• Fri 19 Nov 2021 10:01
    3994 visningar
    11 svar
    11
    3994

    Gravid naturligt efter eller mellan IVF behandling?

    Har ni lyckas bli gravida spontant efter eller mellan IVF- behandlingarna? :)

  • Svar på tråden Gravid naturligt efter eller mellan IVF behandling?
  • Fri 19 Nov 2021 13:55
    #1

    En bekant blev det. Glad Första barnet krävdes minst 2 IVF:er och andra kom spontant mindre än 2 år senare. 

  • Fri 19 Nov 2021 14:15
    #2

    Ja första barnet är ivf på första försöket.

    Sen skyddade vi oss inte (uppenbart ofertila som ej lyckades ens med pergotime försökte nästan 3 år)

    Gravid igen när första var 1,5 år. Inte planerat alls. Missfall dock efter en vecka

    Gjorde då två försök själva (alltså ägglossningar). Gravid och inget missfall. Sen spiral då vi är nöjda m två barn.

  • Fri 19 Nov 2021 16:15
    #3
    Erkki skrev 2021-11-19 14:15:17 följande:

    Ja första barnet är ivf på första försöket.

    Sen skyddade vi oss inte (uppenbart ofertila som ej lyckades ens med pergotime försökte nästan 3 år)

    Gravid igen när första var 1,5 år. Inte planerat alls. Missfall dock efter en vecka

    Gjorde då två försök själva (alltså ägglossningar). Gravid och inget missfall. Sen spiral då vi är nöjda m två barn.


    Åh vad roligt, grattis till era barn :) wow att bli gravid på första försöket via ivf, det verkar inte vara många som blir.

    Vad roligt och lustigt att det då helt plötsligt kan gå.

    Jag har gjort en ivf behandling nu och det gick inte bra, blev inte ens en insättningen. Hade 16 äggblåsor, men troligtvis hade jag redan hunnit ägglossa innan äggplock. Så nu är inte nästa försök förrän januari. Tänkte försöka på naturlig väg i december. Hade varit intressant om någon blivit gravid mellan ivf försöken på egen hand.
  • Fri 19 Nov 2021 17:35
    #4

    Blev gravid på första försöket vid IVF och blev gravid på "vanlig" väg när dottern var ett par månader. Har 15 månader mellan barnen

  • Fri 19 Nov 2021 18:16
    #5
    NeverSurrender skrev 2021-11-19 17:35:45 följande:

    Blev gravid på första försöket vid IVF och blev gravid på "vanlig" väg när dottern var ett par månader. Har 15 månader mellan barnen


    Wow, då roligt att höra:) grattis till er
  • Fri 19 Nov 2021 18:17
    #6
    Jag är bara jag skrev 2021-11-19 13:55:06 följande:

    En bekant blev det.  Första barnet krävdes minst 2 IVF:er och andra kom spontant mindre än 2 år senare. 


    Okey, ja det är som intressant att det senare helt plötsligt kan gå :)
  • Fri 19 Nov 2021 18:22
    #7
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-19 18:17:55 följande:
    Okey, ja det är som intressant att det senare helt plötsligt kan gå :)
    De flesta är ju "bara" infertila och inte sterila och då kan det gå spontant till slut. Tror siffran är ungefär lika bland de som adopterat som bland de som försökt själva och lyckats antingen spontant eller via IVF- ca 3%.
  • Fri 19 Nov 2021 19:48
    #8
    Jag är bara jag skrev 2021-11-19 18:22:04 följande:

    De flesta är ju "bara" infertila och inte sterila och då kan det gå spontant till slut. Tror siffran är ungefär lika bland de som adopterat som bland de som försökt själva och lyckats antingen spontant eller via IVF- ca 3%.


    Ja precis, det har man hört många historier om. Par som försöker i åratal och sedan genom adoptionen blir gravida. Man kanske inte ska tänka så mycket på graviditet så kanske man blir gravid:)
  • Fri 19 Nov 2021 20:39
    #9

    Nu har vi aldrig kommit så långt som IVF utan enbart fertilitetsutredning. Stod i kö till hjälp när vi gick från att ha sex varannan dag (i flera år) till att på rekommendation ha sex varje dag hela cykeln. Har sedan dess blivit gravida på varje ägglossning vi lyckats med det. Har nu det antal barn vi önskar.

  • Fri 19 Nov 2021 20:40
    #10
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-19 19:48:37 följande:
    Ja precis, det har man hört många historier om. Par som försöker i åratal och sedan genom adoptionen blir gravida. Man kanske inte ska tänka så mycket på graviditet så kanske man blir gravid:)
    Som sagt, ca 3% av de som adopterar blir sen spontant gravida så det är inte många, men det händer. Och du- dina tankar kan inte påverka fertiliteten så tänk hur mycket du vill. Tungan ute Går det så går det, annars gör man IVF igen. Lycka till!
  • Fri 19 Nov 2021 23:44
    #11

    I mitt fall tror jag ivf och graviditet skruvade till mina ägglossningar som blev som dem skulle då jag hade halvtaskiga testresultat när vi provade pergotime.

    Tankar hade då definitivt inget med saken att göra då borde jag blivit gravid första 1,5 åren vi provade och GARANTERAT inte vid ivf:n för då var det absolut inget annat i huvudet.

Svar på tråden Gravid naturligt efter eller mellan IVF behandling?