Inlägg från: Anonym (LAS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (LAS)

Utköpt?

Hej,

Jag har hamnat i en långdragen process med mobbning och kränkning från ledningen. Nu har man varslat om avsked, vilket det saknas saklig grund för och jag kan visa på väldigt tydligt samt att jag läst tidigare domar från Arbetsdomstolen. Hela den här situationen inleds t ex med att jag och chefen ska ha ett samtal med HR närvarande där det sedan visar sig att HR och chef dejtar, så jag fick ju inget stöd alls.

Jag har ett större antal situationer som jag avser att gå vidare med om de fullföljer ett avsked. Brister på arbetsplatsen, sånt jag kan JO-anmäla osv. Jag vill därför yrka på att bli utköpt, då jag är så säker att avskedandet aldrig hade hållt i arbetsdomstol och då tjänar alla på det med tanke på dyra rättegångskostnader.

Någon som gjort detta? Hur gick det?

• Svar på tråden Utköpt?
  • Anonym (LAS)

Ja

Ja

Ja, det tror jag

Nej, absolut inte

Anonym (Ag) skrev 2021-11-16 10:34:12 följande:

Är du med och har hjälp av facket?

Har företaget kollektivavtal?

Har du lätt att få nytt vettigt jobb?

Kan du tänka dig att jobba kvar?

• Anonym (LAS)
    Anonym (Ag) skrev 2021-11-16 10:47:42 följande:

Ta ett snack med facket vad som är rimlig deal. Fundera på vad som är viktigt för dig. Inse att du aldrig kommer få ett förlåt eller "vi gjorde fel"

Jag har kontakt med fackligt ombud som också tycker att det saknas grund för avsked och förhoppningsvis kommer förbundet att företräda mig i en tvist i domstol.

Så jag hoppas ju på att arbetsgivaren hellre tar kostnader för utköp än att lägga tid och pengar på att gå i rätten..
  • Anonym (LAS)
    Anonym (Yt) skrev 2021-11-16 11:26:59 följande:

Att hr och chef dejtar varandra är inte relevant egentligen.

Vad anser det att grunden för att de säger upp dig är?

Om facket anser att detta inte är saklig grund så ska du absolut se till att de förhandlar fram en uppgörelse,

Och då tycker jag inte du skall vara för snäll.

Minst ett år lön. Inte som avgångsvederlag utan arbetsbefriad tid där du har rätt att ta ett annat jobb (de kan skriva klausul om att man inte får ta annat jobb under utköpstiden nämligen)

Fast det blir väl relevant när HR ska vara med som medlare i en konflikt mellan mig och chefen och tydligt tar ställning och skickar anteckningar efteråt med en rad felaktigheter? Vilket sedan blir startskottet för att man ska sätta dit mig för allt som går.

Bland annat att jag inte följt rutiner samt utfört felaktiga arbetsuppgifter fast att jag fått till mig från chef vad det är jag ska göra
    Anonym (Yt) skrev 2021-11-16 11:26:59 följande:

Att hr och chef dejtar varandra är inte relevant egentligen.

Vad anser det att grunden för att de säger upp dig är?

Om facket anser att detta inte är saklig grund så ska du absolut se till att de förhandlar fram en uppgörelse,

Och då tycker jag inte du skall vara för snäll.

Minst ett år lön. Inte som avgångsvederlag utan arbetsbefriad tid där du har rätt att ta ett annat jobb (de kan skriva klausul om att man inte får ta annat jobb under utköpstiden nämligen)

Fast det blir väl relevant när HR ska vara med som medlare i en konflikt mellan mig och chefen och tydligt tar ställning och skickar anteckningar efteråt med en rad felaktigheter? Vilket sedan blir startskottet för att man ska sätta dit mig för allt som går.

Bland annat att jag inte följt rutiner samt utfört felaktiga arbetsuppgifter fast att jag fått till mig från chef vad det är jag ska göra
Svar på tråden Utköpt?