• Anonym (Fundersam)

Graviditetspenning eller sjukskrivning?

Vad är bäst att köra på graviditetspenning eller fortsatt sjukskrivning ? Finns det några för och nackdelar? Vad jag förstått det som så måste man använda sig av föräldrardagar i slutet av graviditeten och det vill jag ju gärna inte göra om jag inte måste. Någon som har erfarenheter? Har bara varit sjukskriven förut så vet inget direkt om graviditetspenning :)

• Svar på tråden Graviditetspenning eller sjukskrivning?
  • Anonym (G)

Ekonomiskt så är sjukpenning troligen bättre om du har något högre lön eftersom taket på sjukpenningen är högre.

Kan också vara så att du via jobbet har en försäkring som betalar upp med 10% av lönen. Detta finns inte vid gravpenning.

Sedan är ju frågan. Vad menar du att du ska vara sjukriven för? För det är ju inget du bara kan ?bestämma? att du ska vara

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (G) skrev 2021-11-18 10:41:46 följande:

Ekonomiskt så är sjukpenning troligen bättre om du har något högre lön eftersom taket på sjukpenningen är högre.

Kan också vara så att du via jobbet har en försäkring som betalar upp med 10% av lönen. Detta finns inte vid gravpenning.

Sedan är ju frågan. Vad menar du att du ska vara sjukriven för? För det är ju inget du bara kan ?bestämma? att du ska vara

Ja nej det är ju självklart att jag har en anledning till sjukskrivning är redan sjukskriven på 50% pga foglossning och min läkare anser att jag egentligen borde vara sjukskriven 100% Det var min bm som påtalade om jag ville söka gravpenning istället då jag har ett "riskfyllt " arbete . Så tänkte om det fanns för o nackdelar:)
  • Anonym (G)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-11-18 10:59:00 följande:

Ja nej det är ju självklart att jag har en anledning till sjukskrivning är redan sjukskriven på 50% pga foglossning och min läkare anser att jag egentligen borde vara sjukskriven 100% Det var min bm som påtalade om jag ville söka gravpenning istället då jag har ett "riskfyllt " arbete . Så tänkte om det fanns för o nackdelar:)

Då är sjukpenning absolut bättre utifrån det jag skrev innan
  • EpicF
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-11-18 10:59:00 följande:

Om du är sjukskriven pga en fysisk åkomma är det sjukskrivning du ska fortsätta med. Grav.penning kan man få pga att man har ett jobb som kan medföra risker för graviditeten, det är då jobbet som utgör en risk. I te att man har en fysisk åkomma som gör att man inte kan jobba.
  • Anonym (Moa)

Har du sjukskrivning så gör du bäst i att fortsätta med det givetvis.
    Sjukpenning tas inte från någon "pott" och kan löpa på tills barnet föds. Blir du beviljad gravidpenning så gäller den tom 10-11 dagar före bf. Så då måste du lägga semester eller f-ledighet den sista tiden fram till beräknad förlossning.
    Du behöver inte ta ut föräldrapenning om du har ekonomi som fixar det ändå.

Svar på tråden Graviditetspenning eller sjukskrivning?