• kultur­enskal­eva
    Thu 18 Nov 2021 09:03
    1688 visningar
    18 svar
    +2
    18
    1688

    En del invandrare drar rasistkortet fast de själva är rasister

    Har ni stött på detta också? De säger sig hata rasism och säger att de själva blir utsatta för det. Men samtidigt så kan de klaga på andra folkgrupper. De kan till exempel häva ur sig att de inte gillar iranier, indier, eller romer m.m. Då kanske du inte ska komma och gnälla sen när folk inte gillar din folkgrupp eftersom du själv verkar anse dig ha rätt i att klaga på andra folkgrupper. Men men de flesta människor är hycklare så det är väl ingen nyhet egentligen.

  • Svar på tråden En del invandrare drar rasistkortet fast de själva är rasister
  • Thu 18 Nov 2021 09:56
    #1
    +2

    Finns inga värre rasister än invandrare, ärligt talat.

  • Anonym (aa)
    Thu 18 Nov 2021 09:58
    #2
    kulturenskaleva skrev 2021-11-18 09:03:44 följande:

    Har ni stött på detta också? De säger sig hata rasism och säger att de själva blir utsatta för det. Men samtidigt så kan de klaga på andra folkgrupper. De kan till exempel häva ur sig att de inte gillar iranier, indier, eller romer m.m. Då kanske du inte ska komma och gnälla sen när folk inte gillar din folkgrupp eftersom du själv verkar anse dig ha rätt i att klaga på andra folkgrupper. Men men de flesta människor är hycklare så det är väl ingen nyhet egentligen.


    Egentligen är det väl inte så konstigt. Vi som är sk. etniska svenskar kan vara rasistiska, men om vi flyttar till ett annat land blir vi invandrare, men kan förstås fortsätta säga exakt samma saker vi sagt tidigare, även om vi nu bor i ett annat land. 
  • Anonym (M)
    Thu 18 Nov 2021 11:18
    #3
    +2
    kulturenskaleva skrev 2021-11-18 09:03:44 följande:

    Har ni stött på detta också? De säger sig hata rasism och säger att de själva blir utsatta för det. Men samtidigt så kan de klaga på andra folkgrupper. De kan till exempel häva ur sig att de inte gillar iranier, indier, eller romer m.m. Då kanske du inte ska komma och gnälla sen när folk inte gillar din folkgrupp eftersom du själv verkar anse dig ha rätt i att klaga på andra folkgrupper. Men men de flesta människor är hycklare så det är väl ingen nyhet egentligen.


    Tvärtemot vad man ibland kan få intryck av i den offentliga debatten så finns den grövsta rasismen inte i väst utan tvärtom i resten av världen och den kulturen tar man naturligtvis med sig när man flyttar till väst.
    Men i identitetspolistiska kretsar är det viktigare vem som säger/gör nånting än vad som faktiskt sägs/görs så då blir det ofta att man silar mygg och sväljer kameler. 
  • Anonym (Upple­velse)
    Thu 18 Nov 2021 11:28
    #4
    +1

    Jag är etnisk svensk och när jag var utomlands i en stad där det inte brukar finnas turister så blev jag själv utsatt för rasism, så rasism har inga färger.

    Rasism kan likväl utövas av en svart person gentemot en vit person, precis som tvärtom. Anledningen till att många svenskar har uppfattningen att rasism enbart kan drabba personer med mörk hudfärg handlar om att det i Sverige enbart pratas om att det är dem som utsätts för rasism. Det pratas aldrig om rasism gentemot etniskt svenska eller om rasism som utövas av invandrare gentemot andra invandrare. Det är heller inte olagligt att i Sverige uttrycka rasism mot en majoritetsbefolkning, vilket kan spela roll i hur rasism betraktas.

  • Anonym (gg)
    Thu 18 Nov 2021 11:28
    #5

    Ja, håller med. Mina arbetskamrater från Balkan ogillar muslimer och romer, muslimerna ogillar judar och ateister, osv osv osv

  • Anonym (gg)
    Thu 18 Nov 2021 11:29
    #6

    Har till och med fått höra att romer stjäl små barn på jobbet.

  • Anonym (gg)
    Thu 18 Nov 2021 11:31
    #7
    Anonym (Upplevelse) skrev 2021-11-18 11:28:05 följande:

    Jag är etnisk svensk och när jag var utomlands i en stad där det inte brukar finnas turister så blev jag själv utsatt för rasism, så rasism har inga färger.

    Rasism kan likväl utövas av en svart person gentemot en vit person, precis som tvärtom. Anledningen till att många svenskar har uppfattningen att rasism enbart kan drabba personer med mörk hudfärg handlar om att det i Sverige enbart pratas om att det är dem som utsätts för rasism. Det pratas aldrig om rasism gentemot etniskt svenska eller om rasism som utövas av invandrare gentemot andra invandrare. Det är heller inte olagligt att i Sverige uttrycka rasism mot en majoritetsbefolkning, vilket kan spela roll i hur rasism betraktas.


    I Malmö är invandrare i majoritet, men det kanske så att säga slås ut över hela landet?
  • Anonym (A)
    Thu 18 Nov 2021 11:32
    #8

    Hyckleri är knappast nåt nytt, oavsett ämne....

  • Anonym (Upple­velse)
    Thu 18 Nov 2021 11:33
    #9
    Anonym (gg) skrev 2021-11-18 11:31:05 följande:

    I Malmö är invandrare i majoritet, men det kanske så att säga slås ut över hela landet?


    Det är hela landet som lagen utgår ifrån.
  • Thu 18 Nov 2021 11:50
    #10

    Två saker kan stämma samtidigt. De kan utsättas för rasism och de kan själva vara rasister. Ironisk? Ja. Omöjligt? Nej, människor är konstiga.
    Sen kan man argumentera att rasismen de utsätts för är "skadligare" än deras fördomar, men det är en annan sak.

  • Anonym (blatt­en)
    Thu 18 Nov 2021 11:58
    #11
    +2

    Stämmer bra det. Och det beror på att invandrare är människor som alla andra och har samma brister som andra Flört

    Rasism finns tyvärr överallt på planeten. I många länder ser man ner på andra folkgrupper. I Afrika är det tex inte ovanligt med mycket hat mellan olika grupper i samma land. I Latinamerika där jag kommer från är det vanligt med rasism mot ursprungsbefolkningen eller den svarta befolkningen. Eller att man ser ner på folk från grannländer... etc, etc...Jag hade en intressant diskussion en gång för länge sen med en släkting som pratade illa om migranter från grannlandet. Jag lyssnade på allt hans skitsnack och påpekade sen för honom att precis ALLA argument han tog är upp var sånt som Européer sade om oss i Europa. Slappa, kriminella, som bara vill leva på bidrag, etc, etc... Många människor överallt på jorden verkar tyvärr ha nåt slags behov av att se ner på andra för att känna sig lite bättre själva.

    Och ja det stämmer tyvärr oxå att många invandrare drar "rassekortet" så fort de blir kritiserade eller ifrågasatta. Är själv invandrare och har haft många diskussioner med olika personer påstått sig vara "kränkta" när de klantat sig och blivit tillsagda och jag påpekat för dem att det där inte alls är rasism utan beror på att de klantat sig och får skylla sig själva, brukar inte alls vara poppis att påpeka det. Andra har bara gnällt och gnällt på Sverige och Svenskar men vill inte riktigt svara när man frågar vad de då gör här? eller påpekar att de alltid är fria att dra nån annanstans om de tycker allt är så himla dåligt

    Det är bara att konstatera att idioter finns överallt på jorden. MEN det är oxå viktigt att komma ihåg att precis som invandrare inte kan kräva bättre beteende av svenskar än vad de själva kan leva upp till så kan ju svenskar inte heller kräva att invandrare ska bete sig bättre än svenskar gör. Som sagt, idioter finns tyvärr överallt på jorden

  • Thu 18 Nov 2021 12:01
    #12
    Anonym (gg) skrev 2021-11-18 11:29:21 följande:

    Har till och med fått höra att romer stjäl små barn på jobbet.


    Jobbar du på dagis?
    Har du märkt om det försvunnit några barn?
  • Glinda från Oz
    Thu 18 Nov 2021 12:03
    #13

    Jag har aldrig blivit kallad rasist i verkligheten. Sen är det självklart att alla kan vara rasister, även mörkhyade, asiater, araber mm Jag förstår inte varför du är förvånad över det. 

  • kultur­enskal­eva
    Thu 18 Nov 2021 13:40
    #14
    Glinda från Oz skrev 2021-11-18 12:03:36 följande:

    Jag har aldrig blivit kallad rasist i verkligheten. Sen är det självklart att alla kan vara rasister, även mörkhyade, asiater, araber mm Jag förstår inte varför du är förvånad över det. 


    Är egentligen inte förvånad. Jag ogillar hyckleri bara.
  • Anonym (blatt­en)
    Thu 18 Nov 2021 14:54
    #15
    kulturenskaleva skrev 2021-11-18 13:40:10 följande:
    Är egentligen inte förvånad. Jag ogillar hyckleri bara.
    Fast hyckleri finns ju även hos Svenskar. Det är ju lixom inget nytt som uppstått pga invandring. Varför skulle det vara konstigare med hycklande invandrare än hycklande svenska?
  • Thu 18 Nov 2021 15:06
    #16
    +1

    Håller med dig helt.
    De själva diskriminerar andra människor otroligt mycket och ofta, men drar själva rasistkortet så fort de inte får sin vilja igenom eller blir tillsagda att följa de regler som finns.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Glinda från Oz
    Thu 18 Nov 2021 16:32
    #17
    kulturenskaleva skrev 2021-11-18 13:40:10 följande:
    Är egentligen inte förvånad. Jag ogillar hyckleri bara.
    Alla är hycklare på något vis, ingen människa fördomar, åsikter eller sätt att vara går ihop till 100% 
  • kultur­enskal­eva
    Thu 18 Nov 2021 17:48
    #18
    Anonym (blatten) skrev 2021-11-18 14:54:56 följande:

    Fast hyckleri finns ju även hos Svenskar. Det är ju lixom inget nytt som uppstått pga invandring. Varför skulle det vara konstigare med hycklande invandrare än hycklande svenska?


    Man kan absolut starta en tråd om hycklande svenskar också. Men nu var detta något jag hade färskt i minnet.
Svar på tråden En del invandrare drar rasistkortet fast de själva är rasister