• Anonym (???)

Nackdelar med att få diagnos (ADD)

Jag är rätt säker på att mitt barn har ADD. Känner att jag har hittat många fördelar med att få en diagnos fastställd men skulle gärna vilja få bättre koll på nackdelarna också så att man kan ge sig in i processen med öppna ögon. Vill inte att han ska bli överraskad om 10 år för att han t.ex. inte kan arbeta med sitt drömyrke för att diagnosen utesluter det. 

Har t.ex. försökt hitta lista på yrken som kräver att man är "diagnosfri" men hittar bara militär, brandman och polis men jag gissar att det finns många fler. 

Finns det några problem med att teckna vissa försäkringar? Eller förhöjd premie?

Biverkningar av medicinering?

Och annat som ni själva stött på eller vet om kan vara problem.

• Svar på tråden Nackdelar med att få diagnos (ADD)
  • Trudy86

Diagnosfri som polis? Ömmm jag har vän med adhd som är polis sen 12 år tillbaka. Var har du hittat den informationen om att vara diagnosfri innom visa yrken?

Att ha en diagnos är ingen dom det är ännu ett sett att leva på. Har tre syskon med olika diagnoser , adhd, Aspbergers och högfungerande autism.

• Anonym (???)
    Trudy86 skrev 2021-11-15 20:55:36 följande:

Diagnosfri som polis? Ömmm jag har vän med adhd som är polis sen 12 år tillbaka. Var har du hittat den informationen om att vara diagnosfri innom visa yrken?

Att ha en diagnos är ingen dom det är ännu ett sett att leva på. Har tre syskon med olika diagnoser , adhd, Aspbergers och högfungerande autism.

Tack för svar.

Fick information om att det kunde bli problem och då googlade jag och fick träffar som sa att både polis, brandman och militär var det stopp på. Men att militären hade ändrat så man kunde bli det om man gjorde en ny utredning som visade på att diagnosen inte längre fanns men att för polisen var det fortfarande kört ändå. Men nu hittade jag att de ändrat reglerna förra året. Kanske att reglerna tillkom för mindre än 12 år sedan?

polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/augusti/polisen-gor-forandring-i-antagningskraven/
  • Anonym (A)

Jag hade hellre fått hjälp och en chans som barn. Yrken som polis börjar ändras när det gäller att godkänna NPF:s och långt ifrån alla vill ha dessa yrken ändå. Medicinering om man nu vill köra på det kan ha biverkningar men som med alla annan medicin är det meningen att fördelarna ska överväga nackdelarna :)

• Anonym (???)
    Anonym (A) skrev 2021-11-15 21:13:34 följande:

Jag hade hellre fått hjälp och en chans som barn. Yrken som polis börjar ändras när det gäller att godkänna NPF:s och långt ifrån alla vill ha dessa yrken ändå. Medicinering om man nu vill köra på det kan ha biverkningar men som med alla annan medicin är det meningen att fördelarna ska överväga nackdelarna :)

Ja just polis och militär är inte yrken som jag önskar min son i framtiden också. Läste att polisen hade motiverat det med att man behövde ta snabba beslut i pressade situationer. Så då började jag fundera på andra yrken där det kanske kan gälla. Pilot? Kirurg? 

Jag är övertygad om att det är till hjälp att få en diagnos, men vill som sagt vara fullt medveten om eventuella nackdelar med det också. 

Sedan finns ju chansen att han inte alls har något men när jag läst på så stämmer det så in på honom. Hela sättet att vara och hur han var när han var liten. Det enda som inte stämmer är att det står att många kan ha en sen motorisk utveckling och där har han snarare alltid legat långt fram. 

Han har egentligen inte heller direkta problem i skolan men det beror på att han är riktigt intelligent. Men trots att han kan räkna mattetal från syskonets (4 år äldre) mattebok så kan han få ta med sig sin egen hem för att han inte hunnit klart i skolan för att han inte kan koncentrera sig. Läxor är helt omöjligt men nu går han på en i princip läxfri skola vilket lyft bort det problemet. Han hade svårt att komma igång med läsning och skrivning, det har verkligen tagit emot. Men att lära sig fakta är verkligen hans grej. 

Problemen upplever vi hemma där han totalt faller ihop efter skolans slut. Och på semestrarna där han inte kan komma iväg på saker som han verkligen vill göra utan bara fastnar i att vara extremt passiv. 
  • Anonym (Aspie med ADD-barn och adhd - barn)

Att inte ha en diagnos innebär ju inte att man automatiskt är frisk och utan problematik. Att vara utan diagnos innebär att du får exakt samma krav som den som inte har några problem. Du ska helt enkelt klara av att prestera 100% precis som vilken annan person som helst.

Jag själv lever med diagnos och har även barn med olika diagnoser men dom har hittat sina dröm yrken utifrån sina preferenser och förutsättningar och jobbar med vanliga jobb och så gör även jag.

Självklart finns det nackdelar som att tex ständigt tillhöra undantaget och ständig diskriminering utifrån diagnosen samt alla folks förutfattade meningar och fördomar. Men alla fördelar väger upp nackdelarna utan tvekan.

Utan diagnos har jag tragiskt nog hamnat på samhällets botten utan några som helst möjligheter till ett drägligt liv och mina barn har tagits ifrån mig.

• Drottningen1970
    Trudy86 skrev 2021-11-15 20:55:36 följande:

Han hade antagligen inte diagnosen på papper när han sökte in som polis eftersom det så sent som i år ändrades att man kan bli antagen TROTS diagnos. Annars är det som du säger att det kryllar av folk med adhd inom alla blåljusyrken då dessa yrken är yrken där de ofta fungerar som bäst. Förlegade regler har dock fram till nyligen förhindrat de som har en sådan diagnos fastställd att komma in på utbildningen.
  • Ocdmänniska

Min storebror ville läkaren inte ge en adhd diagnos när han var liten för dom sa att det skulle förfölja han hela livet. Kan säga att mamma ångrar att hon inte pushade för att han skulle få en diagnos tidigare.

För då skulle han få den hjälp och förståelse han behövde i skolan istället för att bli sedd som ett "problem" barn

Tror det hade blivit en stor skillnad i hans liv om han fick den hjälpen.

• SweeneyToad

Jag har inte ADD, men en annan NPF-diagnos, nämligen Aspergers.
    Jag har fått sämre behandling av vänner, familj, myndigheter, vården, och arbetsförmedling pga jag har diagnosen Aspergers. 
    Det finns väl medicin för ADD? Då är det värt att utreda tycker jag. 

Var frisk och lycklig innan psykiatrin tog mitt liv.
  • Anonym (Körkort)

En nackdel som ibland missas är att det kan bli svårigheter när man vill ta körkort. Det behöver inte vara några problem att få körkortstillstånd, MEN man måste ha ett läkarintyg. Har diagnosen exempelvis satts på BUP och personen har hunnit bli vuxen men inte längre har behov av psykiatrisk vård och därför inte kommit i kontakt med vuxenpsykiatrin kan man om man har otur hamna mellan stolarna och inte hitta någon som vill utfärda intyget.

Svar på tråden Nackdelar med att få diagnos (ADD)