• Anonym (Man35)

Min fru vill flytta hem, vågar jag?

Min fru som jag har två barn med 5 och 8 år vill flytta till sin familj syskon och föräldrar som bor 30 mil bort? vi bor på min hemort nu. Vågar jag? Vid en eventuell skillsmässa är jag fast på hennes ort. Hon trivs inte här på min hemort. Eller hon trivs väl okej men saknar sina rötter. Vågar jag sätta mig i den sitsen. Jag vet att hon sitter i samma sits nu men är det dumt av mig att gå med på flytt?

• Svar på tråden Min fru vill flytta hem, vågar jag?
  • EpicF
    Anonym (Man35) skrev 2021-11-18 20:41:09 följande:

Min fru som jag har två barn med 5 och 8 år vill flytta till sin familj syskon och föräldrar som bor 30 mil bort? vi bor på min hemort nu. Vågar jag? Vid en eventuell skillsmässa är jag fast på hennes ort. Hon trivs inte här på min hemort. Eller hon trivs väl okej men saknar sina rötter. Vågar jag sätta mig i den sitsen. Jag vet att hon sitter i samma sits nu men är det dumt av mig att gå med på flytt?

Vid en eventuell skilsmässa så finns det väl inget hinder för dig att flytta igen?

Ni kak väl pröva att flytta för ett år?
  • Anonym (Tid)

Hur länge har hon bott i din ort med dig?

• Anonym (Man35)
    EpicF skrev 2021-11-18 20:43:32 följande:

Vid en eventuell skilsmässa så finns det väl inget hinder för dig att flytta igen?

Ni kak väl pröva att flytta för ett år?

Jag tror inte hon skulle flytta med tillbaka då, och då kan inte jag heller det i och med barnen.
  • Anonym (Man35)
    Anonym (Tid) skrev 2021-11-18 20:45:06 följande:

Hur länge har hon bott i din ort med dig?

7 år
  • EpicF
    Anonym (Man35) skrev 2021-11-18 20:53:54 följande:

Jag tror inte hon skulle flytta med tillbaka då, och då kan inte jag heller det i och med barnen.

Hur gamla är barnen?
  • Anonym (Tid)
    Anonym (Man35) skrev 2021-11-18 20:54:35 följande:
    7 år
    Då är det väl din tur nu. Om det inte funkar så binder du dig ju inte direkt längre än hon bott i din ort.
  • Anonym (Man35)
    EpicF skrev 2021-11-18 20:57:09 följande:

Hur gamla är barnen?

5 och 8
  • Anonym (Man35)
    Anonym (Tid) skrev 2021-11-18 20:58:11 följande:

Då är det väl din tur nu. Om det inte funkar så binder du dig ju inte direkt längre än hon bott i din ort.

Jag binder mig i minst 13 år och sedan hoppas jag få fortsätta ta del av mina barn när de passerat 18 och då är ju sannolikheten stor att de bor kvar på den orten åtminstone några år.
  • Anonym (Svårt)

Det är alltid ett dilemma.

Personligen så ser jag det som att vi bor på våra barns hemort. Vi skulle inte flytta om vi inte behövde och dra upp barnen med rötterna. Vi bor inte på någon av våra hemorter eller ens i Sverige. Barnen har till och med en del av en annan kultur och språk än vad vi föräldrar har. Det kanske är därför jag resonerar som jag gör.

Tror du at du skulle trivas i din frus barndomsort? Skulle du sakna din egen barndomsort om du flyttade? Vad skulle du sakna (släkt, vänner, naturen, nöjen, havet, snön, att det inte är snö på vintern, sommarvärmen, sandstranden, skidbackarna)? Trivs du där du bor nu eller hade du önskar att bo någon annanstans?

Vad skulle du se framemot i din frus barndomsort? Ett mer spännande jobb, ett gårdsbruk du alltid drömt om, större utbud av aktiviteter som du tycker om, bättre och större hus, billigare att leva?

Jag förstår rädslan om att bli fast på ett ställe vid en eventuell separation. Det blir du troligtvis om ni flyttar och sedan separerar.

Vad finns mitt emellan på 15 mils avstånd? Det är inte så att ni kan flytta halvvägs och ha ?nära? till båda platserna? Vid en separation är ni båda i så fall fast där troligtvis då det måste vara en plats ni båda kan trivas i de närmsta 14 åren.

Personligen hade jag inte slitigt upp barnen för att jag saknade släkten eller min hemstad. Alla är olika. En olycklig förälder som inte trivs är inte heller en bra lösning (men nu verkar det inte vara vantrivsel i detta fallet). Jag hade tänkt mig för både en och två gånger innan en eventuell flytt.

• Anonym (Annorlunda)

Min fru kommer härifrån Stockholm och vi bestämde strax före pandemin att flytta hit med våra barn från min hemort. Los Angeles, california. Det är lite mer än 30 svenska mil.

Det finns ett talesätt mellan oss: I USA är 100 mil inte långt, i Europa är 100 år inte längesen.

Chansa. Fungerar det inte så kan ni lösa logistiken på 30 mil.

Svar på tråden Min fru vill flytta hem, vågar jag?