Inlägg från: Anonym (Julia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Julia)

vem betalar på dejt?

Anonym (Mannen) skrev 2021-11-16 08:32:36 följande:
    Du förstår inte riktigt hur många kvinnor känner. Nej, kvinnligheten sitter inte i det, MEN man känner sig väldigt okvinnlig om man ska betala för sig eller dela på notan när man är på dejt med en man.

Jag gillar att ta vara på privigelier som jag har som kvinna. Jag känner mig extra kvinnlig när jag blir bjuden precis som jag känner mig extra kvinnlig om jag har klätt upp mig i köännin? och klackskor.

Men vi alla är ju olika.
    Jag känner mig som en vuxen och socialt välfungerande människa när jag erbjuder mig att betala istället för att förutsätta att en helt ny bekantskap ska betala min nota.

Men vi alla är ju olika.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (nej ej) skrev 2021-11-16 09:36:46 följande:

Absolut betala var för sig de första dejterna! Jag vill inte känna att han har en hållhake på mig liksom. Det är oattraktivt med män som ska försöka ta över det första de gör. Det är en varningssignal för mig, då ser jag en oflexibel man som måste ha allt på sitt sätt i livet. Jag vill träffa någon som vill lära känna mig på lika villkor, som är öppen och nyfiken på mig som person...som inte ser mig som något som ska uppfylla hans behov och önskemål (nu har jag en man, så det var längesen jag dejtade iofs, men om jag vore singel skulle jag tänka så)

Om du anser att någon har en hållhake över dig på en middag så kan du inte värdera dig själv särskilt högt. Hororna tar väl betydligt mer än så per timme?
  • Anonym (Julia)
    Dunderthunder skrev 2021-11-16 16:14:51 följande:
    Det är lite där problemet ligger, stereotypiska könsroller som tiltar. Saken är den, varför ska mannen bjuda ut i en högre utsträckning? Borde inte det vara 50-50 om man lever i det svenska samhället? Eller ska kvinnor ha kakan, äta den och sedan klaga på att kakan har en bitter eftersmak. Varför jag skrev det, är för att det är två skilda saker. Jag önskar att det var mannen som skulle betala, för det ser snyggast ut. Men det samhället lever vi inte i längre. Så den diskussionen är helt onödig, eftersom att om mannen ska bjuda i en högre grad, går det emot den svenska modellen. Dubbelmoral är aldrig fint.  
    Men det är ju inte dubbelmoral- de kvinnor som tycker så vill vara kvar i 1960, vi andra vill inte det och vill dela på notan.

Kan du ta in att det inte är samma kategori kvinnor som uttalar sig i ena och andra fallet?
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Man) skrev 2021-11-21 08:06:14 följande:

Antingen betalar jag som Man när vi äter ute och sitter i en bar och man får bjuda på drinkar, träffar man däremot en femenist som ska hålla på och betala för sig själv, då får man ju som Man lämna ett par rödingar på nattduksbordet efter sex, så man gjort rätt för sig, svårare än så är det inte.

Tvivlar på att du klarar dig till kaffet med den inställningen. Men det är ju bra att vara tydlig med sina knepigheter, så den andra parten kan avbryta i tid.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Vill också dejta gentlemän) skrev 2021-11-21 13:22:06 följande:
    Jag är kvinna. Men ska vi vara sådana så kan jag starkt ifrågasätta ifall DU är kvinna.

Man är inte mindre kvinna bara för att man har andra åsikter än dig. Typiskt argument att påstå när argumenten tryter. Acceptera att alla kvinnor inte är som du!
    Men om du ska komma med nedsättande tillmälen som "sojapojke"  till män som vill leva i ett jämställt samhälle så vad ska vi kalla dig i så fall?

Städkärring med sextjänster till salu?

För det är ju den gamla kvinnorrollen i ett nötskal, om mannen betalar allt.

Eller så kan man bete sig som en vuxen och avstå från nedsättande tillmälen. Inte för att jag förväntar mig att du klarar av det, men det är ett alternativ.
Svar på tråden vem betalar på dejt?