• HeidiHR

Knäcka bebissömn-koden!

Somnar han inte i sängen på dagen? Med min första vilade vi ofta i sängen dagtid, drog för mörkläggningsgardiner och ammade honom till sömns. Jag blev gravid när yngsta var 7 månader så för mig var det ju inga problem att totaldäcka när han väl sov.

Förstår det som att ni samsover? Jag gjorde precis som du när barnen var små, gick och la mig med dem och låg sedan kvar hela natten. Kollade på serier på datorn, läste eller lyssnade på podd när barnen sov. Så sakteliga, när barnen har varit runt 12-14 månader, har vi kunnat natta dem och smyga ut en stund ur sovrummet. Nu närmar sig yngsta 2 år och vi kan faktiskt sitta 1-1,5h utan att någon av dem vaknar, så det går framåt?

Om han behöver rörelse när han ska somna, funkar gungstol? När mina barn sovit oroligt använder vi den, så slipper man stappla runt dödstrött i mörkret. Så kan man själv halvsova. Perfekt för perioder när barnen är förkylda och har svårt att amma liggandes, lättare i gungstol att ha dem sittandes.

• HeidiHR
    Ölandstoka skrev 2021-11-19 11:04:58 följande:

Han sover i en Spjälsäng som sitter fast i vår säng men ibland när det är extra Kinkigt får han sova i vår säng.

Åh en gungstol vill jag ha! Får tyvärr inte plats i sovrummet men det kanske skulle vara värt att gå ut till vardagsrummet. Har en bild av att det är mysigt.

Just nu är jag helt ok med att lägga mig 19 men skulle vara bättre om han inte vaknade varje timme. Och så saknar jag min man så vansinnigt, vi hinner knappt ses. Skulle vara så skönt att kunna få en timme tillsammans på kvällen dagar han inte jobbar.

Skaffa en gungstol! Vi har inte heller plats i sovrummet så den står i vardagsrummet. På så sätt kanske du kan natta bebisen sittandes i den och hinna umgås lite med din man?

Eller så får mannen hänga med in i sovrummet när du och bebisen lägger er! Perfekt läge att få lite närhet tillsammans!
  • HeidiHR
    HeidiHR skrev 2021-11-19 17:58:37 följande:

Skaffa en gungstol! Vi har inte heller plats i sovrummet så den står i vardagsrummet. På så sätt kanske du kan natta bebisen sittandes i den och hinna umgås lite med din man?

Eller så får mannen hänga med in i sovrummet när du och bebisen lägger er! Perfekt läge att få lite närhet tillsammans!

Nu citerar jag eget inlägg men men!

Har du funderat på samsovning? Det kanske kunde ge honom tryggheten att sova lugnare. Jag har samsovit med båda mina barn, yngsta sover jag med än. Det har känts som det bästa sättet att optimera sömnen för oss, både barn och vuxna.

Men funkar inte för alla så klart!
Svar på tråden Knäcka bebissömn-koden!