• Anonym (Katter)

Hur fäst är katten vid ägaren?

Jag har 3st katter som jag haft sen dem var små. Kattungar med andra ord. Idag är dem 4år ungefär alla 3. Vi måste ev omplacera dem och mitt samvete mår så dåligt när jag tänker på hur fäst dem är vid mig o min sambo? Vi har stora ekonomiska problem och t o m flyttat till minfre lägenhet och dessa är utekatter o kan ej gå ut på nya lyan osv.. vi väntar dessutom ett barn och känner att vi behöver spara pengar till barnet osv. Hur dåligt samvete borde jag ha om dem omplaceras? Via ett katthem så man vet att dem får det bra hos nya ägaren?? Mår så dpligt av detta då jag i min värld alltid ansett att djur har man livet ut. Kommer dem känna sig övergivna? Kommer dem klara sorgen att separeras från oss o kanske från varandra????? :( förtvivlad!

• Svar på tråden Hur fäst är katten vid ägaren?
  • Jemp

Katter kan såklart vara fästa vid sin ägare men anpassar sig i regel rätt snabbt. De sitter inte och sörjer någon en längre tid på det sättet.

De flesta katthem tror jag inte tar emot privata omplaceringar dock.

• Tom Araya
    Anonym (Katter) skrev 2021-11-16 12:16:54 följande:

Jag har 3st katter som jag haft sen dem var små. Kattungar med andra ord. Idag är dem 4år ungefär alla 3. Vi måste ev omplacera dem och mitt samvete mår så dåligt när jag tänker på hur fäst dem är vid mig o min sambo? Vi har stora ekonomiska problem och t o m flyttat till minfre lägenhet och dessa är utekatter o kan ej gå ut på nya lyan osv.. vi väntar dessutom ett barn och känner att vi behöver spara pengar till barnet osv. Hur dåligt samvete borde jag ha om dem omplaceras? Via ett katthem så man vet att dem får det bra hos nya ägaren?? Mår så dpligt av detta då jag i min värld alltid ansett att djur har man livet ut. Kommer dem känna sig övergivna? Kommer dem klara sorgen att separeras från oss o kanske från varandra????? :( förtvivlad!

Min uppfattning är att djur ganska snabbt tyr sig till nya människor som ger dem det de behöver.
  • Glinda från Oz
    Jemp skrev 2021-11-16 12:18:31 följande:

Katter kan såklart vara fästa vid sin ägare men anpassar sig i regel rätt snabbt. De sitter inte och sörjer någon en längre tid på det sättet.

De flesta katthem tror jag inte tar emot privata omplaceringar dock.

Alla katthem i Stockholm tar emot privata omplaceringar i mån av plats, kan inte svara på hur det är i andra delar av landet. 
  • Anonym ((L))

Min katt är en privat omplacering via katthem. Hon hade en bror hon bott med sen de var små men de omplacerades var för sig pga att de inte var så fästa vid varandra. Hon anpassade sig redan första dagen hemma hos mig, hon vantrivdes dock på katthemmet. Även om hon är väldigt fäst vid mig så tror jag inte att hon skulle sörja ihjäl sig om jag skulle behöva omplacera henne, hon älskar de flesta människor men hatar andra djur. Beroende på hur skygga/tama katterna är så ska det nog gå bra om de är sociala och sällskapliga att anpassa sig i ett nytt hem. Däremot så bör de ju kanske komma till ett hem där de inte behöver vara ensamma om de haft sällskap av varandra tills nu.

Svar på tråden Hur fäst är katten vid ägaren?