• åsiktsmaskin

    MP och S vill införa avlyssning och övervakning av vem som helst

    cornucopia.cornubot.se/2021/11/regeringen-miljopartiet-och.html

    Jag är så jävla trött. Den här sk*ten tar aldrig slut! Vi kritiserar Kina och Ryssland och Satan, men här sitter vår s.k. demokratiska regering och vill att lagar stiftas som helt går emot våra intressen.

    Citat från artikeln

    "Inrikesminister Mikael Damberg (S) presenterade idag att MP+S-regeringen tillsätter en utredning som syftar till att övervakning och avlyssning av vem som helst utan brottsmisstanke ska införas. Det inkluderar installation av avlyssningsutrustning, kameror och även spionprogramvara på datorer och mobiltelefoner helt efter myndigheternas eget godtycke. [...] Man ska också få tränga sig in i folks hem i hemlighet via så kallade "hemliga husundersökningar" enligt Damberg på presskonferensen"

    Vem har röstat på det här???

    Om det här går igenom så kommer det aldrig att lyftas inom vår livstid utan våld och krig, utan några tvivel! Går detta igenom så känner jag inte att jag har någon framtid i det här landet. Sverige håller på att förvandlas till en brutal dystopi! Jag känner mig maktlös, om vi som medborgare inte har styrkan eller viljan att hindra detta, vad har då jag som individ för makt att göra någonting?

    Om detta blir lag, I'm out!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-11-23 17:37
    Detta är såklart inte en blå vs röd-fråga! www.familjeliv.se/forum/thread/81499574-mp-och-s-vill-infora-avlyssning-och-overvakning-av-vem-som-helst/1/nick/81501419 (Tack till Killbill)

  • Svar på tråden MP och S vill införa avlyssning och övervakning av vem som helst
  • momjanet

    Men vad gnäller du för?

    Sittande regering är knappast ensam om kapplöpningen i hur man ska bekämpa gängkriminaliteten. Tvärt om så är det här en av de mer beskedligare förslagen.

    Vill du ha en seriös diskussion så måste du samtidigt diskutera alla andra partiers ställningstagande. Men det gör du inte så jag undrar hur din dolda agenda ser ut.

    Du talar om Sveriges undergång, det är i allmänhet bara högerextremister som brukar göra det men det var kanske bara en olycklig formulering av dig?

  • EbSmith

    Jag är helt för detta och skulle till och med känna mej tryggare. De får gärna chippa varenda person i landet för min del, så länge gängkriminaliteten bekämpas. Det är ju trots allt bara dessa äckel och andra kriminella som kommer drabbas negativt, så vad är problemet? Polisen och regeringen har knappast varken tid eller intresse av hur en vanlig, skötsam människa spenderar sin fritid.

  • åsiktsmaskin
    EbSmith skrev 2021-11-20 08:54:21 följande:

    Jag är helt för detta och skulle till och med känna mej tryggare. De får gärna chippa varenda person i landet för min del, så länge gängkriminaliteten bekämpas. Det är ju trots allt bara dessa äckel och andra kriminella som kommer drabbas negativt, så vad är problemet? Polisen och regeringen har knappast varken tid eller intresse av hur en vanlig, skötsam människa spenderar sin fritid.


    Vi är inte kossor, vi är människor. Det är vår rättighet att ha ett hem som ingen kan ohindrat sätta sin fot i. Det är vår rättighet att ha ett privatliv!

    Sen vilken psykologisk effekt tror du att det kommet att ha på samhället när folk känner sig ständigt övervakade? Läs om t.ex. social cooling.

    Du kanske tror att staten inte kommer att missbruka sin makt idag, men i framtiden må de väl göra det. Om staten får all denna makt idag så blir korruption och tyranni ett betydligt större hot imorgon.

    Jag är mer orolig för en tyannisk stat än gängkriminälla p.g.a. att det förstnämnda har betydligt större kapabiliteter.
  • Överste Senap

    Givet de problem vi har idag med kriminalitet är jag helt för detta. Finns det något riksdagsparti som är emot? Tror det finns ett solklart majoritetsstöd i riksdagen. Har du uppgifter som tyder på annat?

  • fjanten

    Jag är faktiskt starkt emot detta, och är lite förvånad över att så få faktiskt reagerar. Får lite "storebror ser dig"-vibbar av det hela. Förstår inte varför man INTE tycker att brottsmisstanke ska finnas först.

    Det känns litegrann som att vi är grodor som sätts i kallt vatten, så skruvar man upp värmen sakta, sakta... Tillslut kokar det.

  • Padirac
    åsiktsmaskin skrev 2021-11-20 10:35:03 följande:
    Vi är inte kossor, vi är människor. Det är vår rättighet att ha ett hem som ingen kan ohindrat sätta sin fot i. Det är vår rättighet att ha ett privatliv!

    Sen vilken psykologisk effekt tror du att det kommet att ha på samhället när folk känner sig ständigt övervakade? Läs om t.ex. social cooling.

    Du kanske tror att staten inte kommer att missbruka sin makt idag, men i framtiden må de väl göra det. Om staten får all denna makt idag så blir korruption och tyranni ett betydligt större hot imorgon.

    Jag är mer orolig för en tyannisk stat än gängkriminälla p.g.a. att det förstnämnda har betydligt större kapabiliteter.
    Så med samma tankegångar är polis, miltär, statsminster, regering, riksdag och kungen(!) någonting du borde vara orolig för... Skål
  • Anonym (Mörka krafter)
    Padirac skrev 2021-11-20 12:01:33 följande:

    Så med samma tankegångar är polis, miltär, statsminster, regering, riksdag och kungen(!) någonting du borde vara orolig för... 


    Det finns mörka politiska makter (kommunism, nazism, islamism). Avlyssning kan användas för att avlyssna politiska motståndare vilket långsiktigt kan ge förödande konsekvenser. Det har vi lärt oss av historien.
  • Anonym (Anonym 666)

    TS, har du noll källkritik....? Håll dig till normala media ska du se att det inte är så illa. Det är verkligen inte "vem som helst" som ska kunna avlyssnas utan de som har samröre med kriminella individer och gäng. Välkommet säger jag! Leker man med hundar får man loppor.

  • Anonym (Mörka krafter)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2021-11-20 12:10:37 följande:

    TS, har du noll källkritik....? Håll dig till normala media ska du se att det inte är så illa. Det är verkligen inte "vem som helst" som ska kunna avlyssnas utan de som har samröre med kriminella individer och gäng. Välkommet säger jag! Leker man med hundar får man loppor.


    Fast det kommer garanterat att missbrukas. En svartsjuk och kontrollerande polisman kan exempelvis avlyssna sin flickvän/fru. Människor med "fel" politiska åsikter kan avlyssnas. Islamister kan få stor makt. Dessutom, hur ska polisen veta vilka som är kriminella när det inte ens finns en misstanke?

    Detta är odemokratisk hjärntvätt på högsta nivå. Förlaget låter så bra MEN folk tänker inte på vilka förödande konsekvenser det kan få om det missbrukas, vilket det kommer göra, tro inget annat!
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Mörka krafter) skrev 2021-11-20 12:24:54 följande:
    Fast det kommer garanterat att missbrukas. En svartsjuk och kontrollerande polisman kan exempelvis avlyssna sin flickvän/fru. Människor med "fel" politiska åsikter kan avlyssnas. Islamister kan få stor makt. Dessutom, hur ska polisen veta vilka som är kriminella när det inte ens finns en misstanke?

    Detta är odemokratisk hjärntvätt på högsta nivå. Förlaget låter så bra MEN folk tänker inte på vilka förödande konsekvenser det kan få om det missbrukas, vilket det kommer göra, tro inget annat!
    Makt kan alltid missbrukas.
Svar på tråden MP och S vill införa avlyssning och övervakning av vem som helst