Är gravid, mår skit inför abort
Hej kära du!
Jag vill börja med att säga att det finns ingenting att döma.
Valet är självklart ditt men jag tror att det kan vara skönt att berätta för sin partner oavsett hur dennes reaktion blir. Berätta och inte få något stöd kan vara jobbigt men att bära på denna hemlighet blir nog i längden jobbigare.
Jag har gjort 2 aborter. En vid 19år och en vid 34år.
Den första var en skrapning och jag väldigt långt gången, den senaste medicinsk v 5.
För MIG kan jag säga att jag tyckte det var jobbigare med den kirurgiska. Alltså tvärtemot vad många andra tycker.
Kanske för att jag fick vänta länge på en tid och för att jag var långt gången och tyckte att bli sövd och uppvak osv kändes läskigt.
Ja den medicinska gör ondare.
Jag tog de fyra pillerna på kvällen. Preppade med värktabletter, värmekudde, tvättservetter och bindor.
Förbered på det absolut värsta. Tog en lång varm dusch och gick och la mig, tog pillren. Vaknade efter 2h av mensvärk och en extrem smärta efter ytterligare en timme. Denna höll i sig i ca 30min och trodde jag skulle spy. Gick på toaletten och endast blod kom ut, inga klumpar som jag hört mycket om.
Det gjorde ont men inte alls som de skräckhistorier jag hört. Det är olika för alla.
Jag somnade om.
Blödde ?normalt? ca 10 dagar 2 veckor och lite molande värk under denna tid ungefär som mensvärk.
Jag berättade för min partner och han var stöttande men man går ändå igenom detta själv på något sätt.
Men du klara det oavsett.
Du bestämmer själv vad du vill göra och allt är upp till dig. Jag vill bara dela min historia då man ofta läser så mycket skräckupplevelser om den medicinska aborten.
Det är så olika för alla.
Ta hand om dig.