vem betalar på dejt?
Jag håller med. Mannen betalar
Jag håller med. Mannen betalar
Varför ska mannen betala i ett samhälle som Sverige? Det här går emot själva grundprincipen i det feministiska arbetet. Självklart betalar var och en för sig. Sen så är det alltid trevligt att bli bjuden osv.
Jag tycker du lägger in en åsikt och värdering i det här som faktiskt inte stämmer. Jag har inte hört dessa tankar bland mina kvinnliga vänner.
Varför är du så säker på att det är så vi kvinnor tänker? Är det din egen åsikt du försöker få till en norm?
Och du sköter hemarbetet då? Det är ju kvinnans lott i sådana traditionella relationer. Mannen är försörjare och ger blommor, och kvinnan städar, tvättar, lagar mat, sköter barnen och servar mannen.
Det är lite där problemet ligger, stereotypiska könsroller som tiltar. Saken är den, varför ska mannen bjuda ut i en högre utsträckning? Borde inte det vara 50-50 om man lever i det svenska samhället? Eller ska kvinnor ha kakan, äta den och sedan klaga på att kakan har en bitter eftersmak. Varför jag skrev det, är för att det är två skilda saker. Jag önskar att det var mannen som skulle betala, för det ser snyggast ut. Men det samhället lever vi inte i längre. Så den diskussionen är helt onödig, eftersom att om mannen ska bjuda i en högre grad, går det emot den svenska modellen. Dubbelmoral är aldrig fint.
Om de som dejtar VILL ha könsroller då? Det har aldrig undgått dig att vissa vill ha det så?
Du skapar ditt eget samhälle med de där tankebegränsningarna. Låt folk leva som de vill, vissa vill leva med könsroller och andra inte.
Det är lite där problemet ligger, stereotypiska könsroller som tiltar. Saken är den, varför ska mannen bjuda ut i en högre utsträckning? Borde inte det vara 50-50 om man lever i det svenska samhället? Eller ska kvinnor ha kakan, äta den och sedan klaga på att kakan har en bitter eftersmak. Varför jag skrev det, är för att det är två skilda saker. Jag önskar att det var mannen som skulle betala, för det ser snyggast ut. Men det samhället lever vi inte i längre. Så den diskussionen är helt onödig, eftersom att om mannen ska bjuda i en högre grad, går det emot den svenska modellen. Dubbelmoral är aldrig fint.
Självklart och det är förståeligt! Men om vi ska leva och eftersträva ett samhälle där kvinnor och män har samma skyldigheter och rättigheter faller hela det här konceptet. Om vi ska göra som du tycker, tar vi ett steg tillbaka.
Aldrig sagt heller, så det vet jag inte vart du fått den informationen ifrån. Vem har sagt att jag bestämmer? Men det är det samhället som växt fram? Om män alltid ska bjuda, ska kvinnor alltid städa? Du lever kvar i könsstruktur som inte är önskad längre. Sedan att du vill ha det på ett sätt gör det inte mer sant för det.
Nej det är det inte. Jag dömer ingen. Alla för göra som de vill. Det handlar inte om hur jag tänker. Samhället som växt fram i Sverige bygger på jämställdhet - lika skyldigheter och rättigheter.
Det är rätt pinsamt beteende om de låtsas i restaurangen och betalar sen kräver de pengar efteråt.
Skäms dessa män framför servitören/servitrisen ?
Har dejtat en riktig snålis under våren/sommaren.
Första dejten betalde han sina egna öl endast. Har dejtat måååånga killar och aldrig varit med om det. Fortsättningsvis var han noga med att vi skulle betala hälften var om vi var ute eller köpte mat. Dock var vi alltid hemma hos mig, han bjöd aldrig på nåt hos sig. Bad mig swisha 90 kr när vi köpt pizza , trots att han jämt hängde hos mig och åt osv. (finns en tråd om det är på FL)
En gång var vi ute och jag skulle testa honom. Jag frågade om han ville ha en öl, jag sa jag kan köpa denna gången, så tar du nästa omgång, nej då skulle han inte ha något plötsligt.
Detta är så SJUKT osexigt med snåla killar, och nej han hade det inte dåligt ställt.
Det går så FETT bort! usch !!
Jag tycker det är osexigt med snåla tjejer som förväntar sig att jag ska betala allt.
Jag är inte intresserad av kvinnor som tänder på sånt. Det är precis såna jag vill undvika. Jag dejtar bara välutbildade och jämställda kvinnor så det är inget problem heller.
Ett tips, vill du att männen ska bli mer intresserade av dig så ge dem en avsugning på dejterna. Det är alltid ett plus. Det finns såklart undantag men de flesta män uppskattar att bli avsugna och det visar att att du tycker han är värd att skämmas bort. Riktiga kvinnor suger!
OK?
Det kallas jämställdhet-när-det-passar eller feminism a la carte. För mig tyder det på ett outvecklat konsekvenstänkande vilket jag finner ointelligent och infantilt.
Jag respekterar faktiskt dem som vill ha gammaldags könsroller rakt av, där kvinnor förväntas göra vissa saker och män andra, för de är åtminstone konsekventa i sitt att resonera. Men den här uppfattningen som en del kvinnor har om att man bara plockar godbitarna ur två helt olika tankesätt är det värsta jag vet.
Minst två personer betalar på en dejt. Är man fler så blir det väl fler.
Jag förstår inte varför alla dessa kvinnor som kallar sig moderna och feminister helt plötsligt går med på medeltida värderingar så fort det kommer till dejting? Varför är det ok att mannen visar att han kan köpa er? Det är ju därför han "ska betala", för att visa era pappor att han har tillräkligt med pengar.
Men det är ju inte dubbelmoral- de kvinnor som tycker så vill vara kvar i 1960, vi andra vill inte det och vill dela på notan.
Kan du ta in att det inte är samma kategori kvinnor som uttalar sig i ena och andra fallet?
Och en sortens töntiga terminologi placerar dig i ett fack där du nog inte vill vara egentligen.
Jag ifrågasätter starkt att du skulle vara kvinna. Möjligen en med högklackat i storlek 44.
Men om du ska komma med nedsättande tillmälen som "sojapojke" till män som vill leva i ett jämställt samhälle så vad ska vi kalla dig i så fall?
Städkärring med sextjänster till salu?
För det är ju den gamla kvinnorrollen i ett nötskal, om mannen betalar allt.
Eller så kan man bete sig som en vuxen och avstå från nedsättande tillmälen. Inte för att jag förväntar mig att du klarar av det, men det är ett alternativ.