föräldraskap verkat förbli tabu och inte tagits upp mer än mycket sporadiskt sedan Pelle Filipsson publicerade sin bok "Den vackraste gåvan" 2010. 
     
    Förmodligen finns det väldigt många vuxna där ute, vissa knappt ens myndiga, som går runt och tyngs av denna dubbla skuld dagligen och känner en extrem kognitiv dissonans, där den person man faktiskt är på insidan inte alls stämmer med den bild omvärlden vill tvinga på en.
     
    Men så fort någon av dem försöker prata om sin frustration möts de av dessa ständiga självgoda "skyll dig själv" och "som man bäddar får man ligga". 
     
    Det enda de flesta gjorde var att leva samma slags liv som andra i samma tro att bara man sköter sig, är noga med preventivmedel och är tydlig med vad man vill och inte så har man kontroll.
    Precis som många av de frivilligt barnlösa som ser sin frihet som så självklar, men med den lilla skillnaden att de inte haft samma tur att bara möta pålitliga människor utan dolda agendor.
  • Tue 25 Jan 2022 23:18
    #3
Svar på tråden Ångrar att man skaffat barn