Klarar man sig på runt 7000 kvar efter alla räkningar?
Jag får ut ca 7500 varje månad från försäkringskassan.
Det är runt 10000 från början men det tas ut över 2000 i skatt.
Jag har tur som delar bostad.
Man klarar sig på 7000 om man håller sig till en budget och planerar inköpen. Kollar på nätet vad samma varor kostar i olika butiker. Det kan skilja enormt på pris mellan affärer.
Köper storpack med skölj och tvättmedel. Passar även på att köpa flera pumptvålar så att jag har ett lager. Samt toalettpapper och diskmedel eftersom det är sådant som används varje dag.
Storkok och matlådor i frysen sparar tid och pengar. Tillagar jag 1 kg ris så steker jag köttbullar, korv, kyckling och glr olika såser. På det sättet kan jag variera riset utan att äta samma mat flera gånger om dagen.
Vet flera som fryser in pannkakor och dom de sedan värmer i stekpannan om barnen vill ha en lätt lunch innan eller efter träning.
Se över abonnemang på mobil,tv, streamingtjänster. Jag kommer att tex avsluta Netflix då de kommer att höja priset igen.
Köp kläder under fel säsong.
Köp vinterkläder då som mössor, vantar m.m på vår och sommar kanten. Många affärer vill bli av med de sakerna för att få in nya varor. Leksaker som hör sommaren till kan vara väldigt billiga nu. Ver du om att barnen vill leka i sanden så höt efter i olika grupper på nätet lm någon säljer hinkar m.m
Börja redan i Januari med en lista på vad som händer under året. Typ ett barn fyller år, sommarlov m.m
Då man har en lista då har man mer kontroll över ekonomin samt att lättare kan planera in presenter m.m
Att ligga flera steg före ger mindre ångest i slutändan.
En del köper en present varje månad till sina barn och bygger upp födelsedagspresenter och julklappar under hela året istället för att få panik in i det sista. Tyvärr blir saker dyrare vid oktober och november eftersom folk ska handla julklappar.
Skaffa sedan en burk som du lägger växelpengar eller småmynt i. Pengarna i den burken kan bli glass pengar i sommar.