Anonym (A) skrev 2021-11-15 21:13:34 följande:
Jag hade hellre fått hjälp och en chans som barn. Yrken som polis börjar ändras när det gäller att godkänna NPF:s och långt ifrån alla vill ha dessa yrken ändå. Medicinering om man nu vill köra på det kan ha biverkningar men som med alla annan medicin är det meningen att fördelarna ska överväga nackdelarna :)
Ja just polis och militär är inte yrken som jag önskar min son i framtiden också. Läste att polisen hade motiverat det med att man behövde ta snabba beslut i pressade situationer. Så då började jag fundera på andra yrken där det kanske kan gälla. Pilot? Kirurg?
Jag är övertygad om att det är till hjälp att få en diagnos, men vill som sagt vara fullt medveten om eventuella nackdelar med det också.
Sedan finns ju chansen att han inte alls har något men när jag läst på så stämmer det så in på honom. Hela sättet att vara och hur han var när han var liten. Det enda som inte stämmer är att det står att många kan ha en sen motorisk utveckling och där har han snarare alltid legat långt fram.
Han har egentligen inte heller direkta problem i skolan men det beror på att han är riktigt intelligent. Men trots att han kan räkna mattetal från syskonets (4 år äldre) mattebok så kan han få ta med sig sin egen hem för att han inte hunnit klart i skolan för att han inte kan koncentrera sig. Läxor är helt omöjligt men nu går han på en i princip läxfri skola vilket lyft bort det problemet. Han hade svårt att komma igång med läsning och skrivning, det har verkligen tagit emot. Men att lära sig fakta är verkligen hans grej.
Problemen upplever vi hemma där han totalt faller ihop efter skolans slut. Och på semestrarna där han inte kan komma iväg på saker som han verkligen vill göra utan bara fastnar i att vara extremt passiv.