Inlägg från: Dunderthunder |Visa alla inlägg
  • Dunderthunder

vem betalar på dejt?

Varför ska mannen betala i ett samhälle som Sverige? Det här går emot själva grundprincipen i det feministiska arbetet. Självklart betalar var och en för sig. Sen så är det alltid trevligt att bli bjuden osv. 

• Dunderthunder
    Guldnovan skrev 2021-11-16 15:30:07 följande:
    Så när du bjuder ut en tjej så ska hon betala? Eller betala för dig, det var ju trevligt att bli bjuden skriver du. Det var lite motsägelsefullt det du skrev.
    Det är lite där problemet ligger, stereotypiska könsroller som tiltar. Saken är den, varför ska mannen bjuda ut i en högre utsträckning? Borde inte det vara 50-50 om man lever i det svenska samhället? Eller ska kvinnor ha kakan, äta den och sedan klaga på att kakan har en bitter eftersmak. Varför jag skrev det, är för att det är två skilda saker. Jag önskar att det var mannen som skulle betala, för det ser snyggast ut. Men det samhället lever vi inte i längre. Så den diskussionen är helt onödig, eftersom att om mannen ska bjuda i en högre grad, går det emot den svenska modellen. Dubbelmoral är aldrig fint.  
  • Dunderthunder
    Anonym (Vill också dejta gentlemän) skrev 2021-11-16 15:30:51 följande:
    Därför att många tycker att det är avtändande med omanliga feministmän som inte bejakar sina manliga sidor.
    Självklart och det är förståeligt! Men om vi ska leva och eftersträva ett samhälle där kvinnor och män har samma skyldigheter och rättigheter faller hela det här konceptet. Om vi ska göra som du tycker, tar vi ett steg tillbaka. 
  • Dunderthunder
    Anonym (Vill också dejta gentlemän) skrev 2021-11-16 16:18:31 följande:
    Om de som dejtar VILL ha könsroller då? Det har aldrig undgått dig att vissa vill ha det så?

Du skapar ditt eget samhälle med de där tankebegränsningarna. Låt folk leva som de vill, vissa vill leva med könsroller och andra inte.
    Det är upp till var och en. Är det så? På vilka sätt? 
  • Dunderthunder
    Anonym (Vill också dejta gentlemän) skrev 2021-11-16 16:21:55 följande:
    Dunderthunder skrev 2021-11-16 16:14:51 följande:

Det är lite där problemet ligger, stereotypiska könsroller som tiltar. Saken är den, varför ska mannen bjuda ut i en högre utsträckning? Borde inte det vara 50-50 om man lever i det svenska samhället? Eller ska kvinnor ha kakan, äta den och sedan klaga på att kakan har en bitter eftersmak. Varför jag skrev det, är för att det är två skilda saker. Jag önskar att det var mannen som skulle betala, för det ser snyggast ut. Men det samhället lever vi inte i längre. Så den diskussionen är helt onödig, eftersom att om mannen ska bjuda i en högre grad, går det emot den svenska modellen. Dubbelmoral är aldrig fint.  

Och jag visste inte att det var lag på att mannen inte får bjuda? Nä du bestämmer inte vad som är svensk modell. Det som är svensk modell för dig, är inte det för andra.

Det där är att moralpredika och döma andra människor för hur de lever. Varför inte bara respektera att andra kanske inte lever lika begränsat som dig?
    Aldrig sagt heller, så det vet jag inte vart du fått den informationen ifrån. Vem har sagt att jag bestämmer? Men det är det samhället som växt fram? Om män alltid ska bjuda, ska kvinnor alltid städa? Du lever kvar i könsstruktur som inte är önskad längre. Sedan att du vill ha det på ett sätt gör det inte mer sant för det. 

Nej det är det inte. Jag dömer ingen. Alla för göra som de vill. Det handlar inte om hur jag tänker. Samhället som växt fram i Sverige bygger på jämställdhet - lika skyldigheter och rättigheter. 
  • Dunderthunder
    Anonym (Vill också dejta gentlemän) skrev 2021-11-16 16:23:19 följande:
    Mannen får inte mindre rättigheter och skyldigheter för att han bjuder en kvinna på en så simpel sak som en lunch. Jösses
    Snacka om att missa poängen. Jösses. 
  • Dunderthunder
    Anonym (Vill också dejta gentlemän) skrev 2021-11-16 16:39:10 följande:
    Du skriver som att alla har en skyldighet att följa någon slags feminismlag. Alla är inte ens feminister.

Städning har inget med att bjuda någon på restaurang att göra, vilket är det som diskuteras.

Inte önskad längre enligt DIG, men tala inte för alla andra för det finns många kvinnor som älskar att bli bjudna och uppvaktade. Du skriver det som att din åsikt är norm för alla andra och som ALLA andra ska anpassa sig efter.

Jämställdhet, skyldigheter och rättigheter har NOLL med trådens ämne att göra så var snäll att håll dig till ämnet.
    Det jag skriver om är högst relevant för ämnet. Nej det skriver jag inte. Vart skriver jag om att alla är feminister? Städningen var ett exempel. Självklart tagit ur kontext har det inte något att göra med att bjuda ut någon, dock i det exemplet jag skrev om hade städning en poäng. Ja, majoriteten av alla människor tycker nog om att bli bjudna och uppvaktade. Normen ligger i att om mannen alltid ska bjuda på första dejten, så faller könsstrukturer tillbaka i gamla mönster. Varför ska den fördelen finns för kvinnor och inte för män i det samhället vi lever i idag? 
  • Dunderthunder
    Anonym (Vill också dejta gentlemän) skrev 2021-11-17 15:16:22 följande:
    Riktiga män betalar, så är det bara :)

Ett tips, vill du att kvinnor ska bli mer intresserade av dig så betala på dejterna. Det är alltid ett plus. Finns såklart undantag men de flesta kvinnor uppskattar att bli bjudna, det visar att han tycker att hon är värd att skämma bort.
    Du borde lägga till att det är så du upplever det och att det är så du vill ha det på. Sättet du skriver på nu är onödigt provocerande. Så det där med "avsugningar" var en bra jämförelse i det här sammanhanget. Sen så blir det lite komiskt... Vad är en riktig man? Tråkigt att vara en man, men samtidigt inte vara det!? Vi kanske ska ha en omröstning om ett 3:e kön, precis som Norge. Eller varför inte en omröstning som handlar om 4:a kön? Eftersom att det inte finns riktiga kvinnor heller, vad det nu är... Du kanske kan förklara som är insatt?  
  • Dunderthunder
    Anonym (Tjej) skrev 2021-12-04 14:10:30 följande:

Jag tänker lite att det beror på vad det är för dejt. Om killen bjuder ut mig och även väljer restaurang så känns det som lite tradition att han betalar maten också, framförallt om det är restaurang av den lite dyrare sorten. Men kommer man gemensamt överens om att gå ut och äta så känns det mer som ok att var och en betalar för sig, framförallt om man inte inlett någon typ av relation alls. Går jag ut med en man så brukar jag alltid oavsett erbjuda mig att betala min egen mat och det är helt andra saker som är avgörande om jag sen blir intresserad eller inte än ifall han betalar maten eller inte.

Håller med. Tycker du har en bra poäng där. 
Svar på tråden vem betalar på dejt?