• mcs1988

    Semester - föräldraledig - Jul 2021

    Hej

    Skulle någon som kan, hjälpa mig med det här om att avbryta sin föräldraledighet för att ta semester för att spara in pengar?

    Försökt googla lite men blir inte mycket klokare haha.

    Den 24 december är en fredag i år. Kan man ta semester från 23de då? Typ 23/12 - 7/1 (och blir det då bara 7 dagar som dras av semesterkontot då?)

  • Svar på tråden Semester - föräldraledig - Jul 2021
  • mcs1988
    Långbenopluto skrev 2021-11-16 19:15:35 följande:

    Tror det blir 9 dagar.


    Räknade du med att 5 - 6 / 1 är röda dagar då? :)
  • Anotherone

    Du har ingen laglig rätt att göra så. Utöver den lagstadgade sommarsemestern så är det arbetsgivaren som beslutar om semester. Samt att arbetsgivare oftast inte är korkade, de förstår ju vad du vill åstadkomma - få så mycket lön som möjligt mot så få semesterdagar som möjligt. 
    Bestämmer du dig för att försöka måste du ta kontakt snarast för vid längre föräldraledighet har arbetsgivaren rätt att skjuta på återgången en månad.

  • mcs1988
    Anotherone skrev 2021-11-16 19:23:08 följande:

    Du har ingen laglig rätt att göra så. Utöver den lagstadgade sommarsemestern så är det arbetsgivaren som beslutar om semester. Samt att arbetsgivare oftast inte är korkade, de förstår ju vad du vill åstadkomma - få så mycket lön som möjligt mot så få semesterdagar som möjligt. 

    Bestämmer du dig för att försöka måste du ta kontakt snarast för vid längre föräldraledighet har arbetsgivaren rätt att skjuta på återgången en månad.


    Det var min chef som nämnde detta för mig. Hade ingen aning innan, knappt hon heller men hon sa att man kan göra så och att en del gör så
  • Anotherone
    mcs1988 skrev 2021-11-16 19:26:52 följande:
    Det var min chef som nämnde detta för mig. Hade ingen aning innan, knappt hon heller men hon sa att man kan göra så och att en del gör så
    Ok, då får vi hoppas att hon står fast vid det. I den verksamhet där jag jobbar är det inte tillåtet. Om det inte handlar om individer med extremt många semesterdagar som riskerar att få dem utbetalda i pengar när vi rullar över årsskiftet. Då ska arbetsgivaren ändå ta kostnaden så att säga så då kan det vara ok.
    Har du intjänade dagar och chefen säger ok så kör på det. 
  • S23
    Anotherone skrev 2021-11-16 19:31:41 följande:

    Ok, då får vi hoppas att hon står fast vid det. I den verksamhet där jag jobbar är det inte tillåtet. Om det inte handlar om individer med extremt många semesterdagar som riskerar att få dem utbetalda i pengar när vi rullar över årsskiftet. Då ska arbetsgivaren ändå ta kostnaden så att säga så då kan det vara ok.

    Har du intjänade dagar och chefen säger ok så kör på det. 


    På min arbetsplats är det inga som helst problem att göra på det sättet. Ett väldigt stort företag dock. Hade själv aldrig gjort det om jag arbetat för en arbetsgivare med få anställda
Svar på tråden Semester - föräldraledig - Jul 2021