• Mon 15 Nov 2021 23:24
    3535 visningar
    27 svar
    27
    3535

    Inne kattunge

    lägenhetskattt skrev 2021-11-15 23:17:56 följande:

    Jag ska nog testa att köpa blöt mat som den kan få samtidigt som jag äter för o se om blötmaten tar bort intresset av min mat, dock kanske detta blir dyrt i längden då jag fortfarande är student.


    Börjar du fundera redan nu på att du inte har råd så kanske det inte var en sån bra idé?

    Det kostar en hel del att ha katt eftersom det inte bara är maten som kostar.
  • Tue 16 Nov 2021 12:27
    #18
    IceKitten skrev 2021-11-16 11:01:34 följande:

    Ta bort torrmaten helt och ge den endast blötmat eller färskmat 3-4 gånger om dagen när den blir äldre så har du en friskare katt när den blir gammal. Annars bra jobbat :)


    Min katt skulle döda mig om den inte fick båda. Hon älskar sitt torra Mjau (som finns i flera större påsar) och det finns alltid framme. Men ska ha blöt mat tre ggr varje dag. Lägger upp lite åt gången för om det torkat så äter hon inte. Så jag har kapitulerat och köper Latz i engångspåsar. Det blir billigare än burk för jag fick kasta.
  • Tue 16 Nov 2021 12:27
    #19
    IceKitten skrev 2021-11-16 11:01:34 följande:

    Ta bort torrmaten helt och ge den endast blötmat eller färskmat 3-4 gånger om dagen när den blir äldre så har du en friskare katt när den blir gammal. Annars bra jobbat :)


    Min katt skulle döda mig om den inte fick båda. Hon älskar sitt torra Mjau (som finns i flera större påsar) och det finns alltid framme. Men ska ha blöt mat tre ggr varje dag. Lägger upp lite åt gången för om det torkat så äter hon inte. Så jag har kapitulerat och köper Latz i engångspåsar. Det blir billigare än burk för jag fick kasta.
  • Tue 16 Nov 2021 12:28
    #20
    Guldnovan skrev 2021-11-16 12:27:32 följande:

    Min katt skulle döda mig om den inte fick båda. Hon älskar sitt torra Mjau (som finns i flera större påsar) och det finns alltid framme. Men ska ha blöt mat tre ggr varje dag. Lägger upp lite åt gången för om det torkat så äter hon inte. Så jag har kapitulerat och köper Latz i engångspåsar. Det blir billigare än burk för jag fick kasta.


    Engångspåsar i kartong. 12 i varje.
  • Tue 16 Nov 2021 12:46
    #22
    IceKitten skrev 2021-11-16 12:37:12 följande:

    Nej det skulle hon inte, dock kan det ta tid att vänja dem vid förändringen, men det är långt från omöjligt. Massor av ägare har gjort det med sina torrfoderknarkare. Tillverkarna av torrfoder tillsätter dock ofta extra smak på utsidan av kulorna för att katter ska tycka om dem, typ som chips för oss människor.

    Och Mjau torrfoder (samt torrfoder överlag) är väldigt ohälsosamt och det finns flertal artiklar du kan läsa om det om du vill men i kort så skapar avsaknaden av vätska i maten (blandat med att dricka vatten ut en skål) chock för njurarna och kan ställa till framtida problem med njurarna, urinvägarna och diabetes då katter är ökendjur i grunden. Dessutom är katter (till skillnad från hundar) äkta rovdjur vilket innebär att deras kroppar inte kan använda majsen och allt annat som tillverkarna fyller ut torrfodret med för sänka sina produktionskostnader. I friheten får de alla sina "grönsaker" från deras bytesdjurs magar och det är inte första prioriteten när de äter direkt...


    Hon har vattenfontän och dricker bra. Regelbunden hälsocheck.

    Tack för din omsorg.
  • Tue 16 Nov 2021 13:32
    #25
    neverpreggo skrev 2021-11-16 13:21:02 följande:

    Varför inte Mjaus?

    Blev nyfiken.


    Började väl med Latz (fd Pussy) och det funkade bra och var i mellanklass. Men för att vara konsekvent borde jag välja Mjau där också eftersom det är svenskt.

    Nestle tillverkar Latz ser jag nu och det var inte bra...
  • Tue 16 Nov 2021 15:27
    #27
    neverpreggo skrev 2021-11-16 15:17:23 följande:

    Här ligger de märkena lika i pris och Mjau brukar få bättre betyg pga kötthalten


    Jag ska byta på stört. Hade dessutom missat att det var Nestlé faktiskt. Tack

    Den här donnan är otroligt bestämd av sig däremot.

    Det blev en miss i höstas och hon blev utan blöt mat i tre dar men torrt fanns. Hon plockade in 5 möss och en fågel. Hon är 5 år och har aldrig plockat in en mus eller fågel tidigare.
Svar på tråden Inne kattunge