Inlägg från: chislin |Visa alla inlägg
  • chislin

    Bf augusti 2022

    Hej alla! Är denna tråd aktiv än? Jag födde min prins 12/8 och har nu fullt upp här hemma. Några som vill fortsätta följas åt såhär den första bebis-tiden, bolla idéer, tips och tankar? Glad

  • chislin
    Ingetnamn123 skrev 2022-09-10 22:10:05 följande:
    Hej,
    Det låter kul att följas åt den första tiden:)
    vår pojke kom den 11 augusti. Det är vårt första barn så livet har förändrats totalt.
    Tyvärr hade jag en svår förlossning och jobbigt första veckor pga amningen. Nu har det börjat kännas lite bättre men misstänker att jag lider möjligen av förlossningsdepresdion:(

    Hej! förlossningsdepression är hemskt jobbigt. Man mår dåligt men måste ändå hålla igång och finnas till 100% för det här nya livet som är helt beroende av en. Jag har haft en liten släng av det också men börjar bli lite bättre.  Här jag vi det ganska tufft  med en bebis som har enorma magproblem (äter ersättning) och inte kan sova på natten samt väldigt missnöjd även under dagen. 

    För mig strulade det också med amningen och till slut gav jag upp. 


    Det här är vårat andra barn. Att få första är alltid en större omställning, minns när vi fick vår första, jag var lite i chock hehe. Och så är man ju så ängslig över allt, att man ska göra allt rätt osv. Hoppas det blir bättre för er! 

  • chislin
    Frida123123 skrev 2022-09-12 08:56:11 följande:

    Hej Chislin! Jag följa gärna åt! Är nu hemma själv med min pojke som föddes den 11/8. Det är första barnet och sjukt vilket omställning det är. Visste att det skulle bli så men ändå inte. Det går INTE att förbereda sig på vad som komma skall. 


    Berätta hur är det för dig? Amning? omställningen? Hur ser dagarna ut? Har allt flutit på bra? 


    Jag känner mig dock lite ensam. Ingen som bor i Skåne ha ha. 


    Hej Frida! Ja, visst är det en omställning, och speciellt med första barnet! Detta är mitt andra barn men är åtta år emellan dem så känns lite som att allt är nytt ändå...:) 

    Här strulade amningen redan från start så han har fått ersättning från början. De två första veckorna var helt ok men sedan började magen hans strula. Skrik, gaser, förstoppning....ingen sömn. Vi testade mjölkfri ersättning och han mår nu bättre. Fortfarande mycket gaser men sover bättre! 


    Våra dagar tillbringas för det mesta i soffan, hehe. Han tycker om att sova på mig på dagtid, men ibland lyckas jag lägga ner honom i sängen (på mage, då sover han bättre och får ut gaserna lättare) och då kan han sova en bra stund. Det behövs ibland så att man kan få lite gjort här hemma...:)  Jag försöker också få in en liten promenad med vagnen varje dag (inte alltid det går) och då sover han sålänge den rullar i alla fall...:D 

    Tyvärr bor jag inte i Skåne (bor på Åland) men hänger gärna här och fortsätter prata om våra små knoddar..:)

  • chislin
    Frida123123 skrev 2022-09-12 09:14:13 följande:

    Passar på att skriva massor här i tråden idag :). Kul att vi är några som vill följas åt även efter förlossningen. 


    Min lilla kille växer nu så att det knakar. Väger drygt 4,3 kg. Längd vet jag ännu ej. Vad väger era? 

    Hur ser era dagar ut med bebisen? Börjar undra hur mina dagar egentligen kommer se ut, speciellt så här i början när han fortfarande är så liten. 

    Hur sover era bebisar? Och hur ofta äter bebisen? Min äter i snitt varannan/ till var tredje timme dygnet runt. Får som sagt merparten ersättning men ammar även. Min brukar vakna för att äta typ 22, 00, 04, 06. Det är varierande hur snabbt han somnar om. Vi samsover nu, har ett babynest som fungerade i början, nu vill han ligga på en :). 


    Någon som har allmänna tips som hör livet enklare haha! 


    Såg nu att du skrivit mer så jag svarar här också, hehe. Vår kille väger 4,4, glömt längden. Han äter ca 150 ml ersättning var tredje timme dygnet runt, är som en klocka där. Det jobbiga kan vara att få honom att somna om på natten eftersom han måste rapas ordentligt för att inte sedan vakna direkt av gaserna. Han har sovit i babynest sedan födsel men häromdagen flyttade han över till spälsängen som vi ställt med ena sidan öppen mot vår säng. Babynestet började bli trångt och eftersom han ibland sover på mage (dagtid med andningslarm) så är sängen bättre. 

    Några tips vet jag inte om jag har....men kan säga att då jag fick mitt första barn var jag mer på spänn och nervös för att göra något fel och jag lyfte ex upp bebis för minsta lilla gnäll osv, oroade mig för allt. Nu är jag lugnare och kan ex slappna av mer när han gråter eller gnäller då jag förstår att det är helt normalt och inte betyder att något är fel. 


    Jo, men ett tips som jag kan ge är att försök att tänka när det är jobbigt att DET GÅR ÖVER. Med första barnet gick jag ner mig vid varje jobbig fas och tänkte att detta orkar jag inte med för evigt....men alla faser har ett slut och barnen slutar inte att utvecklas. Bebistiden speciellt går väldigt fort och de lär sig nya saker precis hela tiden och ändrar sina vanor och mönster. Man får bara hålla ut när det är som jobbigast och tänka att det är övergående. Det brukar hjälpa mig nu i alla fall...:) 

  • chislin
    Semlan3 skrev 2022-09-15 07:26:15 följande:
    Alla våra barn har varit oroliga på kvällen som börjat typ runt en månads ålder. Det enda som hjälper är att vagga när man står eller går. Så fort man sätter sig så börjar det igen. Lillan här är också orolig, men mer att hon somnar vid bröstet och sen vaknar direkt igen och knorrar och gnäller. Ett tips är pilatesboll framför tvn och sitta och guppa. Så får man sitta fast bebis tror att man hoppar... 
     Här har det också börjat strula nu när han blev en månad ca. Läste att de har ett utvecklingsspråk runt 5-6 veckor, men som inte ska hålla i sig så länge. Här måste jag också vagga i all evighet och han måste sova riktigt djupt om jag ska lyckas lägga ner honom men oftast vaknar han efter bara en liten stund. Blir ganska korta sovstunder dagtid = trött och gnällig bebis. Somnade i vagnen idag på promenad men vaknade efter 20 min och gallskrek, ville bara bli buren..... Nu har jag satt honom i selen och hoppas han ska kunna somna där. Bra tips med pilatesbollen!
  • chislin

    Idag fyller killen 6 veckor, går så fort! Plötsligt från ingenstans idag har han inte velat sova under förmiddagen. Han är jättetrött, somnar 5 min men vaknar igen. har fått precis ingenting gjort idag kan man säga och känns inte bra att han inte får sin vila. Jag misstänker dock att det är magen som spökar då han testar ny ersättning sedan några dagar tillbaka och krystar väldigt mycket natt och dag, kan inte bajsa själv osv. Han lyckades precis somna nu i babysitter, får se hur länge det varar? 


    hur går det för era? Sover de bra på dagen/natten? 

  • chislin
    Frida123123 skrev 2022-09-23 15:31:24 följande:

    Ja, herregud vad det pendlar med de små liven! Tänk om man visste vad de ville, känner, mår så vore det mycket lättare att hjälpa dem :). Jag har lite samma problem som nu när det gäller magen. Han får ersättning och Lactulos mot förstoppning. Kan tänka mig att det besvärar honom en hel del och att det påverkar humöret, sömnen etc. Däremot så har vi just nu en bra period med sömnen på natten. Men med vetskapen att det snabbt kan ändras. 


    Tycker att min oftast sover bra på dagen, men det kan variera. Ibland är han fussy flera timmar och man testar allt och inget verkar bli bättre. Det är säkert Magen. Hur ofta bajsar han? 


    Ja, laktulos ska vi också testa nu, hoppas det hjälper. Han bajsar inte själv längre över huvudtaget, har testat olika ersättningar, det vi utreder nu är om han är intolerant mot mjölkproteinet. Får hjälpa honom att bajsa en gång om dagen (massage, cykla med benen, reta med termometer).

    Hur mycket laktulos ger du? Jag är lite rädd för att ge för mycket, har hört att en del får magknip och gaser av det. 

  • chislin
    Frida123123 skrev 2022-09-23 18:16:06 följande:
    Det har jag med efterfrågat men inte fått gehör, dvs intolerans. Hur utreder ni det? Är det genom att byta ersättning då? Vi började med att ge 2,5 ml Lactulos, det gav inte önskad effekt så då ökade vi till 4 ml. Då hände det grejer..Tycker också att det är läskigt att ge mycket. Det som hjälper oss är att, precis som du skriver, massage, trycka upp benen mot magen, pysventil och lactulos. Men det är för det, inte helt bra ännu då. Han ser ju ut att lida ibland och när han bajsar, ser det ut att göra ont.

    Men det är inte frågan om kolik utan mer om han är intolerant? För jag har varit inne på kolik med, men då bärsele oftast hjälper har man avfärdat det
    Min första son hade magproblem, skrek när han åt, mycket spyor osv så då fick vi en burk med mjölkproteinfri ersättning (Nutramigen)av BVC för att testa. Vi märkte genast förbättring och fick då remiss till läkare som skrev ut mjölken på recept eftersom den annars är svindyr på Apoteket. 

    Nu bor jag på Åland så är lite krångligare här, jag köpte själv en burk på Apoteket för att testa och märkte genast hur han blev bättre. Tog tid att få tid hos läkare och nu vill de att vi först ska göra en provokation under en vecka med vanlig ersättning så det är vad vi gör nu. Han har mycket gaser, pruttar som verkar göra ont, krystar dygnet runt, kan inte bajsa själv osv. Det jobbigaste är att det stör sömnen väldigt mycket då han inte kan komma till ro och vaknar ofta av gaserna. En annan sak han gör ofta är att han vill krysta samtidigt som han äter (som en reflex av sugandet) och kan då inte äta, blir ledsen, vill ha, kan inte osv....

    Om du inte får hjälp av BVC kan du köpa en burk själv och testa, om du märker klar förbättring berättar du det för dem och ber att få remiss till läkare. Däremot om du inte får recept blir det en dyr och närmast omöjlig situation att fortsätta med den mjölkfria....om du vill kan vi skriva privat så vi inte tråkar ut alla andra här med mjölkprat, hehe. 

    Ang laktulosen så gav jag imorse, 2 ml, men ingen reaktion än. Hur lång tid tar den för din att bajsa efter att du gett? 
  • chislin
    chislin skrev 2022-09-24 10:15:49 följande:
    Min första son hade magproblem, skrek när han åt, mycket spyor osv så då fick vi en burk med mjölkproteinfri ersättning (Nutramigen)av BVC för att testa. Vi märkte genast förbättring och fick då remiss till läkare som skrev ut mjölken på recept eftersom den annars är svindyr på Apoteket. 

    Nu bor jag på Åland så är lite krångligare här, jag köpte själv en burk på Apoteket för att testa och märkte genast hur han blev bättre. Tog tid att få tid hos läkare och nu vill de att vi först ska göra en provokation under en vecka med vanlig ersättning så det är vad vi gör nu. Han har mycket gaser, pruttar som verkar göra ont, krystar dygnet runt, kan inte bajsa själv osv. Det jobbigaste är att det stör sömnen väldigt mycket då han inte kan komma till ro och vaknar ofta av gaserna. En annan sak han gör ofta är att han vill krysta samtidigt som han äter (som en reflex av sugandet) och kan då inte äta, blir ledsen, vill ha, kan inte osv....

    Om du inte får hjälp av BVC kan du köpa en burk själv och testa, om du märker klar förbättring berättar du det för dem och ber att få remiss till läkare. Däremot om du inte får recept blir det en dyr och närmast omöjlig situation att fortsätta med den mjölkfria....om du vill kan vi skriva privat så vi inte tråkar ut alla andra här med mjölkprat, hehe. 

    Ang laktulosen så gav jag imorse, 2 ml, men ingen reaktion än. Hur lång tid tar den för din att bajsa efter att du gett? 
    Glömde tillägga.... det är vanligt att vara intolerant mot mjölkproteinet och det brukar växa bort. Min första son var bra igen runt 4 månader ca. Många bebisar lider tyvärr i onödan. Min bebis är antingen känslig mot mjölkproteinet eller så har han bara inte mogna tarmar än, vilket också är vanligt....svårt att veta ibland vilket det är men om man märker en klar förbättring med mjölkfri ersättning så är det ju där problemet ligger. 
  • chislin
    Frida123123 skrev 2022-09-30 09:43:44 följande:

    Jag har inte lärt mig hur man skriver privat.. men nu har jag fått utskrivet mjölkfri ersättning av BVC iaf! så nästa vecka börjar vi testa. Ska bli intressant att se om man ser någon skillnad! 


    vi ger nu 5 ml lactulos men det har inte blivit bättre. Stackarn har förstoppning och han får verkligen ta i. Så, just nu tar vi hjälp av pysventil varannan till var tredje dag. Då brukar han bajsa, men då får vi verkligen lirka med massage, medicin etc innan


    Såå jobbigt när de är förstoppade! Här är det också pysventil och termometer som gäller. Inte bra kanske inläggen men vad gör man? Laktulos funkade inte här, fick magknip. Just nu testar vi en annan mjölkfri som heter Neocate som är ännu renare så att säga. Gaserna börjar försvinna men däremot verkar det som han börjar utveckla tyst reflux. Uppstötningar heeeela tiden som han sväljer och som är jobbiga, det påverkar sömnen och när han äter. Äter bra en stund sen plötsligt kan han inte svälja. Nån reflex som stänger ner när magsyrorna kommer upp?. Har jag läst mig till. Så mycket jobbigt när de är såhär små och så frustrerande när man inte vet vad man ska göra. Men hoppas det går över fort bara! 
    Hoppas ni får Bra resultat av den mjölkfria och att bebis får må bättre Hjärta

Svar på tråden Bf augusti 2022