• Anonym (Julie­)
    Sat 20 Nov 2021 23:35
    3226 visningar
    3 svar
    3
    3226

    Dåligt resultat på test inför anställningsintervju, kört?

    Jag har sökt jobb och är kallad på intervju. Inför intervjun fick jag en länk till två olika test. Det ena var en slags personlighetstest och den andra delen skulle mäta slutledningsförmåga.
    Jag har aldrig gjort såna här test förut och den delen som gällde slutledningsförmågan förstod jag inte riktigt först, gick bättre mot slutet när jag förstått grejen! Men sammantaget gick den delen riktigt dåligt!

    Testen är en del av anställningsförfarandet och vägs in i helhetsbedömningen.

    Känns kört nu när testet gick så dåligt!!

  • Svar på tråden Dåligt resultat på test inför anställningsintervju, kört?
  • Anonym (Oj)
    Sat 20 Nov 2021 23:39
    #1
    Anonym (Julie) skrev 2021-11-20 23:35:10 följande:

    Jag har sökt jobb och är kallad på intervju. Inför intervjun fick jag en länk till två olika test. Det ena var en slags personlighetstest och den andra delen skulle mäta slutledningsförmåga.
    Jag har aldrig gjort såna här test förut och den delen som gällde slutledningsförmågan förstod jag inte riktigt först, gick bättre mot slutet när jag förstått grejen! Men sammantaget gick den delen riktigt dåligt!

    Testen är en del av anställningsförfarandet och vägs in i helhetsbedömningen.

    Känns kört nu när testet gick så dåligt!!


    Det beror ju på hur de andra presterat, för du är nog inte den enda som är kallad. Du får säkert komma på intervjun ändå, så då kan kan du kompensera för testet. 
  • Anonym (Uggla­n)
    Thu 25 Nov 2021 21:46
    #2

    Men är det ditt första jobb då så det är därför du inte gjort tester förut?

    Om du har högre utbildning så är det rimligt att du kommer att få göra tester vid en del jobbsök, så försök skaffa dig lite överblick över vad man då kan råka ut för. Det finns material om man söker på nätet. Logiska tester, personlighetstester.

    Och alla jobb är ju inte raketforskning heller, så du kanske inte behöver ha ett kanonresultat? På vissa jobb vill man kanske inte ha de som har för höga resultat i kombo med viss personlighetstyp, för de kommer att bli uttråkade och lämna rätt fort.

    Ta det inte så hårt. Be om detaljerad återkoppling på ditt personlighetstest- du kanske kan lära dig något om dig själv?

  • Anonym (Julie­) Trådstartaren
    Fri 26 Nov 2021 01:51
    #3
    Anonym (Ugglan) skrev 2021-11-25 21:46:39 följande:

    Men är det ditt första jobb då så det är därför du inte gjort tester förut?

    Om du har högre utbildning så är det rimligt att du kommer att få göra tester vid en del jobbsök, så försök skaffa dig lite överblick över vad man då kan råka ut för. Det finns material om man söker på nätet. Logiska tester, personlighetstester.

    Och alla jobb är ju inte raketforskning heller, så du kanske inte behöver ha ett kanonresultat? På vissa jobb vill man kanske inte ha de som har för höga resultat i kombo med viss personlighetstyp, för de kommer att bli uttråkade och lämna rätt fort.

    Ta det inte så hårt. Be om detaljerad återkoppling på ditt personlighetstest- du kanske kan lära dig något om dig själv?


    Är långt ifrån mitt första jobb. Men har jobbat ganska många år på det jobb som jag har nu. Så för typ 7-8 år sedan, när jag senast sökte jobb, så var det inte så vanligt med såna här test!
Svar på tråden Dåligt resultat på test inför anställningsintervju, kört?