• Anonym tipsar­e
    Tue 16 Nov 2021 18:56
    2338 visningar
    6 svar
    6
    2338

    Vem har rätt? Utköp via bodelning

    Hej!

    Vi ska separera, vi är överens om allt och har skrivit bodelningsavtal. För att jag ska få ta över lånet kräver banken att jag först kontaktar vår brf som ska skriva över hela ägandet av lgh på mig. Kontaktade föreningen som sa att lånet måste först skrivas över på mig för att de ska fixa ägandet. Har kontaktat båda två igen, och båda hävdar att de själva har rätt. Så jag får inte ta lånet utan att ägandet skrivs över, och de vill inte skriva över ägandet utan att jag har fixat lånet? Vem har rätt här? Gärna länk till typ paragraf som jag kan hänvisa till.

  • Svar på tråden Vem har rätt? Utköp via bodelning
  • Anonym (Hej)
    Tue 16 Nov 2021 19:00
    #1

    Båda har fel.

    Har du ett bodelningsavtal kan banken skriva om lånen till dig, spelar ingen roll att det inte är uppdaterat hos föreningen än.

    Du behöver inte heller vara ensam låntagare för att bostadsrätten ska skrivas över på dig, såvida det inte är nåt specialfall i just din förening. I så fall framgår det av föreningens stadgar.

  • Anonym tipsar­e Trådstartaren
    Tue 16 Nov 2021 23:24
    #2
    Anonym (Hej) skrev 2021-11-16 19:00:50 följande:

    Båda har fel.

    Har du ett bodelningsavtal kan banken skriva om lånen till dig, spelar ingen roll att det inte är uppdaterat hos föreningen än.

    Du behöver inte heller vara ensam låntagare för att bostadsrätten ska skrivas över på dig, såvida det inte är nåt specialfall i just din förening. I så fall framgår det av föreningens stadgar.


    Föreningen säger att det idag finns ett gemensamt lån med en pantsättning (lägenheten) för det lånet som gäller oss båda. Föreningen kan bli skadeståndsskyldig om panter och lån inte är korrekta enligt de lån som finns på lägenheten. Så de menar att banken måste fixa allt först innan föreningen kan skriva över lägenheten på mig. Suck - hur kommer jag vidare?
  • Anonym (.)
    Wed 17 Nov 2021 09:53
    #3
    Anonym tipsare skrev 2021-11-16 23:24:02 följande:

    Föreningen säger att det idag finns ett gemensamt lån med en pantsättning (lägenheten) för det lånet som gäller oss båda. Föreningen kan bli skadeståndsskyldig om panter och lån inte är korrekta enligt de lån som finns på lägenheten. Så de menar att banken måste fixa allt först innan föreningen kan skriva över lägenheten på mig. Suck - hur kommer jag vidare?


    Tycker det här är riktigt dåligt skött av din bank faktiskt, du är kund och det här ska dom ha koll på och hjälpa dig med. Om du har en seriös bank (??) så har banken jurister. Boka möte med din lånehandläggare och en jurist, säg åt dom att kontakta föreningen och lösa situationen, punkt.

    Om det är som vid köp/försäljning av fastigheter så sker alla transaktioner på samma dag, bank och mäklare har då direktkontakt och för över pengar och ordnar med lagfart. Det kan knappast vara någon rocket science bara för att det rör en lägenhet och inte en fastighet.
  • sextio­talist
    Wed 17 Nov 2021 10:12
    #4

    Så ett lånelöfte är inte tillräckligt för den bostadsrättsföreningen som du bor i?
    Eller vill inte banken ge ett lånelöfte?

  • Anonym (G)
    Wed 17 Nov 2021 10:16
    #5

    Om jag minns rätt så brukar köpehandlingen innehålla en paragraf att köpet bara är giltigt om BRF accepterar en som medlem.

    Ett förslag är att BRF skriver ett avtal med dig där det står att de kommer att registrera dig som enda ägare om banken skriver över lånet på dig.

    Då har banken en säkerhet i att du faktiskt kommer att godtas av BFR. 

    Kanske ett sätt att komma vidare?

  • Anonym (G)
    Wed 17 Nov 2021 10:17
    #6

    Banken kan ju också skriva ett lånelöfte där de vikorar löftet med att BFR accepterar dig som enda ägare.

    Då har alla sin säkerhet...

Svar på tråden Vem har rätt? Utköp via bodelning