• Wed 17 Nov 2021 18:37
    3126 visningar
    11 svar
    11
    3126

    Lämnad ensam på förskolan

    Idag när jag hämtade min 2-åriga son på förskolan så satt han själv vid grinden och grät. När jag öppnade grinden kom det två flickor och sa att Olle var ledsen för han saknade sin mamma och hade gråtit "jättelänge".

    Kan flika in här att han bara är på förskolan en timme på förmiddagen just nu, detta pga RS-viruset som går runt och han har en lillasyster i riskzon och det är under den timmen förskolan är utomhus.

    Det var ingen pedagog i närheten när jag kom och jag stod och väntade i flera minuter på att någon skulle komma och uppdatera mig om hur timmen gått då Olle ej pratar ännu. Han grät fortfarande och ville gå därifrån och jag visste att om jag går in så kommer han bli ännu mer upprörd. Så jag började gå därifrån och tänkte att jag skulle smsa dem på vägen.

    När jag börjar gå kommer en pedagog springandes, hon frågar om jag pratat med någon av de andra och jag säger att nej det har jag inte. Jag trodde hon ville prata om varför Olle var ledsen men hon var bara arg att jag tog honom utan att säga till någon (vilket jag köper, jag tänkte mig bara inte för). Jag sa att det inte var någon där att prata med. Då sa hon att "jo, jag var här, jag var bara i förrådet." Jag sa bara något och så sa jag att jag skulle ringa dem senare för Olle grät fortfarande så jag var distraherad.

    Asså det gjorde så ont i mitt mammahjärta när jag kom och insåg att han väntade på mig vid grinden alldelles själv och grät och vem vet hur länge han hade suttit där. I regnet, dessutom! Jag vet verkligen inte vad jag ska säga till förskolan. Jag vet att det råder personalbrist och jag förstår att det måste vara väldigt svårt för dem, men jag undrar lite var gränsen går?

  • Svar på tråden Lämnad ensam på förskolan
  • Anonym (Maria­)
    Wed 17 Nov 2021 18:55
    #1

    Men hon var ju i förrådet. Sådant kan hända tänker jag. Jag hade nog tagit upp barnet o letat runt lite. Men förstår att man kan bli lite stressad och går hemåt istället. Förstå oron de hade fått om barnet bara varit borta.

    Ja han kan ju mycket väl ha gråtit hela timmen, o pedagogerna måste ju samtidigt se till andra barn också. Det bästa är nog att gå vidare bara.

    Jag hade haft barnet hemma den timmen om det varit jag och mina barn ärligt talat.

  • Wed 17 Nov 2021 19:07
    #2
    +1

    Alltså om det inte fanns någon pedagog i sikte på enligt dig flera minuter så skulle jag kontakta rektorn och kritisera - på några minuter skulle ju ett barn definitivt hinna rymma om det inte är extremt väl inhägnat och gå ganska långt bort. Hemskt, och också hemskt att se sitt barn så ledset och att ingen kommer. Om du bara har honom där en timme så hade jag helt ärligt hellre haft honom hemma just nu i alla fall. Har han gått på förskola länge så att han är trygg där annars?

  • Anonym (Va)
    Wed 17 Nov 2021 19:14
    #3

    Varför lämnar du honom bara en timme. Vad tänker du att han får ut av det? Om han bara är 2 år. Kan ju inte hinna knyta an till varken pedagoger eller andra barn på så kort tid. Klart han är ledsen. Nej jag skulle låtit honom vara hemma. Och tyvärr nej det finns inte pedagoger nära ditt barn hela tiden på förskolan. Gör ett studiebesök så får du se. Hon var i förrådet.

  • Wed 17 Nov 2021 19:16
    #4

    Att flickorna berättade att din son grät jättelänge betyder inte mycket - tidsuppfattning är ju helt beroende på situationen. "Jättelänge" kan ha varit en minut men det kan kännas långt för barnen. Att du däremot inte såg någon pedagog på flera minuter tycker jag är inte okej.
    Dessutom först
    å jag inte vitsen med att lämna barnet på förskolan en timme. Det måste ju vara helt förvirrande för honom att hämtas efter en så kort tid, om han tidigare varit där mycket längre (vilket han var, om jag tydde ditt inlägg rätt). Varför stannar han inte hemma?

  • Wed 17 Nov 2021 19:25
    #5

    Vad i hela friden är poängen med att lämna barnet endast en timme ?

    Det blir ju enbart en obehaglig separation där ungen aldrig hinner komma in i rutiner eller lära känna och känna sig trygg med pedagoger och andra barn.

  • Wed 17 Nov 2021 19:29
    #6

    Många frågor om varför han bara är där en timme. Eftersom han som jag skrev inte pratar än (alls) vill jag inte helt hålla honom hemma då jag tror han behöver vara på förskolan men oroade mig för RS. Detta var ett förslag förskolan la fram och jag sa att vi kunde testa det. Han har varit där mer innan och jag var även orolig att vi skulle behöva skola in honom på nytt annars. Kan ju hålla med om dock att det inte gått särskilt bra hittills.

    Jag vet inte hur länge han grät, men han var ju lämnad själv i några minuter i alla fall. Kan också tillägga att pedagogen enbart kom springandes för att samma två flickor gick och hämtade henne. Min upplevelse var att han nog hade gråtit i stort sett hela timmen, pedagogen kastade också ur sig att det "inte gått så bra idag" när vi gick. Jag bor bara några hus bort, om de inte hade personal att vara nära honom (ta med honom till förrådet kanske?) så kunde de ha ringt mig att hämta honom, tycker jag. Jag var ju ändå hemma och de visste det.

    Det känns som att detta kanske är svårt att väga in på också, det är så himla många faktorer. Men jag tackar för era åsikter!

  • Anonym (G)
    Wed 17 Nov 2021 19:36
    #7
    Inteamanda skrev 2021-11-17 19:29:31 följande:

    Många frågor om varför han bara är där en timme. Eftersom han som jag skrev inte pratar än (alls) vill jag inte helt hålla honom hemma då jag tror han behöver vara på förskolan men oroade mig för RS. Detta var ett förslag förskolan la fram och jag sa att vi kunde testa det. Han har varit där mer innan och jag var även orolig att vi skulle behöva skola in honom på nytt annars. Kan ju hålla med om dock att det inte gått särskilt bra hittills.

    Jag vet inte hur länge han grät, men han var ju lämnad själv i några minuter i alla fall. Kan också tillägga att pedagogen enbart kom springandes för att samma två flickor gick och hämtade henne. Min upplevelse var att han nog hade gråtit i stort sett hela timmen, pedagogen kastade också ur sig att det "inte gått så bra idag" när vi gick. Jag bor bara några hus bort, om de inte hade personal att vara nära honom (ta med honom till förrådet kanske?) så kunde de ha ringt mig att hämta honom, tycker jag. Jag var ju ändå hemma och de visste det.

    Det känns som att detta kanske är svårt att väga in på också, det är så himla många faktorer. Men jag tackar för era åsikter!


    Kanske svårt. Men värt att fråga om det skulle vara okej att du faktiskt är med denna timme? Kanske känner han sig mer trygg om han bara vet att du är där fast på avstånd?

    Jag förstår inte riktigt detta gällande språket dock. Att vistas utomhus en timme lär inte göra särkilt stor utveckligen gällande språket?

    Om det bara handlar om språkutveckling skulle jag i ditt läge hellre börja arbeta hemma med bildstörningar, tecken som stöd och språklekar för att själv stimulera detta
  • Wed 17 Nov 2021 20:08
    #8
    Anonym (G) skrev 2021-11-17 19:36:38 följande:

    Kanske svårt. Men värt att fråga om det skulle vara okej att du faktiskt är med denna timme? Kanske känner han sig mer trygg om han bara vet att du är där fast på avstånd?

    Jag förstår inte riktigt detta gällande språket dock. Att vistas utomhus en timme lär inte göra särkilt stor utveckligen gällande språket?

    Om det bara handlar om språkutveckling skulle jag i ditt läge hellre börja arbeta hemma med bildstörningar, tecken som stöd och språklekar för att själv stimulera detta


    Nej, det kanske du har rätt i. Ska prata med pedagogerna och se hur de tycker vi ska gå vidare, det kanske bara var en dålig idé med denna lösningen. Just nu vill jag typ aldrig skicka tillbaka honom, haha (inte pga pedagogerna, bara pga mammahjärtat).
  • Wed 17 Nov 2021 21:16
    #9

    Förstår hur du tänker kring att förskola skulle kunna stimulera talet men håller ändå med den som skrev att det är svårt under dessa förutsättningar. Har du varit på tvåårskontroll på BVC, vad sa de i så fall om talet och hur det kan stimuleras? Annars kanske en remiss till logoped vore bra om det inte lossnar.

  • Anonym (Sara)
    Wed 17 Nov 2021 21:22
    #10

    Jag hade haft honom hemma. Ingen idé att lämna honom en ynka timme/dag. Skulle inte riskera att det lilla barnet får RS, vilket är möjligt att få även utomhus. Språkträning kan man göra bättre själv, t ex läsa böcker. Tror knappast barnet lär sig något språk denna timme där han dessutom är utomhus.

  • Wed 17 Nov 2021 23:35
    #11

    Jag förstår att det här känns fruktansvärt för dig. Jag är själv förälder och valde att ha mitt barn hemma så länge som det bara gick innan han började förskola, just för att små barn behöver mer hjälp och omsorg än andra barn. Jag arbetar nämligen själv på förskola.


    För att vara krass och reflektera över verkligheten:


    Det är i snitt 18-24 barn och 3-4 pedagoger på en förskoleavdelning, om alla är där. Förskolan har öppet 10-12 timmar per dag. Varje personal arbetar 6-9 timmar på en dag, samt har rätt till en halvtimmes rast samt 1,5-3 timmars planeringstid per vecka, beroende på förskola. Personalen går omlott för att täcka tiderna under dagen, så det är bara några timmar per dag som det faktiskt är 3-4 personal på hela barngruppen.

    På förskolan har en ensam personal hand om väldigt många barn. Om man är tre personal utomhus, ett barn behöver byta blöja och ett barn behöver plåster, så kan man, som personal, plötsligt vara ute ensam ute med 9 barn. Om de barnen då behöver tre cyklar, en boll, en dockvagn och en bandyklubba så kan man då behöva gå in i ett förråd. Om ett barn börjar gråta, så kanske man inte märker det direkt. Givetvis försöker vi i förskolan inte göra sådana saker när man står ensam på gården, men ibland sker misstag. Alla barn verkar glada och nöjda, så man tänker att: ja, jag hinner ta ut den där cykeln. Plötsligt börjar Kalle och Elna bråka om cykeln och Pelle måste just nu berätta om att hans mamma har åkt till Tyskland med jobbet den här veckan. Det som man trodde skulle ta 30 sekunder att fixa, kanske plötsligt tog 3 minuter innan man kommer ut och då kanske Olle redan har börjat gråta efter mamma eller pappa.

Svar på tråden Lämnad ensam på förskolan