Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Otrohet?

Det är få förunnat att skapa en djup och äkta vänskapsrelation. Att ställa dig emellan och tvinga din partner välja istället för att glädjas med henne stötte henne från dig. 
    Om de nu hade något slags intresse av varandra skulle de väl inte helt öppet lägga sig i samma säng som dig? De hade inte heller varit öppna med vad som diskuterades och inte. Du är jagsvag och kontrollerande. 

• Anonym (?)
    molly50 skrev 2022-03-16 18:11:53 följande:
    Men tycker du att det verkar vara bara på vänskapsnivå när de delar säng tillsammans i en vecka och hon blir sur när TS vill ligga i deras säng?
    Eller att TS sambo har skrivit till vännen att hon älskar honom och har raderat andra saker i konversationen?
    Och hon blev sur när TS ställde ultimatum för att sedan plötsligt vilja skaffa barn med TS.
    Verkar inte det lite misstänkt?
    För mig låter det i alla fall som mer än en djup vänskap.
    Och jag hade aldrig accepterat att min man betedde sig som TS sambo.

Du läser lite som du vill?

Alla tre delade säng. Sambon blev inte sur för det utan att han inte ville att deras gemensamma vän skulle dela säng. - Upprepar: varför skulle de gosa med helt öppet med honom närvarande och inte smyga med det om det var tanken? Sambon kanske var inne på threesome?

Varför skulle man radera något om man lät det stå kvar att man älskar någon annan? Vad är värre? Framgår kontexten? jag skriver till mina syskon och bästa vänner att jag älskar dem. 

Det är väl klart att man blir sur om någon ställer ultimatum mellan personer man älskar/högaktar/trivs med? Skulle inte du bli det? Det är ju egoistiskt och stympande.

Plötsligt vill skaffa barn? Det har ju gått 3-4 år sedan ultimatumet. 

Du ger intrycket av att skaffa dig en uppfattning först och sedan tolka texten att passa den. 

Min uppfattning är att jag aldrig någonsin skulle stanna med någon som ställde ultimatum om vänner eller familj. Är det normalt och vettigt i din värld? 

• Anonym (?)
    molly50 skrev 2022-03-16 20:29:20 följande:
    Jag tycker det verkar som att du inte läser vad TS har skrivit.

Han skrev att det märktes att det var raderat i konversationen mellan sambon och vännen.
    Sådant brukar märkas.

Sambon blev sur när TS inte ville dela säng med vännen och tyckte att TS kunde sova på soffan om det inte passade..
    Låter inte som att hon vile ha en threesome,tycker jag.
    "Men tycker du att det verkar vara bara på vänskapsnivå när de delar säng tillsammans i en vecka och hon blir sur när TS vill ligga i deras säng?"

Hade jag betett mig som TS sambo så hade jag inte klandrat min man om han hade ställt ett ultimatum.
    TS sambo har gått över gränsen för vad som är ok när man lever i ett förhållande.
    Och jag hade inte heller accepterat det om min man hade gjort så.
    Men HUR har hon betett sig menar du? Blivit för nära med deras gemensamma vän? Bjudit in denne att sova ihop med sambon? Eller vad?
    Detta med att skafa barn kan jag ha missuppfattat.
    Men jag tycker oavsett inte att de ska skaffa barn om TS känner att han inte kan lita på sambon.
    De måste reda ut det här problemet först,tycker jag.

Att ha vänner av motsatt kön är helt ok.
    Men det finns ju gränser för hur man beter sig med vännen när man lever i ett förhållande.
    Man behöver inte dela säng och bete sig som om det är vännen man har ett förhållande med och inte sin partner.
    Men det är det TS sambo verkar göra.
    TS skrev att de alla tre hade en bra relation. Någonstans kände han att vännen fick för mycket uppmärksamhet. Det låter som ren avundsjuka. Småsinthet. 
    Igen då. Varför bjuda in någon i den gemensamma sängen om avsikten är att gå bakom ryggen på denne? Det är väl så rakt, ärligt  och inkluderande det kan bli? 

Om jag läser rätt var han på jobbet på dagarna medan de var hemma? Under en veckas tid, no less. Om syftet var att ha sex/gosa i parets säng hade de gott om tid till det utan att TS låg mitt emellan och surade.

Så utifrån beskrivningen ser jag inget klandervärt hos sambon. 
  • Anonym (?)
    MammAmma skrev 2022-03-16 22:40:14 följande:
    Om du och din partner är okej med att den ene eller andre är gränslösa med era vänner så är ju allt gott så. Men du får även acceptera och respektera att ni är i (uppenbar) minoritet där och att andra drar gränsen på en annan nivå. 

Om man inte drar gränsen där du drar den blir man gränslös? Vad öppen och vidsynt du är.

Som jag läser har hon gjort allt helt öppet. Det gör man väl inte om man tror att man passerar någons gräns, alternativt tycker att den gränsen är öppen att utmanas?

Vad får din partner göra med nära gemensamma vänner? Får hen ens ha sådana? 

• Anonym (?)
    molly50 skrev 2022-03-17 08:30:00 följande:
    TS skrev att de alla tre hade en bra relation. Någonstans kände han att vännen fick för mycket uppmärksamhet. Det låter som ren avundsjuka. Småsinthet. 

"Ja,och sambon tyckte att TS kunde sova på soffan och blev sur när TS istället lade sig mellan dem.
    Om någon borde ha sovit på soffan så är det väl i så fall vännen? Eller kanske sambon själv?"

Nu har jag citerat originaltexten och dina olika tolkningar flera gånger. TS skriven INTE så.  

Det går givetvis inte att diskutera en sakfråga om du utgår från en alternativ verklighet.

• Anonym (?)
    MammAmma skrev 2022-03-16 23:19:52 följande:
    Nej, men det TS beskriver om sin sambo och vännen är definitivt gränslöst och ser man inte det har man antagligen själv svårt med sunda gränsdragningar.

Uppenbarligen har ju sambon tyckt att gränserna var öppna för utmaning då, eller så var hon bara så uppslukad av romansen med vännen att hon inte själv lade märke till sitt olämpliga beteende. Inte alls ett ovanligt beteende hos otrogna. Kallas för "affair fog" på engelska.

Har inte haft en partner på många år och planerar inte att skaffa en heller, men när det begav sig så litade jag blint på honom. Både med manliga och kvinnliga vänner, gemensamma som separata sådana.
    Jag är mindre naiv numera. 

Som sagt, du definierar vad som är "sunt", var gränser går och därefter vad som är gränslöst. 
    Följdresonemanget blir då varför någon är gränslös(enl. din egen definition) och du måste hitta en krystad anledning för att stödja ditt resonemang. Inte att reflektera över att andra kan känna, tycka och anse annorlunda. 

Jaha, du litade blint på någon och denne svek dig på något vis? Så nu sitter du bittert och talar om vad som är rätt och fel för alla andra. Och undviker att skaffa dig nära i förvissningen om att de kommer att svika dig ändå. 

Tragiskt. Kram. Hoppas att misantropin släpper.

• Anonym (?)
    MammAmma skrev 2022-03-17 14:10:27 följande:
    Lol. Att du läser trådstarten och tolkar sambons intentioner och beteende som du gör, till skillnad från varenda annan kotte i tråden, visar snarare att du fortfarande är naiv, inte att du är öppen och tolerant för att andra kan känna och tycka annorlunda. Men lycka till med det. 

Oj, med hänvisning till skribenter i otrohetssektionen på Familjeliv? Känt som facit världen över! Eller känt som en samlingspunkt för ett par bittra stackare som frodas i misären i sektionen under ett flertal nick?

Låt oss säga att jag är naiv. Fortfarande i komparativ till just din åsikt. 
    Så jag har en massa människor omkring mig och frodas. Ibland kanske någon beter sig illa eller utnyttjar något. Ok. Människans natur är som den är. Om jag tar illa vid mig har jag en mångfald av goda vänner att söka stöd hos. Många av dem är säkert godtrogna stackare som hellre lyss till brustna strängar..

Detta passar mig bättre än att aldrig ty mig till någon och leva med bitter förvissning om att alla andra är onda jävlar som kommer att svika mitt skadade ego. Att lägga sin börda på andra och villkora dem vet jag med säkerhet aldrig lett till något gott och helt, däremot.

Att, som i det här fallet, ställa ultimatum och kontrollera någon nära stympar bara. Drar ned omgivningen till ens egen osäkra nivå. Det är en björntjänst och leder till förlust i längden. 

• Anonym (?)
    Anonym (pajas) skrev 2022-03-17 17:27:23 följande:
    Nja, det är simpel fakta...De som är ok med att deras partner knullar runt hejvilt är väldigt väldigt få jämfört med de som inte är ok med det. Att vissa av dem sen gärna vill få sitt sätt att framstå som nån slags norm för alla och framställa sig själva som majoritet förändrar inte det.

Så det är snarare DU som sitter och drar gränser åt andra eftersom du försöker göra din gräns till norm vilket det absolut inte är.

Det vore ju bra om du kan skilja på norm och hur du gör. Och när du ändå är på G fundera lite över varför det är så viktigt för dig att få ditt sätt att leva att framstå som norm för alla? Är det komplex som spökar?

Öh? Vem har pratat om att knulla runt hejvilt? Hur tänker du att jag ska diskutera en åsikt eller ställningstagande jag inte har? 

Var har jag försökt få min inställning att bli norm? 

Jag ifrågasatte användningen av ordet gränslös subjektiv kontext, det är ju det som avser en norm. 

Det är intressant hur du försöker projicera någon slags komplex för jag inte agerar som någon annan i tråden. Spännande debatteknik överlag med personangrepp, sekundärkränkthet och halmgubbar. 

• Anonym (?)
    MammAmma skrev 2022-03-17 18:15:22 följande:
    Facit världen över? Givetvis inte, men det är ett tillräckligt stort underlag för att kunna dra en del logiska slutsatser angående den normativa inställningen gällande ämnet och den specifika situationen i TS, även utanför FL. Du vet, så där som statistik brukar funka?

Jag vet inte var du fått det ifrån att jag inte har folk omkring mig som jag litar på och kan ty mig till. Jag är singel, inte ensam.
    [...]lägga sin börda på andra och villkora dem[...], vad är det för slags hippie-free-love bs? Varenda kotte i världen som inte sprungit ur ett hem med medberoende och med förmåga till hälsosam gränsdragning, har villkor för människorna de väljer att ha i sina liv. Ovillkorlig kärlek vuxna emellan är en myt. 

Exakt hur statistik inte fungerar. Du menar att 3-5 skribenter i en specifik tråd ger tillräckligt statistiskt underlag? 

I en tråd där endast någon med tillräckligt starka åsikter bemödar sig att läsa, än mindre skriva. Underlaget är redan biased. Att det däröver finns ett fåtal personer som återkommer i varenda tråd i ämnet med samma resonemang är ju röd flagg i ännu högre grad. 

Gällande ensamhet är det ju du som skriver att det är naivt att lita på en partner och att du sannolikt inte kommer att skaffa någon. Är det ingångsvärdet norm? Nej, normen är att söka sig till partners. Samvaro och närhet på olika vis är basala behov. 

• Anonym (?)
    Anonym (pajas) skrev 2022-03-18 16:40:51 följande:
    Jag tycker det är ännu mer intressant hur du försöker snacka bort dina minst sagt irrationella inlägg med en massa fina ord.  Du påstår att försöker vara subjektiv.... men detta är ju inte subjektivt för fem öre utan snarar bara jäkligt bittert och bisarrt.
    Anonym (?) skrev 2022-03-17 16:15:59 följande:

Oj, med hänvisning till skribenter i otrohetssektionen på Familjeliv? Känt som facit världen över! Eller känt som en samlingspunkt för ett par bittra stackare som frodas i misären i sektionen under ett flertal nick?

Låt oss säga att jag är naiv. Fortfarande i komparativ till just din åsikt. 
    Så jag har en massa människor omkring mig och frodas. Ibland kanske någon beter sig illa eller utnyttjar något. Ok. Människans natur är som den är. Om jag tar illa vid mig har jag en mångfald av goda vänner att söka stöd hos. Många av dem är säkert godtrogna stackare som hellre lyss till brustna strängar..

Detta passar mig bättre än att aldrig ty mig till någon och leva med bitter förvissning om att alla andra är onda jävlar som kommer att svika mitt skadade ego. Att lägga sin börda på andra och villkora dem vet jag med säkerhet aldrig lett till något gott och helt, däremot.

Att, som i det här fallet, ställa ultimatum och kontrollera någon nära stympar bara. Drar ned omgivningen till ens egen osäkra nivå. Det är en björntjänst och leder till förlust i längden. 

Ok. Att svara på direkta frågor om dina konstruerade resonemang gick tydligen inte?

Fler projiceringar istället. Konstruktivt. 

Är det bra att någon som har en annan synvinkel, lite mer förlåtande attityd, framstår som hatisk för dig? 

• Anonym (?)
    Anonym (pajas) skrev 2022-03-18 18:18:45 följande:
    Ok, lägg gärna fram fakta på att ditt sätt att leva är norm?
    Väntar med spänning...

Du lever upp till ditt nick. Ska jag belägga något jag inte påstått? 

Normen är att sträva efter samvaro, närhet och förståelse, inte ensamhet. Det är människors mest basala psykologiska strävan. Vill du hävda något annat?

• Anonym (?)
    MammAmma skrev 2022-03-18 18:14:09 följande:
    Även undersökningar/studier på mindre grupper kan ge en fingervisning om hur landet ligger. Och du underuppskattar nog antalet skribenter en smula, nog har vi varit fler än en handfull genom tråden, även om inte alla återkommit.

Jag har på inget sätt påstått eller försökt få mitt val av singelskap att framstå som någon som helst slags norm, eller försökt uppmana till att det är vad andra borde sträva efter. 

Att statistiskt säkerställa något kräver en viss storlek på population och rätt frågeställning på rätt sätt. 

Det som skrivs i den här tråden uppfyller inga av de kraven. Det är ett felslut att hänvisa till andra skribenter i ett specifikt ämne där de tycker att frågan är så pass viktig att de bemödar sig att skriva. 

Nja, dina poster går i temat att tala om för alla som inte gör som du är naiva. Att du väljer singelliv för att du inte är naiv längre. 
    Din allra första post i den här tråden talar om för TS att han är otroligt naiv och att du kan läsa situationen bättre än honom baserat på det han själv skrivit. Ganska förmätet, kan tyckas? 

• Anonym (?)
    MammAmma skrev 2022-03-18 20:19:18 följande:
    Sant. Åsikterna här är inte nödvändigtvis allmängiltiga. Men att 11 av 12 kommenterare "läser situationen" i TS på ett visst sätt är ju tveklöst en indikation.

Lol. Du har missförstått; jag väljer inte singellivet för att jag "inte är naiv längre". Skulle gärna ingå en relation igen. Jag väljer dock att vara singel för att jag inte träffat någon som uppfyller mina villkor och krav och jag är inte villig att göra avkall på dem.

Inte ett dugg förmätet. Bevisligen lyckas alla, utom du och TS, rätt bra med att läsa situationen.

Ha ha. Du ger dig inte med ditt felslut. 
    Förutom att det krävs en stark åsikt för att ens kommentera är det de facto inte "alla", inte ens 11 av 12 som drar samma slutsats som du. Som du sedan försöker få till att det är ett statistiskt underlag. Som du sedan försöker stärka med den felaktiga slutsatsen du började cirkelresonemanget med.
    Att följa dina inlägg blir A till Ö i argumentationsfel. 

Klart det är förmätet att du tror dig veta bättre än någon som faktiskt upplevt det hela. Baserat på just dennes subjektiva beskrivning. En beskrivning du inte ens bemödade dig att läsa korrekt innan domen föll. 

"100% garanterat, medan du låg och sov på soffan, hade de sex i er säng."

Jag har misstolkat din syftning i det här stycket alltså?:

"Har inte haft en partner på många år och planerar inte att skaffa en heller, men när det begav sig så litade jag blint på honom. Både med manliga och kvinnliga vänner, gemensamma som separata sådana.

Jag är mindre naiv numera."

Jag läser att du hade en partner och litade på denne, men det var naivt och nu är du inte lika naiv? Vad är andemeningen med att berätta hur det varit och är annars? 

• Anonym (?)
    molly50 skrev 2022-03-19 12:30:25 följande:
    Att TS överhuvudtaget har startat den här tråden visar väl på att han inte är så naiv ändå,utan misstänker att något pågått med vännen bakom hans rygg.
    Annars hade han väl bara gått vidare utan att skänka det någon mer tanke.

Såklart. Att det gnager på honom tre år senare är ju en sak. Han startar en tråd för att få input.

Och samma gäng som vanligt kastar sig in och talar med 100% säkerhet om att sambon varit otrogen, att alla är det, att det är naivt att lita på partners o.s.v.

Liksom du totalt misstolkar vad det egentligen står dessutom. Istället för att diskutera det som faktiskt skrivs målar man upp ett eget scenario.

Sedan använder man sig av alla tillgängliga argumentationsfel för att övertyga andra om att man har rätt. 

Jag förstår inte syftet. Det känns inte stöttande, argumenterande eller konstruktivt på något vis. 

• Anonym (?)
    molly50 skrev 2022-03-19 15:00:32 följande:

Ja,och det visar ju också på att han själv är misstänksam.

Jag kan inte tala för alla andra.
    Men jag har aldrig påstått att hans sambo till 100 % varit otrogen med vännen.
    För det behöver ju inte vara så.
    Men hennes beteende med vännen var gränslöst.
    Och uppenbarligen över gränsen för vad TS känner sig ok med.
    Annars hade han förmodligen inte startat den här tråden. 
    Och det är väl vad TS tycker som räknas här.

Att lita på och att lita blint på är olika saker.
    Att lita blint på sin partner kan vara naivt.
    Framförallt om partnern har ett sådant gränslöst beteende som TS sambo har visat upp.

Jag tycker inte att jag har misstolkat vad TS har skrivit.
    Du verkar däremot inte ha läst igenom alla hans kommentarer.
    T ex det han skrev om när han la sig mellan sambon och vännen i sängen och hon inte gillade det utan tyckte att TS kunde ta soffan istället.
    Eller så tillhör du den minoriteten som tycker att sådant beteende är ok när man har ett förhållande.
    Skulle du tycka att TS skulle vara lika förlåtande om det skulle visa sig att hans sambo varit otrogen?

Ok. Jag citerar nu än en gång vad han faktiskt skrev:
    "När han kom på besök fick han ont i ryggen så min sambo sa att han fick sova i våras säng. Jag var emot var på min sambo sa att jag kunde ta soffan om det inte passade. Inget sexuellt hände men jag mådde skit hela tiden. Han åkte inte hem försen jag körde hem honom efter 1 vecka."

Att det är gränslöst är ju DIN definition. Den är ovidkommande i DERAS förhållande.  
    Nu tyckte TS att den var väldigt obekvämt och tog upp det med sin partner. Just gränsdragningen är ju löst ur deras perspektiv. Med ett ultimatum. Det som kvarstår är ju tvivel. 

"samma gäng som vanligt" Jag talar generellt om hur det ser ut i samtliga trådar om otrohet på detta forum, riktade mig inte till dig personligen, så det blir jag förstår inte varför du måste förvrida diskussionen till att jag har det? Jag har inte påstått att du har skrivit så. 

"Skulle du tycka att TS skulle vara lika förlåtande om det skulle visa sig att hans sambo varit otrogen?"
    Herregud, vad svamlar du om? Varför envisas du med konstruera åsikter åt mig som jag sedan ska svara på? DET ÄR INTE VAD SOM DISKUTERAS I TRÅDEN: JAG HAR INTE SKRIVIT NÅGOT OM DET.. Det skulle jag i så all göra i en tråd där just den frågeställningen är topic. 

• Anonym (?)
    MammAmma skrev 2022-03-19 13:29:12 följande:
    Skojar du? Det krävs knappast några starka åsikter för att lämna en kommentar i en tråd. Räcker att man har en åsikt. Jo. Det är exakt 11 av 12 skribenter som tycker att TS har fog för sina misstankar. Det må inte vara ett starkt underlag, eftersom det bara är 12 st, men det är likväl ett underlag, varifrån vissa slutsatser kan dras. Oavsett vad du tycker om det.

Really? Så du tror inte att TS går i exakt samma tankar som majoriteten av skribenterna i tråden? Uppenbarligen har han ju misstankar annars hade han inte startat tråden, och jag, tillsammans med andra anser att han har rätt i att vara misstänksam. Att jag först tolkade det som att sambon och vännen sov själva i sängen ändrar inte det. Och jag är precis lika säker på att medan han jobbade, knullade sambon och "vännen" som kaniner i sängen. 

Har tappat intresset för den här tråden dock, so we'll have to agree to disagree. Har tappat intresset för den här tråden dock, so we'll have to agree to disagree. 

Det är inte jag som tycker vad som utgör ett tillförlitligt urval. Jag hänvisar till baskunskap i ämnet statistik. 
    Det första kapitlet i de allra flesta läroböcker i ämnet klargör vad som faktiskt kan ses som "statistik" och hur man särskiljer det.
    Det är inget du kan "tycka" är si eller så. Därmed heller inget man kan "agree to disagree" om. 

Ja, TS har betänkligheter. Som han tvivlar på. För det finns inte alltid fog för misstankar. 

Fast du håller ju inte med om att människor misstänker saker, med eller utan grund, du FASTSLÅR med 100% säkerhet att: " Skämtar du?! 100% garanterat, medan du låg och sov på soffan, hade de sex i er säng."
    Trots att han aldrig låg på soffan, no less. 

Du fortsätter sedan i samma spår när jag ifrågasätter. In absurdum försvarar du ditt ställningstagande med argumentationsfel och falsarier. Du hävdar att allt utanför dina gränser är gränslöst. Och att TS ska anpassa sig till din definition av gränslöst och din deduktion av vad som hänt, som att det var den enda sanningen. Sanningen ligger såklart inte i dennes subjektiva framställning av något omfattande.

Fast TS hävdade sina gränser. Tre år innan trådstart. Han sa ifrån så pass att han ställde ultimatum om att ens träffa en vän. Trots att själva gränsdragningen egentligen handlade om att dela säng med vännen med TS närvarande. 

• Anonym (?)
    molly50 skrev 2022-03-20 11:56:50 följande:
    Detta var inte vad Mammamma skrev.

Hon skrev "Och jag är precis lika säker på att medan han jobbade, knullade sambon och "vännen" som kaniner i sängen. "

Alltså ingenting om soffan.
    Du kanske skulle läsa igenom kommentarerna ordentligt innan du svarar.
    Det är ett citat. Det är exakt vad denne skrev, kopierat från hennes eget inlägg. Ditt inlägg är psykotiskt. Och galet projicerande. 
  • Anonym (?)
    Anonym (pajas) skrev 2022-03-19 23:50:09 följande:
    Det enda du hänvisar till är DINA påstående som du HÄVDAR är baskunskap.
    Men du har hittils inte lyckats klämma fram ett enda fakta.

Du vet väl att dina bisarra alster inte är fakta bara för att du säger så va?

www.scb.se/dokumentation/statistikguiden/

Förutom att det ingår i högstadiematematik. Med upprepning och fördjupning följande årskurser. Baskunskaper man anser att samtliga medborgare ska lära sig alltså. Statistikens grunder för urval är invävt i samtliga ämnen i form av källgranskning etc. 

• Anonym (?)
    molly50 skrev 2022-03-21 08:33:54 följande:
    Så du menar att jag har ändrat i citatet av det hon skrev?
    Då tycker jag du ska läsa om igen. Och läs rätt.
    Du kan inte sitta och hitta på vad andra skriver.
    Då blir det svårt att svara.

1. Jag citerade ordagrant från inlägg #6. Varför försöker du få det till något annat, det står där för alla att läsa. Att du påstår motsatsen får dig att framstå smått galen faktiskt.
    2. Det var inte ens till dig.
    3. Även till dig har jag citerat ett flertal gånger i tråden därför att du misstolkat och sedan resonerat med den egen misstolkning som grund. 

Om du har dyslexi eller andra problem att tolka text beklagar jag verkligen. Men med det brukar komma med lite sjukdomsinsikt, att man dubbelkollar budskap inte påstår att andra gör fel. Den taktiken leder ju bara fel. Och blir odrägligt jobbigt i en debatt.

• Anonym (?)
    Anonym (pajas) skrev 2022-03-21 11:40:56 följande:
    LOL! Skulle det vara nån slags bevis för att dina påståenden stämmer menar du?

Jag tror detta måste vara ett nytt lågvattenrekord för dig "man med egen erfarenhet" Tomte
    Ok. Jag inser att du har dragning för att göra dig till allmänt åtlöje. Jag ska inte vara behjälplig mer. 
Svar på tråden Otrohet?