• Thu 18 Nov 2021 16:41
    4118 visningar
    3 svar
    3
    4118

    När får katthanen träffa nya kattungarna?

    Hej, 

    Vi har en honkatt här hemma som är dräktig och förväntas få ungar i början av december. Vi har även en hane, pappan till ungarna här hemma och båda två är innekatter. Med risk att låta dum nu men bör vi stänga in honan i ett enskilt rum under och efter förlossningen så att hanen inte är med för att minska stressen? 

    Om detta är fallet när är det okej för honom att nosa och träffa de nyfödda kattungarna? Det är både min och kattens första kull så är lite osäker på hur det fungerar och vill inte göra något fel eller stress mamman och ungarna. 

    Alla tips mottages! 

  • Svar på tråden När får katthanen träffa nya kattungarna?
  • Thu 18 Nov 2021 17:12
    #1

    Bästa är att vända dig till din mentor, tex katternas uppfödare, med frågorna.

    Vanligast är nog att ha dem åtskilda i början och öppna upp efter några veckor, beroende på honans inställning. Om hanen fortfarande är fertil så tänk på att honan kan börja löpa snabbt.

  • Thu 18 Nov 2021 22:13
    #2

    Vissa hanar kan få för sig att döda de nyfödda ungarna. Nu är väl risken inte så stor då det är hans egna ungar, men för säkerhets skull hade jag hållit dem separerade åtminstone tills ungarna öppnat ögonen. 

  • Fri 19 Nov 2021 10:39
    #3

    Okej tack för svaren! Då håller jag de separerade de till en början. Tack för hjälpen! 

Svar på tråden När får katthanen träffa nya kattungarna?