• Anonym (V)

Arbetsträna när

Varit arbetslös i ett år nu, tidigare har jag haft jobb, inte varit sjukskriven någon gång. Vet inte om ams erbjuder arbetsträning snart eller hur det går till, har fortfarande a-kassa.
    Kan man välja vilken arbetsplats man vill ha arbetsträning på isåfall? 

• Svar på tråden Arbetsträna när
  • Anonym (X)

Varför skulle du arbetsträna?

• Anonym (V)
    Anonym (X) skrev 2021-11-17 11:31:45 följande:

Varför skulle du arbetsträna?

För att komma in i arbetslivets rutiner igen m.m..
  • Anonym (X)
    Anonym (V) skrev 2021-11-17 12:28:08 följande:
    För att komma in i arbetslivets rutiner igen m.m..
    Vilka behov menar du att du har?
  • Anonym (V)
    Anonym (X) skrev 2021-11-17 12:31:50 följande:
    Vilka behov menar du att du har?
    Vad menar du med det?
  • Anonym (E)

De brukar verkligen inte klaga om man föreslår ett ställe :)

Arbetsträning är inte i allas plan dock så bättre att prata med dom om nästa steg.
  • Anonym (.)
    Anonym (V) skrev 2021-11-17 12:32:58 följande:
    Vad menar du med det?
    Att vara borta från arbetsmarknaden ett år brukar inte få som följd att man måste arbetsträna. Tror du alla som f-lediga tränar innan de går tillbaka till jobbet?

Sök jobb som vanligt, det finns andra som har större behov än dig för att arbetsträna. 
  • Anonym (V)
    Anonym (.) skrev 2021-11-17 13:27:01 följande:
    Att vara borta från arbetsmarknaden ett år brukar inte få som följd att man måste arbetsträna. Tror du alla som f-lediga tränar innan de går tillbaka till jobbet?

Sök jobb som vanligt, det finns andra som har större behov än dig för att arbetsträna. 

Vem är du att döma...? 

Självklart vill jag ha jobb, men om det är svårt och man vill tillbaka i arbetslivet.

• Anonym (o)
    Anonym (V) skrev 2021-11-17 13:45:10 följande:

Vem är du att döma...? 

Självklart vill jag ha jobb, men om det är svårt och man vill tillbaka i arbetslivet.

Arbetsträning är främst för de som behöver få testa att utvärdera sin arbetsförmåga efter sjukdom, diagnos eller funktionsvariation.

arbetsformedlingen.se/for-arbetsgivare/anstall-med-stod/arbetstraning

Kanske är det någon sorts praktik som skulle kunna passa dig för att få en mjukstart? Stämmer det in på dig att du har något speciellt behov så kan naturligtvis arbetsträning vara aktuellt för dig.
  • Anonym (oooo)

Vem är du att döma...? 

Jag tror att arbetsträning mest brukar vara aktuellt för personer som varit sjukskrivna? Jag själv fick arbetsträna efter att ha varit sjukskriven för utbrändhet, då fick jag komma tillbaka till min arbetsplats på 25% för att se om det fungerade, innan jag sen gick upp mer i tid. 

Om du aldrig varit sjukskriven utan bara varit arbetslös så finns du inte inskriven i något system, eller ingen känner till dig på det viset, så det blir nog lite konstigt om du vill arbetsträna - man jag vet inte, kanske finns det någon arbetsplats som vill ta emot dig på arbetsträning eller kanske på en praktikplats.
    När man arbetstränar får man ersättning från FK (oftast) så det blir lite märkligt om du skulle få, som inte ens varit sjukskriven? 

Men har du svårigheter så får du väl ringa arbetsförmedlingen och fråga hur man går tillväga för att få arbetsträna. 
  • AndreaBD

Vem är du att döma...? 

Jag tror också att man inte brukar arbetsträna för att man varit arbetslös, utan bara om man har ett funktionshinder eller har varit utbränd (och att man då kanske inte är säker hur mycket personen orkar jobba).
  • Anonym (AF)

Som andra redan sagt så får du inte arbetsträna bara för att du varit arbetslös en längre tid. Arbetsträningen är till för de som behöver träna på att arbeta helt enkelt, efter en sjukskrivning eller för att prova sin arbetsförmåga av andra anledningar.

Du borde snart erbjudas att delta i Jobb- och utvecklingsgarantin om du inte redan blivit det. Inom JOB kan du t.ex. delta i Rusta och matcha där du träffar en kompletterande aktör där du får hjälp och stöd, tex att komma ut i praktik.

Blir du erbjuden JOB eller KROM så kom ihåg att om du tackar nej så blir du av med ersättning.

Svar på tråden Arbetsträna när