• Anonym (Ciao)

Konstig smakkombination

Jag var hemma hos en väninna tidigare idag och åt lite mackor. Hon hade enligt mig en väldigt udda kombination på sin smörgås, men blev väldigt upprörd när jag bara i förbifarten påtalade att det var ett litet ovanligt val av pålägg. Hon anser att alla dessa pålägg passar ypperligt ihop och tror att många fler äter detta. Så nu vänder jag mig till er för att kolla om ni också brukar äta mackor med detta på, allt tillsammans alltså, eller om ni är på min sida och tycker att det blir lite overkill.

Först bredde hon messmör på sin limpmacka. Därefter hade hon ut massa kaviar. På detta tog hon leverpastej, majonnäs och slutligen ketchup. Det vänder sig i magen bara jag tänker på den där mackan. Hur kan man äta det där ihop!?

• Svar på tråden Konstig smakkombination
  • Occam

[quote=81500041][quote-nick]flygrl skrev 2021-11-20 13:27:16 följande:

Sen att två ingredienser smakar gott var för sig men illa tillsammans är väl inget konstigt egentligen. Sushi är gott och Nutella likaså men knappast i kombo, samma med mycket annat medans annat passar fantastiskt ihop som kaffe och choklad eller rödvinssås till stekt oxfilé. Fast självklart är det sen upp till var och en va man gillar och inte och ibland blir ju helt galna kombos nya favoriter. [/quote]

Det finns två läger kring kaffe + choklad. Ditt som gillar den kombinationen, och mitt som tycker att det mest blir bittert på bittert! Om jag nödvändigtvis vill ha dryck till choklad(efterrätter) så föredrar jag porter (trots att det också är lite bittert+bittert) eller sött rött vin (typ Banyuls).

• Anonym (Br)

Blev hon verkligen "väldigt upprörd"? Låter som hon borde gå till psykolog, för nåt fel är det där.

Annars håller jag med, lät äckligt.

• Anonym (Fredagstråd)

Det faller på att det är omöjligt att lägga dessa saker i nämnd ordning. Leverpastejen hade ju bara glidit av messmörs-kaviar-blandningen.

För att verka åtminstone lite trovärdig (plausible) borde du sagt att hon la på leverpastej först, följt av messmör, och därefter kaviar, majonäs och ketchup (de tre sistnämnda i valfri ordning). Lär dig av ditt misstag så lyckas du bättre nästa fredag!

• Spucks

Denna tråd är frustrerande. Fram till nu trodde jag att jag uppfann ost med marmelad.

• Anonym (Ciao)
    Anonym (Fredagstråd) skrev 2021-11-20 22:44:48 följande:

Det faller på att det är omöjligt att lägga dessa saker i nämnd ordning. Leverpastejen hade ju bara glidit av messmörs-kaviar-blandningen.

För att verka åtminstone lite trovärdig (plausible) borde du sagt att hon la på leverpastej först, följt av messmör, och därefter kaviar, majonäs och ketchup (de tre sistnämnda i valfri ordning). Lär dig av ditt misstag så lyckas du bättre nästa fredag!

Haha, du är rolig du. Ser inte vad jag skulle vinna på att hitta på något sådant här? Oavsett vad var det sådan där hårdare leverpastej man skivar som hon tog bitar av och la på, stannade kvar på kaviarn utan problem.
  • Anonym (....)
    Anonym (Fredagstråd) skrev 2021-11-20 22:44:48 följande:

Du vet att man inte behöver bre på leverpastej utan man kan skära och läggs på. Fungerar helt perfekt ovanpå en blandning av mesmör-kaviar.
  • Anonym (C)
    flygrl skrev 2021-11-20 13:27:16 följande:
    Sen att två ingredienser smakar gott var för sig men illa tillsammans är väl inget konstigt egentligen. Sushi är gott och Nutella likaså men knappast i kombo, samma med mycket annat medans annat passar fantastiskt ihop som kaffe och choklad eller rödvinssås till stekt oxfilé. Fast självklart är det sen upp till var och en va man gillar och inte och ibland blir ju helt galna kombos nya favoriter. smile1.gif
    Har du smakat sushi+nutella?

Jo, det är faktiskt rätt konstigt att det tillsammans smakar illa. Jag pratar alltså om något helt annat än vad du gör.
  • Anonym (Biip)
    madame8790 skrev 2021-11-20 07:46:49 följande:

Och jag som tyckte ost + marmelad var en konstig kombo när jag flyttade ner till skåne och upptäckte att alla gamla här äter mackor med den kombon..

Men, det är väl jättevanligt?
  • Anonym (Ji)

Sjukaste påläggsblandningen jag hört om..

Ingenting jag vill prova!

• Aniiee

Smör, oboy och skinka.

Messmör och ostekt falukorv.

Ost och kaviar

Marmelad och salami

Strössel

Macchakräm, anko och jordgubbar

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (Biip)
    Aniiee skrev 2021-11-21 12:20:22 följande:

Smör, oboy och skinka.

Messmör och ostekt falukorv.

Ost och kaviar

Marmelad och salami

Strössel

Macchakräm, anko och jordgubbar

Woah!

Min kompis åt skivad gurka på messmörsmacka, och det var faktiskt riktigt gott.
  • Aniiee
    Anonym (Biip) skrev 2021-11-21 16:31:28 följande:

Woah!

Min kompis åt skivad gurka på messmörsmacka, och det var faktiskt riktigt gott.

Messmör o h gurka är gott. Messmör och hackad chili också.
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • flygrl
    Anonym (Näää) skrev 2021-11-20 13:50:30 följande:

Precis! Verkligen inte nåt typiskt skånskt. :)

Exakt, fast jag vet inte var man började med det. Kanske i Skåne? Eller Norrland?
    Occam skrev 2021-11-20 13:51:30 följande:

Det finns två läger kring kaffe + choklad. Ditt som gillar den kombinationen, och mitt som tycker att det mest blir bittert på bittert! Om jag nödvändigtvis vill ha dryck till choklad(efterrätter) så föredrar jag porter (trots att det också är lite bittert+bittert) eller sött rött vin (typ Banyuls).

Jovisst och det finns säkert fler åsikter om kaffe och choklad än så men jag tog helt enkelt två exempel på nåt många tycker passar ihop. Själv tycker jag också ett sött dessertvin kan passa till choklad medans porter inte är min grej. Smaken är olika och upp till var och en helt enkelt.
    Anonym (C) skrev 2021-11-21 09:37:28 följande:

Har du smakat sushi+nutella?

Jo, det är faktiskt rätt konstigt att det tillsammans smakar illa. Jag pratar alltså om något helt annat än vad du gör.

Nej, jag har inte provat kombon sushi och Nutella och har ärligt talat ingen lust heller. Jag har aldrig påstått man inte får tycka det är gott ihop men för mig är det exempel på sånt som är gott var för sig men knappast ihop. Utifrån min smak alltså. Va sen du tycker är din sak.
Svar på tråden Konstig smakkombination