vem betalar på dejt?
Varför ska mannen betala i ett samhälle som Sverige? Det här går emot själva grundprincipen i det feministiska arbetet. Självklart betalar var och en för sig. Sen så är det alltid trevligt att bli bjuden osv.
Varför ska mannen betala i ett samhälle som Sverige? Det här går emot själva grundprincipen i det feministiska arbetet. Självklart betalar var och en för sig. Sen så är det alltid trevligt att bli bjuden osv.
Det är lite där problemet ligger, stereotypiska könsroller som tiltar. Saken är den, varför ska mannen bjuda ut i en högre utsträckning? Borde inte det vara 50-50 om man lever i det svenska samhället? Eller ska kvinnor ha kakan, äta den och sedan klaga på att kakan har en bitter eftersmak. Varför jag skrev det, är för att det är två skilda saker. Jag önskar att det var mannen som skulle betala, för det ser snyggast ut. Men det samhället lever vi inte i längre. Så den diskussionen är helt onödig, eftersom att om mannen ska bjuda i en högre grad, går det emot den svenska modellen. Dubbelmoral är aldrig fint.
Jag tänker lite att det beror på vad det är för dejt. Om killen bjuder ut mig och även väljer restaurang så känns det som lite tradition att han betalar maten också, framförallt om det är restaurang av den lite dyrare sorten. Men kommer man gemensamt överens om att gå ut och äta så känns det mer som ok att var och en betalar för sig, framförallt om man inte inlett någon typ av relation alls. Går jag ut med en man så brukar jag alltid oavsett erbjuda mig att betala min egen mat och det är helt andra saker som är avgörande om jag sen blir intresserad eller inte än ifall han betalar maten eller inte.