Inlägg från: Anonym (Snälla...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snälla...)

vem betalar på dejt?

Anonym (XXX) skrev 2021-11-17 10:11:30 följande:
    Visst är det jättemärkligt..? Jag skulle inte acceptera att leva så. Dessutom tjänar de flesta män mer än sina fruar, och fruarna tar större ansvar för barnen, när de kommer, vilket gör att hon halkar efter ännu mer i löneutvecklingen. Och vad händer om man skulle förlora jobbet, eller bli långtidssjuk och utförsäkrad? Ska man inte kunna lita på att få bo kvar då, om man inte kan betala halva hyran längre? Få tigga om mat?

Nä som sagt, jag skulle inte känna mig trygg i ett sådant äktenskap. (Eller samboförhållande för den delen, men accepterar man att leva ihop utan att vara gifta, så har man mer accepterat separat ekonomi på samma gång.)
    Fast enskilda ekonomier behöver inte betyda att den ene äter oxfilé och löjrom medan den andra skrapar i havregrynsburken. Också vi som inte har gemensam ekonomi i relationer, kan ha överenskommelser, gemensam förståelse och generositet och ansvar gentemot varandra. 

Vi går med jämna mellanrum igenom vår ekonomi, kommer överens om hur vi gör vid olika situationer som påverkar var och ens ekonomi, och ser till att ha en samsyn kring vilka gemensamma inköp vi gör. Vi tar ett gemensamt ansvar om barn och familj och den som till exempel vabbat mest ett år, erbjuds ekonomisk kompensation för detta. Men eftersom vi delar på föräldraledighet och vab, är det sällan ett problem. 
Svar på tråden vem betalar på dejt?