• ArtificialLifeform

    Dela bostadsrätt vid giftermål

    Hej,
    Jag och min sambo vill gifta oss. Hon har en bostadsrätt (inkl. bostadslån) sedan tidigare och jag har värdepapper som jag vill sälja för att få kontaktinsats till halva hennes bostad. Hur ska vi gå tillväga utan att detta räknas som ett köp? Dvs hur kan hon överlåta halva bostaden OCH halva sitt lån till mig utan att åka på att betala reavinstskatt? Gåva fungerar ej då jag inte kommer kunna kompensera henne och då hennes lån kommer stå kvar på enbart henne.
  • Svar på tråden Dela bostadsrätt vid giftermål
  • TeresB
    ArtificialLifeform skrev 2021-11-15 15:10:04 följande:
    Hej,
    Jag och min sambo vill gifta oss. Hon har en bostadsrätt (inkl. bostadslån) sedan tidigare och jag har värdepapper som jag vill sälja för att få kontaktinsats till halva hennes bostad. Hur ska vi gå tillväga utan att detta räknas som ett köp? Dvs hur kan hon överlåta halva bostaden OCH halva sitt lån till mig utan att åka på att betala reavinstskatt? Gåva fungerar ej då jag inte kommer kunna kompensera henne och då hennes lån kommer stå kvar på enbart henne.
    Boka ett möte med er bank för att få rådgivning. Man kan inte bara ta över ett lån sådär utan att det gamla lånet brukar lösas och ett nytt upprättas. Säljer hon halva sin bostad till dig för samma värde som hon köpte blir det ingen vist att skatta. Då får ni sköta ev skatt när ni gemensamt säljer.
Svar på tråden Dela bostadsrätt vid giftermål