Anonym (Daniella) skrev 2021-11-18 02:21:29 följande:
En enkel fråga. Läst mkt på sistone härinne där många anser att man minsann visst ska älska och ta sig an sin nya partnersbarn som sitt eget. Älska det villkorslöst osv.
Men...
Varför ska man som ny partner vara ansvarig för att återskapa den kärnfamilj som föräldrarna valde att splittra? Dom valde att gå isär...oavsett anledning...så är separationen mellan dem. Barnen är mellan dem. Ansvaret mellan dem.
Jag skulle aldrig kräva av min sambo att ta sig an mitt barn som sitt eget..om jag hade något/några.
En ny partner bör ju vara medveten om vad det innebär att leva med barn men ansvaret ligger alltid på de biologiska föräldrarna att älska, uppfostra och uppbringa.
Så upplever inte jag alls svaren här inne, tycker inte del flesta anser så, tvärtom de flesta skriver ju alltid att barnet är föräldrarnas ansvar. Däremot tycker de flesta att man måste respektera barnet/barnen.
Däremot är det det många kvinnor som skriver här som verkar få ta hand om sin nya mans barn eller tycker att barnen är ouppfostrade.
Där skriver ju de allra flesta att låt inte mannen komma undan, låt inte mannen dumpa barnen på dig osv.
Väldigt sällan skriver någon att du måste ta en mamma roll och älska barnet som ditt. tvärtom skriver ju många att nya kvinnan inte ska ta en mammaroll då det redan finns en mamma. (Om det gör det förstås)
Kvinnor som tar över en mammaroll där det finns en mamma brukar få tillsägelse att backa.
Men att man respekterar barnet och att barnet respekterar den nya kvinnan är en helt annan sak och är ju det som behövs om det ska fungera.
Så jag upplever de flesta svaren här.