Inlägg från: Anonym (Q) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Q)

Knäcka bebissömn-koden!

Jag känner så igen det där.

Här hemma körde vi med pilatessboll och white noice. Utan pilatesbollen hade jag gått under, för helt plötsligt gick läggningsrutinen från att ta väldigt lång tid till att gå på ca. 10 min. Vaknade hon på natten och hade svårt att somna om så satte jag oss på bollen, ibland ammandes och ibland utan. White noice kör jag fortfarande med då jag märker att både jag och dottern somnar om lättare under natten.

Sedan gick jag faktiskt och la mig när min dotter gjorde. Vi samsov och hon VÄGRADE sova utan mig så jag fick snällt krypa ner och lägga mig för natten samtidigt som henne. Många gånger somnade jag vid 19-tiden. Det var klart värt det när jag blev väckt var och varannan timme hela natten...

Jag följde även rullavagns sovapp (BabyNaps) för att på så sätt få in en bra sömnrutin. Det hjälpte.

• Anonym (Q)
    Ölandstoka skrev 2021-11-19 09:46:20 följande:

Jag använder också babynaps :) Är supernöjd men läggtiden blir alltid mycket senare. Han får ordentligt med sömn på dagen iaf, det känns bra!

Jag använder mer pilatesboll när det är riktigt skrikigt, jag får prova att använda den på en gång när han vaknar kanske. Är lite rädd att hamna i att han bara sommar med hjälp av studsandet. Somnar hon bra utan också?

Jag kör också white noise hela natten. Mest för min skull tror jag :D

Jag förstår dig, jag var också orolig att vi skulle hamna i en dålig vana av att behöva rörelse för att hon skulle kunna somna men det var faktiskt inga stora problem. Vi tog det ett steg i taget, tog bort bollen på kvällstid för att istället sitta i sängen och vagga henne och lägga ner henne precis när hon började somna. Tillslut behövde vi bara sitta med henne i famnen och nu, vid 10 månaders ålder, så somnar hon själv med mig bredvid. Men jag behöver inte vagga eller något liknande utan ligger bara bredvid och bara är där och hon somnar oftast efter 10-15 min. Och det här är ett barn där vi använde pilatessboll varje dag, under alla sömntillfällen. Så pilatessbollen har inte används på snart 2 månader.

På dagarna sover hon ute i vagnen, där behövs det dock att man rullar den tills hon somnat men sedan sover hon gott. På kvällarna sover hon bredvid mig i sin spjälsäng (sitter fast med vår säng).
Svar på tråden Knäcka bebissömn-koden!