• Mon 22 Nov 2021 14:30
    6032 visningar
    3 svar
    3
    6032

    Enköping vs Eskilstuna

    Hej!

    Vi funderar på vilken stad i Mälardalen man ska flytta till. Bor i Sthlm och har 3 barn och hund så vill helst ha villa och det är omöjligt att köpa i Sthlm med dessa priser..

    Eskilstuna; är en fin stad och bra jobbmöjligheter (jobbar som BMA och Mälarsjukhuset vore främsta arbetsgivaren) men verkar va mkt skit som händer där. Stämmer det? Hur är förskolan/skolan? Vill man verkligen att ens barn växer upp där? Några Eskilstuna bor som kan kommentera?

    Enköping; Känns lugnare en Eskilstuna och mindre kriminalitet. Dock mindre stad och därav svårare med jobb.

    Mariefred; har bott där i ett år men kändes lite för litet och måste pendla för jobb.

    Strängnäs; samma som Mariefred dvs inte mkt jobb blir en pendlingsort.

    Nyköping vet jag inget om så om nån har åsikter om det får de gärna skriva. Spontant känns det som en större stad så mer att göra. Verkar vara en bra stad att växa upp i.

    Välkomnar alla synpunkter och gärna från er som bor i dessa städer :)

  • Svar på tråden Enköping vs Eskilstuna
  • Mon 22 Nov 2021 14:43
    #1
    +1

    Eskilstunabo större delen av mitt liv. Har barn i nedre tonåren. Fördelar är såklart att det mesta finns inom räckhåll, bra kommunikationer, nära till Stockholm om man gillar att bege sig dit ibland. Jobbmöjligheter.

    Än så länge funkar det att bo här, om man håller sig borta från vissa utsatta områden. Samma gäller ju skolan då. Men det känns ju som att problemen breder ut sig tyvärr!! Men känns som det är lite likadant i många mellanstora städer. Men ja?Eskilstuna kanske ligger lite före i den negativa utvecklingen. Trist, för stan är rätt fin annars.

  • Mon 22 Nov 2021 14:49
    #2

    Tack för svaret. Ja det är det jag misstänkte. Läste bara om skjutningen på 14 årig pojke häromdagen. Samtidigt vet man ju att media gillar att rapportera sånt men faktumet är att man läser mer sånt om Eskilstuna än andra städer..

  • Mon 22 Nov 2021 14:54
    #3

    Hemskt verkligen!

    Nyköping är en rätt mysig stad, inte hört något negativt om den. Lite mindre än Eskilstuna tror jag.

    Enköping tycker jag är lite för litet, finns inte så mycket där tycker jag. Då får man ta sig till tex Västerås om man vill ha lite mer affärer tex!

Svar på tråden Enköping vs Eskilstuna