Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

vem betalar på dejt?

Min kvinlighet sitter inte i vem som betalar mat eller fika. Jag är likamycket kvinna oavsett vem som betalar. Så det gör veekligen ingen skillnad utifrån det perspektivet.

• Anonym (Maja)
    Anonym (Mannen) skrev 2021-11-16 08:32:36 följande:

Du förstår inte riktigt hur många kvinnor känner. Nej, kvinnligheten sitter inte i det, MEN man känner sig väldigt okvinnlig om man ska betala för sig eller dela på notan när man är på dejt med en man.

Jag gillar att ta vara på privigelier som jag har som kvinna. Jag känner mig extra kvinnlig när jag blir bjuden precis som jag känner mig extra kvinnlig om jag har klätt upp mig i köännin? och klackskor.

Men vi alla är ju olika.

Jag svarade för mig själv, andra får svara för sig. Jag känner mig vare sig mer eller mindre kvinlig om jag betalar för mig själv eller blir bjuden.
  • Anonym (Maja)
    Tom Araya skrev 2021-11-16 12:57:07 följande:

Hur "bjuder man ut" i korrekt och tydlig formulering så att det är självklart att den ena betalar?

Exempel:

1. Man säger att vi ska ut på stan, inget mer... lite av överraskning och där ingår att man går på restaurang.

2. Man ställer frågan; vill du gå ut och äta med mig på lördag?

Hur uppfattar du de båda exemplen?

Inte i något av de fallen skulle jag tro att jag skulle bli bjuden. Enda tillfället som jag skulle tolka så är om någon uttryckligen sa "Får jag bjuda dig på middag?" Så säger man inte om man inte faktiskt tänjt bjuda, oavsett kön. Om inte det uttrycks så tydligt tar jag för givet att jag ska betala för mig själv.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (H) skrev 2021-11-16 22:07:19 följande:

Vill jag känna mig kvinnlig kollar jag vad jag har mellan benen.

Den som föreslår dejt betalar, känner jag. Skulle kännas jättekonstigt om jag föreslog en middag och så ska den andra betala.

Det där förstår inte jag. Är det samma med kompisar? Om du frågar en vän om hen vill hänga med på bio, en bit mat, ut och dansa, gå på en teaterföreställning, hyra kajaker för en dag eller liknande, är din tanke att bjuda kompisen då?

Jag som gärna är aktiv pch om jag skulle börja dejta absolut gärna skulle göra det på ett aktivt sätt tycker det låter väldigt dyrt och komplicerat. Enklare att utgå från att två personer med helt separata ekonomier och med egna inkomster i normalfallet betalar för sina egna utgifter.
Svar på tråden vem betalar på dejt?