Inlägg från: Jonnynilsson |Visa alla inlägg
  • Jonnynilsson

Utköpt?

Jag skulle vilja råda dig att försöka byta arbetsplats och inte gå till AD av den enkla anledningen att arbetsgivare pratar med varandra.

Du kan bli märkt som icke önskvärd bland arbetsgivare om du strider och ärendet hamnar i AD. Det tycker man inte om som arbetsgivare vilket kan innebära att du får väldigt svårt att skaffa nytt jobb.

• Jonnynilsson
    Tom Araya skrev 2021-11-16 12:07:39 följande:
    Gillar arbetsgivare bättre att arbetssökande har fått sparken från tidigare arbete?
    Vad jag menade var att försöka byta arbetsgivare innan han fått sparken. TS svarade ju själv att det inte var något större problem att få tag i ett nytt arbete.
  • Jonnynilsson
    Tom Araya skrev 2021-11-16 14:36:59 följande:
    Jag ser det inte som helt oproblematiskt att folk lägger sig för oegentligheter hos en organisationer, det kan vara tecken på svaghet och konflikträdsla som inte alltid borde vara önskvärt hos arbetstagare.
    Man behöver inte berätta hela historien för en eventuell ny arbetsgivare. Om man söker sig bort frivilligt är det dessutom lättare att få bra vitsord från sin gamla arbetsgivare.
  • Jonnynilsson
    Tom Araya skrev 2021-11-17 00:50:56 följande:
    I TS's fall kan det aldrig bli frivilligt, eftersom AG redan bestämt att TS ska bort.
    Ja men det utesluter inte att AG ger goda vitsord för att snabbt bli av med TS.

- Hörru chefen! Du vill ju bli av med mig och vi kan lösa det utan AD om du ger mig extremt goda rekommendationer.
  • Jonnynilsson
    Anonym (AB) skrev 2021-11-17 09:19:08 följande:
    Det är ju inte samma sak som att den nya arbetsgivaren får reda på detta. 

Det finns få saker som en arbetsgivare skyr mer än sökande som blivit avskedade eller utköpta. 
    Det är lixom det jag försöker förklara. Kan man byta AG utan massa strul så tjänar man på det i längden.
  • Jonnynilsson
    Tom Araya skrev 2021-11-18 02:33:47 följande:
    Det är konstigt eftersom arbetsgivare ibland vill bli av med personal de inte behöver eller att det inte fungerar av skäl som inte enbart den ena parten kan belastas för. Detta borde arbetsgivare vara väl insatta i.
    Har de råd att sålla bort alla kompetenta människor av dessa skäl?

De som blir utköpta dyrt har blivit det för att de är värdefulla, annars hade de bara sagts upp på det vanliga sättet.
    Man kan inte bara säga upp någon. Det måste finnas ett skäl. Att hänvisa till samarbetsproblem som skäl kan bli en långdragen historia för bägge parter.

Mycket enklare är det att komma överens om att man ger arbetstagaren goda vitsord om denne söker sig bort från företaget. Det kanske låter konstigt men är inte alls ovanligt. En arbetstagare som inte har rätt kemi på ett företag kanske har det på ett annat.

Jag hanterar ganska många kandidater tillsammans med vår HR-avdelning varje år så jag har sett och hört det mesta.
Svar på tråden Utköpt?