• Annispannis92

    Byta förskola eller inte?

    Är i valet om vi ska byta förskola för sonen eller inte och skulle behöva lite råd. Jag har haft en lite dålig magkänsla om förskolan sedan han började för ca ett år sedan, men sen blev det lite bättre en tid. Sonen är nu snart 3,5 år. Han har gått på en annan förskola innan, vi flyttade och då började han på denna.

    Han går på en stor förskola med 8 avdelningar. Alla barn tas emot antingen i matsalen eller ute på gården som inte har några avgränsningar. Det är ofta olika personal som tar emot och eftersom det är rätt stort kan det vara svårt att hitta någon han känner bra på morgonen. Det är mellan 2-4 personal som tar emot barn från alla avdelningar vid den tiden jag lämnar. Sonen blir ofta ledsen när jag lämnar, och jag ser en tydlig koppling till att han blir mest ledsen när lämningen sker ute på gården, jag tror han känner sig otrygg bland så många barn och olika ansikten. De gånger jag lämnat senare inne på avdelningen har han inte blivit ledsen.

    Vi har möjlighet att få plats på en liten förskola med bara 2 avdelningar och behöver lämna besked snart. De verkar väldigt trevliga på den lilla förskolan men det är så svårt att bestämma då han trots allt har sina kompisar på den nuvarande förskolan och iaf en pedagog som är bra med barnen och som han har knutit an till. Ska besöka dem innan vi bestämmer oss, måste vara säker på att det är bättre för jag vill inte riskera att behöva byta ytterligare en gång.

    Det jag ser som de största orsakerna till att jag funderar på byte är:

    - nuvarande förskolan är stor med många barn och olika personal vilket verkar göra sonen otrygg, han är ledsen på morgnarna vilket han aldrig var på den tidigare förskolan.

    - förskolan har inga avgränsningar på gården vilket gör att det är väldigt många barn och personal ute samtidigt på samma yta, blir lätt rörigt och ett stort sammanhang för små barn. Har sett många små barn (1-2 år) som går omkring och är ledsna på morgonen utan att någon verkar se dem. Skulle aldrig sätta ett yngre barn på den här förskolan nu när jag vet hur det fungerar.

    - handtagen på dörrarna i förskolan är helt vanliga handtag som sitter lågt vilket gör att barnen kan springa fritt ut i omklädningsrummen eller mellan avdelningarna. Upplever att personalen blir stressad av att hålla koll hela tiden så inget barn springer ut och att behöva hämta tillbaka barnen, särskilt eftersom förskolan är så pass stor. (En gång när sonen bara var ca 2,5 år hände det att han sprang ut från vilan utan att någon märkte det och en personal hittade honom i torkrummet på andra sidan förskolan, han hade tagit av sig alla kläder. Fick veta detta när jag hämtade på eftermiddagen)

    - det är mycket sjukskrivningar bland personalen

    - de vill inte att föräldrar kommer in på avdelningen eller matsalen pga corona (trots att restriktionerna har lättat nu på andra områden) vilket försvårar lämningarna ytterligare. Jag upplever att de snarare blir besvärade av att lämningen tar tid. Eftersom det är så många olika personal som tar emot är det också svårt att ha en dialog om lämningarna. Har fått höra " vi vill helst inte att du går in hit" trots att de ser att vi har det besvärligt vid både lämning och hämtning.

    - har hört personal höja rösten mot barnen flera gånger. Upplever att de är stressade och det går ut över barnen.

    Det som fungerar bra

    - sonen har en eller två pedagoger som han knutit an till och som jag upplever som engagerade och bra mot barnen. (De är dock sällan där när jag lämnar på morgonen och en av dem har varit sjukskriven mycket.)

    - sonen har kompisar där

    - de har mycket pedagogisk verksamhet vad det verkar

    - de är ute mycket och förskolan ligger bra till precis vid en skog och en park

    - förskolan ligger nära, ca 5-10 minuters promenad. Den andra lilla förskolan som vi funderar på ligger 15 minuters promenad bort.

    Sonen brukar inte vara ledsen under dagen utan bara på morgonen.

    Jag hade velat köra en ny inskolning för att sonen ska bli mer trygg men det är ju inte aktuellt för att de verkar vara så rädda för corona att man knappt får komma in dit.

    Vad tycker ni, bör vi byta? Vet inte så mycket om den lilla förskolan ännu så ska såklart ta reda på mer innan vi bestämmer oss för den.

  • Svar på tråden Byta förskola eller inte?
  • Jemp

    Har du diskuterat problemen och dina funderingar med den nuvarande förskolan?

Svar på tråden Byta förskola eller inte?